Meciul spaniolilor, afacerea sezonului. Câştigători siguri sunt producătorii şi vânzătorii de bere, dar şi hotelierii

Ziarul Financiar 08.05.2012

 

 

 

Finala Europa League dintre Athletic Bilbao şi Atletico Madrid, care va atrage miercuri seară 55.000 de oameni pe stadion şi câteva milioane de români în faţa televizorului, va rotunji veniturile retailerilor şi pe cele ale comercianţilor de băuturi, snacksuri şi carne. Astfel, indiferent de rezultatul de pe teren, producătorii şi co­mer­cianţii vor avea de câştigat, unii estimând creşteri de până la 50% faţă de o perioadă nor­mală.

 

"Ne aşteptăm să înregistrăm o tendinţă ascendentă a vânzărilor pe perioada acestui eveniment fotbalistic important, atât în locaţiile HoReCa (hoteluri, restaurante şi cafenele - n. red.) din Bucureşti, dar şi în restul oraşelor. Pe lângă românii care vor dori să vadă meciul acasă sau în puburile preferate, vor fi şi foarte mulţi suporteri veniţi din Spania să îşi vadă echipele favorite jucând, care vor vizita capitala şi vor sărbători cu un pahar de bere la încheierea meciului", a spus Doron Zilberstein, vice-pre­şedinte de marketing al URBB (United Ro­manian Breweries Bereprod), companie care are în portofoliu printre altele berile Tuborg şi Carlsberg, apa Bilbor şi sucurile Granini. El mai spune că din feedback-ul primit de la cola­bo­ratorii companiei, clienţi ce comer­cia­li­zea­ză pro­dusele URBB, "aceştia aşteaptă o creş­­tere de aproximativ 50% a vânzărilor cu oca­zia me­ciului. Ca producători, nu putem cuan­ti­fi­ca exact procentul de creştere a vân­ză­ri­lor în această perioadă, pentru că acestea de­pind de mulţi alţi factori. Însă, când vom cen­tra­liza re­zultatele pentru această lună, sperăm să fim plă­cut surprinşi de o creştere faţă de pe­ri­oada simi­la­ră a anului trecut", a mai spus Doron Zilberstein.

 

 

S-au pregătit cu meniuri în spaniolă

 

Şi Bergenbier, unul dintre cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală, spune că se aşteaptă la vânzări mai mari, având în vedere că "populaţia Bucureştiului va creşte pentru câteva zile cu 40.000 de bărbaţi, împătimiţi ai fotbalului". "Am selectat un număr de 21 de locaţii HoReCa, atât din centrul vechi, centrul capitalei şi zona National Arena care vor avea branding special la locaţie, me­niuri, postere şi activităţi diverse cu hostesse şi premii, în aceste zile. Vor exista şi oferte speciale", au spus repre­zentanţii Bergenbier.

 

 

Cumpără mai multe băuturi

 

Alexandru Vlad, directorul executiv al companiei Selgros Cash & Carry, cu venituri de circa 780 de milioane de euro anul trecut, spune că se aşteaptă la o creştere a vânzărilor la băuturi.

 

"Din experienţa trecută, cu ocazia unor manifestaţii de acest gen cresc vânzările la băuturi, şi nu vorbim doar de bere, ci şi de apă şi suc." Vlad va merge la rândul său la acest meci, deşi recunoaşte că nu are favoriţi şi că participă doar pentru spectacol.

 

Pe de altă parte, reprezentanţii Rio Bucovina, spun că apa minerală naturală nu este un produs preferat de cei care privesc meciurile. "Din acest motiv nu am adăugat estimărilor noastre un plus pe această perioadă, el nefiind semnificativ pe categorie. Mai curând tem­peraturile ridicate sosite mai devreme au un impact pe care îl luăm în seamă", a spus Camelia Hoinărescu, directorul de marketing al Rio Bucovina, unul dintre primii cinci jucători pe piaţa apelor minerale.

 

La rândul lor, oficialii Heineken văd această competiţie ca pe un eve­niment important pentru fotbal, pentru suporteri, pentru turism şi pentru brandul de ţară, însă nu cred că este un eveniment de creştere a imaginii mărcilor de bere.

