Ce sfaturi le dă românilor Richard Branson, unul dintre cei mai bogaţi oameni de afaceri britanici: Urmaţi-vă pasiunile şi încercaţi să inovaţi !

Autor: Adelina Mihai 10.05.2012

Peste 2.500 de manageri din companiile locale au fost prezenţi ieri la un eveniment în Bucureşti la care a venit miliardarul britanic Richard Branson, 61 de ani, fondatorul Virgin Group, un "imperiu" care cuprinde 300 de companii cu activităţi în domenii precum transportul aerian sau feroviar.



Întrebat de un tânăr antreprenor român în ce domeniu şi-ar deschide o afacere dacă ar avea acum 20 de ani (vârsta la care Branson a înfiinţat Virgin ca un retailer de comenzi de discuri prin poştă), Branson a spus că nu are în minte un domeniu exact, pentru că în toate domeniile se pot inova produse sau servicii.

"Cel mai important este să îţi urmezi pasiunile, să încerci să faci mai bine decât alţii un lucru, un produs sau un serviciu. Ca sectoare de dezvoltare a afacerilor, internetul şi energia ar fi, în opinia mea, două domenii care ar putea fi valorificate foarte mult în acest moment", a spus Branson, care este recunoscut în întreaga lume pentru că a deschis prima firmă privată care se ocupă de turism spaţial, Virgin Galatic, care duce clienţii-pasageri în călătorii în spaţiul suborbital.

Intervenţiile lui Branson, care a fost prezent pe scena de la Sala Palatului din Bucureşti pentru 45 de minute, au fost generate în mare parte de întrebările adresate de către Robin Sharma, unul dintre experţii internaţionali în domeniul leadershipului şi speaker în cadrul evenimentului. Preţurile pentru biletele la acest eveniment au fost cuprinse între 320 de euro/persoană (pentru pachetul general) şi 550 de euro (pentru pachetele VIP), plus TVA.

"Motivele pentru care alegi să deschizi o afacere sunt diverse. Spre exemplu, pe mine m-a frustrat calitatea serviciilor oferite de American Airlines şi din această frustare s-a născut Virgin Airlines. Dacă cineva crede că poate face un lucru mai bine decât cel existent deja pe piaţă, să nu ezite să facă o afacere din asta. Dar să nu pornească de la ideea că o afacere înseamnă o maşină de făcut bani", a explicat Branson.

În materie de marketing, Branson i-a sfătuit pe managerii români să încerce să aibă cât mai multe apariţii în presă, nu neapărat prin reclame, ci prin opinii sau articole în care să fie citaţi pentru că "oamenii citesc mai mult articolele decât reclamele".

Autor al mai multor cărţi de leadership (una din cele mai recente fiind "Losing My Virginity: How I've Survived, Had Fun and Made a Fortune Doing Business My Way" - "Cum mi-am pierdut virginitatea: cum am supravieţuit, m-am distrat şi am făcut avere făcând afaceri în felul meu"), Branson a fost implicat, de-a lungul timpului, în încercări de depăşire a unor recorduri mondiale privind viteza pe uscat şi în aer: în 1986 a traversat Oceanul Atlantic într-o barcă, având cel mai rapid timp înregistrat vreodată, iar un an mai târziu Virgin Atlantic Flyer a fost primul balon cu aer cald care a traversat Oceanul Atlantic.

Un alt sfat pe care omul de afaceri cu o avere estimată anul trecut la peste 4 miliarde de dolari îl are pentru managerii români este să-şi găsească parteneri buni de afaceri, dar să facă şi tot ceea ce le stă în putinţă pentru a dobândi satisfacţii, atât pe plan personal, cât şi pe plan profesional. "Înainte de a face primul milion de dolari, mi s-a spus că cea mai bună cale de a reuşi în afaceri este încercarea şi am încercat de câte ori a fost nevoie pentru a-mi atinge visul", a spus Branson.

Noi reguli în leadership

Despre impactul inovaţiei în afaceri, dar mai ales în domeniul leadershipului, a vorbit şi Robert Sharma, expertul în leadership care a publicat în 50 de ţări o serie de 11 cărţi despre leadership şi dezvoltare profesională. El a prezentat o serie de noi reguli pentru un leadership "remarcabil":

1) Ca lider, nu eşti plătit ca să-ţi faci treaba, ci eşti plătit ca să fii speriat. Dacă nu vă înspăimântă ceva cel puţin o dată la şapte zile, înseamnă că nu sunteţi destul de inovativi în activitatea pe care o desfăşuraţi. Căutaţi disconfortul şi transformaţi-l în provocări pentru a deveni un lider bun şi nu o victimă.

2) Vechiul model de leadership nu mai este aplicabil. Fiecare angajat este CEO-ul propriilor responsabilităţi de la job. Nu trebuie să ai o poziţie de management ca să poţi face tot ce îţi stă în putinţă pentru a-l mulţumi pe client.

3) Cel mai important avantaj competitiv al unei companii este calitatea echipei de angajaţi. Dezvoltaţi abilităţile de lider ale tuturor angajaţilor mai repede decât o face competiţia. Jobul unui lider este de a-şi dezvolta lideri în jurul său, pentru că dacă nu face acest lucru înseamnă că nu conduce, ci doar execută.

4) Fiţi inspiraţionali. Fiţi un exemplu pentru angajaţi, învăţaţi-i pe oameni să aibă încredere în forţele proprii, în aşa fel încât fiecare să îşi dorească să fie cel mai bun din lume pentru jobul pe care îl are.

5) "Leadership without a title. Don't be a victim." Angajaţii care se plâng că muncesc prea mult, care sunt mereu nemulţumiţi şi care bârfesc nu vor ajunge niciodată lideri buni, pentru că au comportamente de victimă, în timp ce liderii adevăraţi se concentrează pe crearea de rezultate.

Evenimentul "The Ultimate Success Summit", care i-a avut invitaţi pe Richard Branson şi Robin Sharma, a fost organizat de Finmedia ieri la Sala Palatului din Capitală.

Ce sfaturi dă Robin Sharma pentru creşterea productivităţii liderilor