Cu toate că pe etichetele Zara sau H&M apare „made in Romania”, industria textilă continuă să piardă teren în faţa asiaticilor

Autor: Cristina Rosca 16.05.2012

Criza economică a eliminat peste 100.000 de locuri de muncă din industria textilă locală, cunoscută ca fiind una dintre industriile cu tradiţie pe piaţa locală, arată datele Fe­deraţiei Patronale a Industriei Uşoare din România (FEPAIUS). Astfel, în prezent cele circa 8.000 de companii care activează în domeniu mai au doar 217.000 de salariaţi, faţă de 340.000 în 2008, ultimul an de boom economic.

Criza financiară nu a fost însă singura care şi-a spus cuvântul, un factor important care şi-a pus amprenta asupra industriei textile locale fiind şi ascensiunea rapidă a pieţei asiatice, caracterizată prin forţa de muncă ieftină.

"Numărul persoanelor care lucrează în industrie a involuat. Primul şoc pentru piaţa locală a venit în 2005, pe de-o parte prin intrarea Chinei în OMC (Organizaţia Mondială a Comerţului - n. red.), dar şi prin căderea cursului euro, respec­tiv prin întărirea exagerată a leului. Apoi, în 2009 a venit a doua cădere masivă a numărului de angajaţi, care a ajuns la 217.000 în 2011", spune Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare din România (FEPAIUS). China a devenit membru al OMC în 2001 după mai mulţi ani de negocieri.

Piaţa locală a pierdut astfel în faţa statelor asiatice lupta pentru forţa de muncă ieftină, principalul avantaj pe care îl avea România în faţa statelor vest-europene. Astăzi, state pre­cum Pakistan, China sau Bangladesh le-au atras atenţia atât marilor retaileri mass market, cât şi unor jucători de pe piaţa de lux.

Ce atuuri mai are România?

"Piaţa locală, din păcate, nu prea mai are atuuri. Forţa de muncă bine calificată a dispărut din cauza desfiinţării şcolilor profesionale şi tehnice, iar costurile de operare au crescut începând cu 2009. Un atu important este totuşi experienţa tehnicienilor şi a managerilor care lucrează de mult timp în do­meniu", adaugă Maria Grapini.

În prezent în piaţa locală de textile mai activează circa 8.000 de companii după ce în ultimii ani au dispărut multe microîn­treprinderi şi IMM-uri. Mai mult, nici anul 2012 nu a început bine pentru industrie şi semnalele de viitor nu sunt nici ele mai optimiste.

"Anul 2012 nu a început bine. În primul rând, firmele sunt blocate din cauza lipsei de lichi­ditate, încasările fiind realizate la termene foarte mari, chiar şi 120 de zile. Mai mult, credi­ta­rea este costisitoare şi nu poate fi făcută", mai spune preşedinta FEPAIUS.

Maria Grapini adaugă că o altă problemă este şi aceea că în prezent comenzile care vin nu se mai suprapun pe struc­tura capaci­tăţilor de producţie exis­tente, iar firmele nu au curaj şi potenţial să investească.

Ea mai spune că nu crede că piaţa locală de textile va mai ajunge la cifrele din perioada de boom mai repede de 3 - 5 ani. Piaţa din România depinde pe de-o parte de ce se întâmplă pe piaţa globală. Pe de altă parte este foarte important ca "aici, la noi acasă, să avem câteva lucruri rezolvate: şcoli profesionale şi de maiştri, creditare mai ieftină şi reducerea costurilor de fabricaţie, printr-o politică fiscală suplă pentru industriaşi".

Cine produce local?

Totuşi, există în continuare companii mari care produc pe piaţa locală. Retailerul de îmbrăcăminte C&A, unul dintre cei mai mari jucători din Europa, produce anual în sistem de lohn în România circa opt milioane de articole de îmbrăcăminte, pe care ulterior le vinde în toate ţările din Europa unde olandezii au operaţiuni.

România este astfel singurul stat din Europa care se numără în top zece furnizori ai retailerului C&A, alături de state asiatice precum China, Bangladesh sau Pakistan, cunoscute pentru forţa de muncă ieftină.

Aproximativ 1,5% din bunurile pe care le vinde la nivel european provin de la mai mulţi furnizori pe care retailerul îi are în România, potrivit lui Lars Boelke, reprezentantul com­paniei pentru relaţiile cu presa. El nu oferă numele furni­zorilor din România şi nicio altă informaţie despre aceştia.

Numele fabricilor locale cu care lucrează retailerii internaţionali este întotdeauna unul dintre secretele cel mai bine păstrate. Deşi pe etichetele fustelor, bluzelor sau rochiilor Zara, H&M sau C&A apare "made in Romania", nu apare însă nicio adresă, iar retailerii nu spun nimic mai mult decât că au o serie de contracte cu fabrici locale.

80% la export

Maria Grapini spune că printre brandurile care mai produc în România se numără Triumph (lenjerie intimă), Zara (fashion mass market), dar şi branduri de lux precum Escada, Roberto Cavalli, Armani, Galliano sau Hugo Boss.

Grapini este de mai bine de 15 ani preşedintele consiliului de administraţie şi directorul general al companiei producătoare de textile Pasmatex din Timişoara. Ea ocupă de asemenea din 1998 funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie al firmei Pasmatex Conf Internaţional din Timisoara, firmă specializată în producţia de lenjerie intimă pentru firma Triumph International AG Austria. Cele două companii au avut în 2010 afaceri de peste 15 mil. lei, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.

În 2011 valoarea producţiei industriale locale a fost de circa 16 mld. lei (3,8 mld. euro), în scădere faţă de 2008 cu circa 12%. Scăderea înregistrată de producţia de îmbrăcăminte a fost chiar mai mare, de peste 20%, potrivit datelor oferite de Maria Grapini.

Din totalul producţiei locale de textile circa 80% merge la export, către state precum Germania, Franţa, Italia, Anglia, Polonia, Bulgaria, dar şi către tările arabe.