 

"Deoarece vizio­narea unui meci de fotbal este o ocazie foarte bună pentru consumul de bere, sunt convins că mâine seară, când se vor uita la finala Europa League, ro­mânii vor alege berea lor preferată, iar turiştii străini vor încerca probabil mărci de bere româneşti. Portofoliul nostru de produse acoperă toate segmentele pieţei de bere, de la segmentul super premium, la cel popular (…)", spune Andrew Quayle, chief financial officer al Heineken România. În acest context, compania nu a gândit o strategie specială de imagine în jurul acestui eveniment.

 

Deşi meciul de miercuri seară de pe National Arena este un prilej de sărbătoare pentru spectatori şi telespectatori, pe stadion nu se va putea intra cu băuturi alcoolice. De asemenea, acestea nu vor putea fi achiziţionate nici în apropiere, nici în incinta stadionului.

 

 

Meciul nu e Olimpiadă

 

Meciul dintre cele două echipe spaniole - Atletico Madrid şi Athletic Bilbao - este cel mai important eveniment sportiv din Europa ultimilor 20 de ani, care va aduce la Bucureşti câteva zeci de mii de suporteri spanioli.

 

"Considerăm că un impact economic pentru ţara noastră l-ar avea organizarea unor evenimente de genul Jocurilor Olimpice, Campionatului Mondial sau European de fotbal, evenimente ce s-ar desfăşura pe o perioadă mai lungă de timp. Cu siguranţă, acest eveniment aduce un plus deosebit în promovarea imaginii ţării noastre", a spus Ioana Rata, PR manager al Tymbark.

 

Compania aşteaptă în acest an o cifră de afaceri mai mare cu 15% faţă de rulajul anului trecut, astfel că ar putea ajunge la 75 mil. euro, arată calculele ZF. Tymbark Maspex este unul dintre cei mai mari investitori polonezi din România şi deţine două fabrici de sucuri la Vălenii de Munte (judeţul Prahova).

 

 

Promoţii pentru meci

 

Deşi nu are impactul pe care l-ar avea o Olimpiadă în România, reprezentanţii retailerului Profi spun că au anticipat că acest eveniment va atrage un număr mare de spectatori şi telespectatori, motiv pentru care compania a apelat la o serie de promoţii la produsele vândute de obicei cu ocazii similare.

 

"Am anticipat efectele pe care le va avea în vânzări acest meci, motiv pentru care am apelat la promoţii şi oferte la băuturi, snacksuri şi carne, produse consumate de regulă cu această ocazie", spune Gaetan Pacton, director opera­ţional PROFI Rom Food, compania care operează lanţul de 118 magazine.

 

La rândul său, Cristian Rey, cel care conduce operaţiunile Intersnack în România, estimează un avans al vânzărilor. "Estimăm că vom obţine creşteri pe segmentele de seminţe şi chipsuri", spune Rey, care se fereşte însă să ofere cifre reprezentând avansul vânzărilor. Intersnack are în portofoliu brandul de seminţe Nutline şi brandul de chipsuri Chio.

 

De aceeaşi părere este şi Sorana Georgia, românca aflată la conducerea operaţiunilor locale ale lanţului de supermarketuri Billa. Ea spune că retailerul s-a pregătit pentru acest meci, însă nu se aşteaptă la rezultate specta­culoase.

 

"Ne aşteptăm la creşteri uşoare, însă nimic să ne dărâme. Estimăm că românii vor cumpăra mai multă bere, seminţe şi snacksuri, însă nu putem compara acest eveniment cu o sărbătoare naţională." Ea mai spune că cei mai câştigaţi de pe urma acestui eveniment vor fi proprietarii de baruri şi cafenele.

 

Billa deţine o reţea de peste 60 de supermarketuri, dintre care unul în incinta aeroportului Otopeni.

 

"Tocmai mă întorc de la acest magazin şi pot să spun că în aeroport se simte atmosfera de sărbătoare. Venirea unui număr atât de mare de turişti este posibil să se vadă de asemenea în încasările noastre de aici", adaugă ea, fără a oferi alte cifre.