Ce va fi mall şi ce rămâne teren viran

Autor: Cristi Moga 14.05.2012

Bugetul bucureştenilor pentru cumpărături continuă să fie atractiv pentru dezvoltatorii de centre comerciale, care şi-au reîntors privirile către Capitală, unde au început în ultimele luni proiecte de circa jumătate de miliard de euro ce se vor concretiza în următorii doi ani.

După "ofensiva" din vestul oraşului, în zona cartierului Militari, atenţia investitorilor s-a mutat acum în special spre estul şi nordul oraşului, unde vor fi dezvoltate proiecte de mari dimensiuni.

Un hipermarket cu o galerie comercială va fi construit şi în sudul oraşului, în zona cartierului Rahova, iar la Trafic Greu în următorii ani ar putea apărea şi un parc de retail. Deocamdată se lucrează doar la proiectul francezilor de la Cora, care au obţinut şi o finanţare consistentă de la BERD pentru extindere pe piaţa locală, în timp ce proiectul de pe platforma Vulcan aşteaptă semnarea primelor contracte cu chiriaşii.

Cel mai costisitor proiect ar urma să fie realizat în Titan, un mall de 250 de milioane de euro, pentru care cel mai mare hop îl reprezintă obţinerea finanţării bancare. Austriecii de la Raiffeisen Evolution au rezolvat problema banilor, motiv pentru care au accelerat lucrările la mallul Promenada din Floreasca, dar la ora actuală cel mai avansat proiect de centru comercial din Bucureşti este cel dezvoltat pentru Kaufland pe şoseaua Mihai Bravu, unde o bună parte din structură a fost deja ridicată.

În Bucureşti sunt şi alte proiecte de centre comerciale care ar putea fi începute în acest an, precum Mega Mall din Pantelimon, Victoria City Center de la Bucureştii Noi sau AFI Palace B.NOI, dar deocamdată pe aceste şantiere nu există activitate. Un alt proiect care ar putea fi făcut destul de rapid în acest an, primul Auchan City, care va fi localizat în Giuleşti, beneficiază deja de o structură de beton existentă, care ar urma să fie transformată într-un hipermarket Auchan şi o galerie comercială de 2.000 de metri pătraţi.

Promenada Mall - Calea Floreasca

Austriecii de la Raiffeisen Evolution nu au stat prea mult pe gânduri cu proiectul mallului Promenada de pe Calea Floreasca, unde se lucrează intens la parcarea subterană, după ce compania a obţinut o finan­ţare de aproape 100 mil. euro de la Raiffeisen.

Austriecii au de amenajat trei etaje de subsol pentru parcarea de 1.300 de locuri a viitorului mall, a cărui finalizare este programată pentru luna octombrie a anului viitor, adică în mai puţin de 20 de luni.

Raiffeisen Evolution lucrează cu firma de construcţii Strabag, care se ocupă şi de ridicarea clădirii de birouri Sky Tower din imediata apropiere, în timp ce Krammer & Wagner se ocupă de închirierea spaţi­ilor în viitorul mall.

Proiectul Promenada va deservi angajaţii hub-ului de birouri format în zona Barbu Văcărescu, dar şi pe locuitorii celor mai scumpe zone rezidenţiale din oraş, precum Dorobanţi, Primăverii sau Şoseaua Nordului, care vor avea de anul viitor o alternativă la proiectul Băneasa deţinut de miliardarul Gabriel Popoviciu.

ParkLake Plaza - Cartierul Titan

Irlandezii de la Caelum Development au oprit, cel puţin pentru moment, lucrările la mallul ParkLake Plaza la fel de repede cum le-au început, la jumătatea lunii martie pe şantierul din cartierul Titan fiind prezent un singur excavator al firmei Apolodor, dar nici acesta nu avea activitate. În aprilie a dispărut şi exavatorul.

Irlandezii au anunţat în luna octombrie a anului trecut că au început construcţia, dar cinci luni mai târziu progresele sunt minore şi se rezumă doar la o mai bună nivelare a terenului. Proiectul este prevăzut şi cu o parcare subterană de 2.300 de locuri la care nu au fost încă începute lucrările.

Potrivit calendarului anunţat de investitori, finalizarea proiectului ar trebui realizată până la sfârşitul anului viitor.

