„Lojele de un miliard de euro“ de pe National Arena: cine sunt oamenii de afaceri care au plătit mii de euro pentru a vedea meciul din loje?

Autori: Mirabela Tiron , Gabriel Razi 09.05.2012

Dan Şucu, Viorel Cataramă, Adrian Porumboiu, George Copos, fraţii Negoiţă sau Dragoş Petrescu sunt doar câţiva dintre cei mai cunoscuţi antreprenori români care vor fi în această seară în lojele stadionului National Arena pentru finala Europa League. Cei mai mulţi dintre ei spun că vin la meci pentru spectacolul pe care îl promite, dar şi pentru că până acum nu au mai avut ocazia să vadă un meci dintr-o finală.

Din cele 42 de loje ale stadionului naţional vor vedea meciul dintre Atletico Madrid şi Atlethic Bilbao cele mai cunoscute feţe din mediul de business ro­mâ­nesc. Ziarul Financiar a estimat că la acest meci vor fi prezenţi români ale căror business-uri cumulate se ridică la aproape 1 miliard de euro.

"Am luat o lojă întreagă pentru managerii companiilor mele. Am plătit 6.000 de euro pentru ca în această lojă să stea zece persoane. Eu şi fratele meu, Robert Negoiţă, vom vedea meciul din altă lojă, unde un bilet a costat 4.900 de lei (1.100 euro)", a declarat Ionuţ Negoiţă, proprietarul Confort City şi a mai multor hoteluri în Capitală.

Omul de afaceri Ionuţ Negoiţă, care conduce cel mai mare hotel din Capitală, Rin Grand Hotel, o clădire cu aproape 1.500 de camere, spune că este pasionat de fotbal şi că deşi echipa pe care o susţine este Real Madrid, va merge la meciul din finala Europa League pentru spectacol. El mai precizează că prin achiziţia acestor bilete la meci consideră că susţine investiţia care s-a făcut în dezvoltarea stadionului naţional. Circa 150 de milioane de euro s-au investit în dezvoltarea National Arena. O bună parte din încasările totale de bilete, estimate la 1,5-2 milioane de euro, vor merge însă în conturile UEFA.

Antreprenorul mai spune că obişnuieşte să meargă la meciuri care se joacă şi în străinătate, anul trecut el a văzut finala Europa League jucată la Dublin. El apreciază că vede acest meci ca un eveniment care va netezi drumul Bucureştiului spre alte evenimente importante. Pe lângă spectacolul de care va avea parte în seara asta, Negoiţă se mai bucură şi de rotunjirea veniturilor prin ocuparea hotelurilor pe care le are.

Un alt om de afaceri care va vedea meciul dintr-o lojă este şi Adrian Mihai, unul dintre cei trei acţionari ai companiei Fan Courier. El spune că merge la meci alături de ceilalţi doi acţionari ai firmei, acesta fiind primul meci din finala Europa League pe care îl va vedea. "Am mai văzut meciuri de fotbal, însă niciunul

dintr-o finală. Biletele la meci le-am primit de la un partener de afaceri", a spus el.

La rândul său, Dan Şucu, proprietarul producătorului de mobilă Mobexpert, subli­niază că primul motiv pentru care şi-a cumpărat bilet pentru meciul Atletico Madrid-Athletic Bilbao este pentru că nu a văzut pe viu până în prezent o finală a unei cupe europene la fotbal.

"Este prima oară când am ocazia de a merge la o finală de Cupă Europeană. Nu am mai mers niciodată şi sunt curios să văd cum este un astfel de eveniment", spune antre­prenorul, care rulează afaceri anuale de circa 100 milioane de euro.

În plus, antreprenorul adaugă că meciul din această seară reprezintă şi o ocazie perfectă pentru a vedea pentru prima oară stadionul National Arena.

Mulţi dintre managerii şi antreprenorii români au cumpărat locuri la cele 42 de loje VIP ale stadionului, care cumulează 483 de locuri. Organizatorii vor încasa numai din biletele vândute la loje aproximativ 300.000 euro, potrivit calculelor ZF.

La aceste loje se adaugă alte 3.160 de locuri de business la tribuna întâi a stadionului. În afara celor aproximativ 3.700 de locuri "de business", pe stadion sunt disponibile alte 51.300 de locuri, pentru care spectatorii au plătit între 100 şi 500 de lei.

La finala Europa League va fi prezent şi Adrian Porumboiu, proprietar al grupului Racova Pan Group şi unul dintre cei mai puternici jucători din agricultura locală. Pentru Porumboiu, care este şi fost arbitru internaţional de fotbal, finala de Europa League de la Bucureşti nu este prima la care participă.

"Merg la finala de miercuri (din această seară - n. red.). Nu este însă prima finală de Cupă Europeană la care particip. Nu mă aştept la nimic în mod special", spune Porumboiu, care gestionează un grup cu afaceri de aproximativ 150 de milioane de euro pe an.

Fostul arbitru, care este acum şi proprietar al echipei de fotbal FC Vaslui, spune însă că nu vine la meci pentru a se inspira pentru business-ul său din fotbal. "Nu voi avea ce concluzii să trag de la acest meci pentru că sunt două lucruri diferite", spune el.

Pe de altă parte, George Copos, finanţator al echipei Rapid Bucureşti şi proprietar al hotelurilor Crowne Plaza şi Hilton, declara recent pentru ZF că meciul din această seară este pentru el un "training" sau "un schimb de experienţă, în condiţiile în care una dintre mizele pentru care a cumpărat bilete la una dintre loje este analiza mecanismului din spatele scenei: organizarea, securitatea spectatorilor, accesul în stadion şi altele.

Deşi este cunoscut în mediul de business ca un fan al fotbalului, Radu Timiş, proprietar al producătorului de mezeluri CrisTim, un business de 80 milioane de euro/an, nu va fi prezent pe stadion în această seară din cauza unor negocieri prelungite cu mai mulţi bancheri. "Am o vizită importantă de la bănci, altfel aş fi mers cu siguranţă. Fiul meu va fi însă prezent pe stadion. Mă duc la finala Champions League de la München."

Meciul din finala Europa League aduce în Capitală aproape 30.000 de suporteri spanioli ai echipelor Atletico Madrid şi Athletic Bilbao, potrivit organizatorilor, care se vor adăuga celor 20.000 de români ce vor privi meciul direct de pe stadion. Această competiţie sportivă va pune oraşul Bucureşti pe harta Europei şi va aduce imagine şi expunere Capitalei, lansând România pe piaţa de evenimente internaţionale. Operatorii din turism estimează că suporterii spanioli vor lăsa câteva milioane de euro în Bucureşti pe cazare şi masă, care se vor adăuga la suma cheltuită de suporterii români.

Ce spune Inaki Berroeta, CEO Vodafone România, care este de origine spaniolă

"Este o mare ocazie pentru România să arate lumii un oraş minunat. Sunt convins că mulţi dintre fanii fotbalului care vor veni aici pentru prima dată vor fi încântaţi de România şi vor dori să revină"