Dan Şucu, Mobexpert: În prezent nu mai discuţi cât eşti tu din piaţa ta. Te interesează cât eşti dintr-o piaţă globală

Autor: Ioana David 15.05.2012

Grupul Mobexpert, cel mai mare jucător de pe piaţa locală a mobilei, cu un rulaj de aproximativ 113 mil. euro anul tre­cut, potrivit calculelor ZF, a înre­gis­trat în primele trei luni ale anului o creş­tere de 6% a vân­ză­rilor ra­por­tat la acelaşi interval din 2011, creştere determinată de co­lecţiile de decoraţiuni şi de magazinele din provincie.

"În zona de mobilă corp propriu-zisă se resimte o suferinţă substan­ţială, unde avem de altfel şi scăderi. În schimb avem creşteri de 80% la sal­tele, unde colecţia este net diferită faţă de cea de anul trecut şi unde am insistat foarte mult. De asemenea, decora­ţiunile sunt incomparabil mai garnisite şi mai va­riate. Avem o colecţie complet nouă de covoare, de textile, de outdoor, de decoraţiuni diverse", a spus Dan Şucu, preşedintele Mobexpert, într-un interviu acordat ZF.

Luna ianuarie a fost foarte bună, decembrie a fost afectată de zăpezi, dar martie a revenit pe creştere, deoarece Paştele a fost mai devreme (în aprilie), dar a început să se simtă în piaţă încă din martie.

Cu toate acestea, Şucu, care controlează Mob­ex­pert, se teme de următoarele trei luni, deoarece aprilie "arată foarte rău", dar nici în mai nu sunt semnale pozi­tive.

"Piaţa creşte pentru noi, dar este o străduinţă importantă ca noi să putem lua de la altul. Nu cred că luăm de la altul ca mobilă, ci de la altul care poate să fie orice. Luăm de la altul în ideea că omul care şi-a pus bani deoparte să plătească o casă nouă ştie că nu se mai mută şi banii nu mai ajung la rata la casă nouă aşa cum îşi propusese, ci s-a hotărât să-şi facă îmbunătăţiri în casa pe care deja o are. Luăm nu neapărat dintr-o piaţă de mobilă, ci dintr-o piaţă globală", a spus omul de afaceri.

Şucu a fondat Mobexpert în 1993, iar în prezent re­ţeaua numără 32 de magazine şi hipermagazine, dar şi fabrici de mobilă.

Grupul a avut în 2010 o cifră de afa­ceri de 110 milioane de euro, care a ajuns la 113 mil. euro în 2011, conform calculelor ZF.

Cu toate că în 2011 a revenit pe creştere, grupul lui Şucu este departe de a ajunge la rulajul maxim pe care l-a avut în 2008, la 169 milioane de euro.

 

"Foarte puţini bani liberi"

Şucu, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori de business din România, spune că a fost luat prin surprindere de rezultatele bune ale magazinelor de provincie, din oraşele mari, din primele patru luni.

"În primele patru luni au crescut destul de bine magazinele din afara Bucureştiului, în oraşele mari. Pentru prima dată, creşterea nu vine din magazinele din Bucureşti. Nu ştiu de ce. Să spunem că este o recu­pe­rare", spune Şucu. Dintre magazinele din provincie el aminteşte Braşov, Sibiu, Iaşi, Suceava.

El spune că se gândeşte ca din acest an să înceapă vân­zările online şi tatonează totodată ideea deschi­derii de noi unităţi.

"Studiem serios posibilitatea de a începe vânzarea pe internet, mai ales în condiţiile în care am mărit atât de mult colecţia de decoraţiuni. Nu avem un termen foarte clar referitor la data de pornire", a continuat el.

Oradea şi Constanţa sunt cele locaţii în care Mobexpert ar putea deschide magazine anul acesta, unităţi ce ar putea să fie situate în malluri.

"Sunt planuri mai vechi, puse în stand by şi reluate", a afirmat Şucu.

Investiţia într-un magazin de acest fel se ridică la 1,5 mil. euro. Ultimul magazin deschis de Mobexpert a fost deschis în Berceni în mallul Sun Plaza în februarie 2010. Acesta are o suprafaţă de peste 10.000 mp şi a fost deschis în urma unor investiţii de peste

4 mil. euro. Anterior, în 2009, grupul a mers la Iaşi unde are un magazin de 7.000 mp şi unde a investit aproximativ 2 mil. euro.

În condiţiile în care alţi retaileri au mers şi pe varianta închiderii de magazine, Şucu nu a luat până acum o astfel de decizie. Dar dacă până acum el nega orice posibilitate de a lua o astfel de măsură, în inter­viul acordat ZF a vorbit deschis pentru prima dată despre o eventuală închidere.

"Nu am închis până acum niciun magazin, dar suntem în negocieri cu un număr de proprietari, acolo unde noi nu suntem proprietari, şi în funcţie de rezul­ta­tele acelor negocieri putem ajunge în situaţia de a închide un magazin. Din păcate, în loc să ne conce­trăm pe creştere, ne concentrăm pe micşorare de cheltuieli, pe preluare de piaţă de la alţii şi pe control de costuri", a mai spus Şucu.

Piaţa de mobilă se ridică la aproximativ 1 mld. euro anual, iar cei mai mari jucători sunt Mobexpert, Elvila, IKEA, Italsofa şi alţii. În ultimii ani, a existat o presiune din ce în ce mai mare pe preţuri, astfel că marjele de profit au fost comprimate la maximum. Totodată, în piaţă a existat şi o insolvenţă de amploare, cea a Staer. Şucu spune acum că nu se raportează numai la con­curenţa cu industria în care activează, ci la piaţa globală şi la toţi banii pe care un român îi are pentru cheltuieli.

"În clipa de faţă nu se mai poate discuta cât eşti tu din piaţa ta, pentru că este nerelevant. Pe tine te interesează cât eşti dintr-o piaţă globală. Dacă mâine Dacia lansează o maşină excepţională, te va afecta pe tine. Clientul va hotărî că îşi cumpără maşina şi va întârzia comanda de frigider sau de aragaz sau de canapea sau schimbarea dormitorului. Într-o piaţă de acest fel, rămân foarte puţini bani disponibili şi nimeni nu vrea să realizeze asta. Fără bani liberi nu există creştere", a mai spus omul de afaceri.

 

Luna august, indicator al industriei de mobilă

Pentru grupul pe care îl controlează, Şucu spune că decembrie este cea mai bună lună din an, urmată de august, deoarece românii care lucrează în străină­tate vin în concediu în ţară şi îşi rezolvă probleme administrative.

"Prima oară când am văzut o creştere mai puţin importantă în august a fost în 2008. Spunea ceva. Primul august spectaculos l-am văzut în 2000. În continuare august este o lună bună, dar nu mai este ce a fost", a continuat Şucu.

Mobexpert are două variante de buget anul acesta, cea optimistă fiind realizată pe o creştere de 12% în condiţiile în care în 2011 grupul a avut o creş­tere de 3%, în linie cu previziunea iniţială, iar cea conservatoare este construită pe un plus de 2-3%.