"Rămâne în grafic trimestrul patru 2013 ca termen pentru finalizarea lucrărilor de construcţie. Lucrările de testare piloţi au fost finalizate la sfârşitul lunii ianuarie 2012, de către Edrasis Group Construct. (...) Suntem în negocieri pentru desemnarea contractorului general", au declarat reprezentanţii Caelum Development.

Oficialii companiei irlandeze spun că solul terenului de lângă parcul Titan este mai bun decât se credea iniţial, ceea ce modifică atât bugetul alocat fundaţiei, cât şi durata de construcţie.

Compania a anunţat printre chiriaşi mallului com­­panii precum Cora, Cinema City, Flanco sau H&M, dar nu există date cu privire la obţinerea unei finanţări bancare necesare realizării investiţiei estimate la 250 de milioane de euro.

Cora - Şoseaua Alexandriei

Şi francezii de la Cora lucrează susţinut pe şantierul viitorului magazin din Şoseaua Alexandriei, care potrivit oficialilor companiei ar trebui finalizat chiar în acest an.

Lotul a fost nivelat, circa 20 de stâlpi ai viitoarei structuri au fost montaţi, iar mai multe betoniere ale Holcim intrau încărcate pe poarta şantierului.


În ceea ce priveşte infrastructura, pe Şoseaua Alexandriei a fost construit deja un sens giratoriu prin care va fi realizat accesul spre magazin.

Cora Alexandriei urmează a fi cel de-al patrulea hipermarket din Bucureşti al companiei fraceze şi este construit de firma Con-A din Sibiu, cu afaceri de circa 56 mil. euro în 2011. Con-A a mai realizat parcuri comerciale pentru belgienii de la BelRom în Sibiu, Târgu-Mureş, Bacău sau Brăila.

Kaufland - Şoseaua Mihai Bravu

Cel mai avansat şantier de centru comercial din Bucureşti este cel în care se va afla viitorul magazin Kaufland de pe şoseaua Mihai Bravu, unde o bună parte din structură a fost deja finalizată.

Muncitorii de pe şantierul proiectului sunt încrezători că vor finaliza lucrările până la sfârşitul acestui an, când expiră şi termenul de valabilitate al autorizaţiei de construire.

Alături de Kaufland, compania cehă InterCora, dezvoltatorul proiectului, a mai închiriat spaţii către Maxi Pet, Domo, Takko, Deichmann, Drogerie Markt şi KFC, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul companiei. În acest proiect ar urma să fie realizat cel de-al patrulea magazin Kaufland din Bucureşti.


Proiectul este construit de firma Construct Ro din Sibiu, cu afaceri de 73 de milioane de lei în 2010, parte a grupului InterCora, responsabil de dezvoltarea proiectului. Construct Ro a mai ridicat peste 20 de magazine pentru Kaufland şi Plus în toate regiunile ţării.

Benevo Retail Park - zona Trafic Greu

Cea mai mare parte a clădirilor de pe fosta platformă Vulcan din zona Trafic Greu a Capitalei au fost demolate, dar munţii de moloz nu au fost deocamdată îndepărtaţi de pe terenul pe care ar trebui ridicat un parc comercial în următorii doi ani.

Omul de afaceri Michael Topolinski a anunţat la începutul acestui an prealuarea platformei de 7,7 hectare de la Balkan Petroleum şi planuri pentru realizarea unei investiţii de 60 de milioane de euro într-un proiect care va cuprinde un hipermarket, un magazin de bricolaj şi o galerie comercială de circa 10.000 de metri pătraţi.

Intenţia investitorilor este să finalizeze proiectul anul viitor, dar până să primească clienţi, pe şantierul Benevo Retail Park deocamdată nevoiaşii caută fier vechi pe sub dărâmături.

"Gard în gard" cu acest proiect se află un magazin Kaufland, iar la câteva sute de metri distanţă funcţionează mallului Liberty Center. Peste drum, israelienii de la AFI Europe deţin de mai mulţi ani un teren pe care iniţial doreau să construiască un ansamblu rezidenţial, dar proiectul s-a "transformat" între timp în parc de afaceri, care ar putea contribui cu clienţi pentru Benevo Retail Park, o investiţie estimată la 60 de milioane de euro.