Jean Valvis vrea să ducă vinurile de la Sâmbureşti în China

Autor: Cristina Roşca 10.05.2012

La 20 de ani după ce a venit pentru prima dată în România şi după ce a vândut două dintre afacerile construite de la zero - Dorna (către Coca-Cola) şi LaDorna (achi­ziţio­nată de Lactalis) - Jean Valvis, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni de afaceri de pe piaţa locală, spune că nu intenţionează să mai vândă businessul cu vin, care este acum o afacere de familie.

"Mi-am luat angajament faţă de fiii mei că nu voi vinde afacerea cu vinuri, aceasta va fi o afacere care va rămâne în familie. La rândul lor, fiii mei mi-au promis că nici ei nu vor face un exit din acest business", explică Jean Valvis, 57 de ani, care deţine în prezent Valvis Holding Group. Holdingul include businessul cu apă Aqua Carpatica, cel cu vin Domeniile Sâmbureşti, afacerea cu cereale bio Dorna Agri şi AgroElectrica, specializată pe energie regenerabilă.

Omul de afaceri elveţian de origine greacă recunoaşte că de-a lungul timpului a creat multe branduri, precum Dorna (apă), La Dorna (lapte), Aqua Carpatica (apă) şi Domeniile Sâmbureşti (vin), însă niciodată nu şi-a asociat numele cu un brand.

Prima asociere a făcut-o cu brandul său de vinuri premium Chateau Valvis, vinuri care se vând doar în HoReCa.

"Este prima dată când asociez numele meu cu un brand. Acest lucru denotă că voi păstra această afacere. De altfel, este de neconceput să fac exit de aici", a mai spus el.

Modelul de referinţă al omului de afaceri sunt Cramele din Italia, unde o familie deţine o cramă de 500 de ani.

Povestea vinului lui Valvis

Omul de afaceri a intrat în 2005 în afacerile cu vin, cumpărând 500 de hectare din podgoria Sâmbureşti. În urmă cu circa trei ani omul de afaceri a început reconversia, în prezent fiind deja replantate 230 de hectare cu material genetic adus din Franţa. Jean Valvis a ales să planteze această suprafaţă cu Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay, Cabernet Franc şi Sauvignon Blanc.

Din totalul suprafeţelor replantate 78 de hectare sunt cu vin alb (Chardonnay şi Sauvignon Blanc), iar restul de 152 ha cu vin roşu.

Potrivit lui Valvis, cele mai căutate vinuri de pe piaţa locală sunt vinurile albe demidulci. "Criteriile de dezvoltare a podgoriei de la Sâmbureşti nu se limitează să ţină cont doar de piaţa internă. Noi încercăm să câştigăm şi pieţele externe", spune el. Omul de afaceri elveţian de origine greacă continuă procesul de replantare de la Sâmbureşti, ritmul fiind de 70-100 de hectare pe an.

Atacă pieţele externe

Tot la Sâmbureşti Valvis vrea să construiască o cramă-conac, proiectul fiind deja făcut. Acest proiect urmează a fi finalizat însă în următorii 1-2 ani. Pentru moment, omul de afaceri îşi concentrează atenţia pe producţia de vin, dorind să ducă vinurile produse la Sâmbureşti atât pe piaţa locală, cât şi pe pieţe externe precum China, Canada sau Anglia. Valvis deţine trei branduri sub care îşi vinde vinurile, respectiv Chateau Valvis (vin premium ce se vinde în HoReCa), Domeniile Sâmbureşti (vin premium ce se vinde în retail) şi Sâmburel de Olt (vin care se adresează persoanelor cu venituri medii şi peste medie), acesta din urmă fiind lansat pe piaţă în urmă cu circa trei luni.

Pe piaţa locală de vin, estimată la circa 350 mil. euro în acest an, cei mai mari producători sunt în prezent Murfatlar, Jidvei, Cotnari sau Vincon Vrancea. "Nu vrem să fim numărul unu pe piaţă după volume, nu ţintim producţie masivă pentru că noi atacăm segmentele premium. Un Chateau (podgorie de profil - n. red.) din Franţa are plantate 30-50 de hectare, iar noi în condiţiile actuale, cu cele 230 de hectare replantate avem de câteva ori mai mult. Când vom ajunge la maximul de 500 de hectare vom avea de 10-20 de ori mai mult", recunoaşte Valvis.

Un milion de sticle pe piaţa locală

Ţinta pentru acest an a omului de afaceri este un milion de sticle vândute pe piaţa locală, dublu faţă de anul anterior. Tot pe lista sa de priorităţi se numără şi ieşirea la export cu vinurile până la finele lui 2012. "Deja avem cinci ţări cu care purtăm negocieri avansate", recunoaşte el, şi dă exemplul Angliei, Canadei şi al unor state din Europa de Est.

Pe lista ţărilor care urmează a fi atacate cu vinurile de la Sâmbureşti se numără şi China, una dintre cele mai mari pieţe din lume, respectiv 1,5 mld. litri în volum şi 6,4 mld. dolari în 2011, potrivit datelor oferite de Jean Valvis.

"Piaţa Chinei este uriaşă şi are o caracteristică aparte: 70% din vinurile consumate sunt roşii şi 30% albe. Pe piaţa locală situaţia este exact invers." În China, cea mai populată ţară din lume, cu peste 1,3 miliarde de oameni, importurile de vin reprezintă 12% din total, respectiv 180 de milioane de litri, potrivit lui Valvis. El mai spune că din total importuri 50% vin din Franţa, o ţară care a "atacat" piaţa chineză a vinurilor încă din anii '90.

"Statul francez a construit împreună cu patronatele şi are o politică de promovare coerentă şi liniară care i-a ajutat să obţină aceste performanţe. Aceasta ar trebui să fie o lecţie pentru România." Valvis vede în China o oportunitate de creştere.

De ce China?

La finele lunii aprilie omul de afaceri a mers la China Beijing International Wine & Spirits Exhibition, cea mai mare expoziţie de profil din China. La aceeaşi expoziţie au mai participat companiile româneşti Murfatlar, Jidvei, Senator, Davino şi Cramele Prahova. Aici, vinurile de Sâmbureşti au câştigat cinci medalii, iar Chateau Valvis, Cabernet Sauvignon 2009 a luat medalia de aur.

După ce a reuşit să bată vinurile de Bordeaux, precum şi alte vinuri din Franţa, Italia, Spania, Chile şi din alte colţuri ale lumii, Valvis se gândeşte acum să vândă aici vinurile realizate din strugurii podgoriei Sâmbureşti. Omul de afaceri spune că deja a primit mai multe propuneri pentru parteneriate, însă recunoaşte că va trebui să investească în strategia de comunicare şi în campania de promovare din China. Potrivit lui, în China vinul produs local se face din cereale sau din orez.

"Domeniul Sâmbureşti este prin tradiţie un domeniu al vinurilor roşii, fapt ce constituie un avantaj pentru noi în China, unde bucătăria condimentată cere vinuri roşii." Valvis mai spune că 70% din vinurile consumate aici sunt roşii.

Afaceri de 20 mil. euro

Şi cu apa Aqua Carpatica omul de afaceri vizează pieţele externe. "Anul 2012 este deja un an mai bun decât precedentul. La vin am simţit o dublare a vânzărilor, iar la apă o triplare pe piaţa internă. În acest context ne aşteptăm la o creştere semnificativă până la finele lui 2012."

Pentru acest an Valvis estimează pentru businessurile de vin, apă şi cereale afaceri de 20 mil. euro. În această sumă nu este inclusă afacerea cu energie, despre care spune că momentan este la stadiul de proiect în devenire, astfel pentru moment doar necesită investiţii, nu şi produce bani.