Alexander Adamescu şi-a început mandatul la Astra raportând pierderi şi afaceri în scădere

Autor: Ciprian Botea 16.05.2012

Astra, cea mai mare companie din piaţa asigurărilor la finalul anului trecut, controlată de omul de afaceri Dan Adamescu, a subscris în primul trimestru prime cu o valoare cumulată de 296 milioane de lei (circa 68 mil. euro), în scădere cu aproape 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar compania a intrat pe pierdere cu un rezultat negativ de un milion de lei.

Scăderea afacerilor asigurătorului a accelerat comparativ cu anul trecut, când subscrierile s-au diminuat cu 8%, şi vine în contextul în care întreaga piaţă de asigurări încă resimte puternic efectele crizei. Astra nu a publicat date privind subscrierile pe fiecare clasă de asigurări, dar piaţa a fost afectată în ultimii ani în principal de scăderea vânzărilor de poliţe auto.

Oficialii Astra nu au comentat rezultatele până la închiderea ediţiei. Conducerea companiei a fost preluată la începutul acestui an de Alexander Adamescu, fiul lui Dan Adamescu, el înlocuindu-l pe Radu Mustăţea, cel care a fost director general timp de patru ani şi a reuşit să aducă compania pe profit şi pe prima poziţie în clasamentul asigurătorilor locali.

Compania a intrat pe pierdere în primele trei luni după ce în aceeaşi perioadă din 2010 raportase un profit de circa 3,9 milioane de lei. Pierderea a fost generată exclusiv de activitatea de asigurări generale, cu un minus de 3,6 milioane de lei, în timp ce asigurările de viaţă au rămas pe plus.

Pierderile din asigurări generale au apărut în contextul în care cheltuielile cu daunele au scăzut până la 152 milioane de lei, iar cheltuielile de exploatare s-au redus cu 4% şi au ajuns la 87 milioane de lei. Compania a raportat în schimb aproape o dublare a sumelor trecute în categoria alte cheltuieli tehnice, până la 40 de milioane de lei.

Astra a avut venituri de 292 de milioane de lei (67 mil. euro) din asigurări generale, majoritatea din vânzări de poliţe auto şi de locuinţe, în scădere de la 332 milioane de lei în primul trimestru din 2011.

Pe asigurări de viaţă compania a rămas cu o prezenţă discretă, având subscrieri de 3,6 milioane de lei (825.000 de euro). Nici daunele plătite de acest segment nu au fost semnificative, fiind de echivalentul a 100.000 de euro, astfel că asigurătorul a raportat un profit de peste 2 milioane de lei (460.000 euro) din activitatea de asigurări de viaţă.

Afacerile Astra încetiniseră încă din ultimul trimestru al anului trecut, când profitul s-a redus drastic la numai 3 milioane de lei după ce în primele nouă luni fusese raportat un câştig net de 78 milioane pe lei. Compania s-a menţinut totuşi pe prima poziţie în piaţa asigurărilor la finalul anului trecut, cu afaceri de peste un miliard de lei.

Astra a devenit lider al pieţei în 2010, când a detronat Allianz-Ţiriac datorită vânzărilor agresive de poliţe auto. Compania şi-a schimbat însă strategia anul trecut şi a promovat mai mult asigurările de locuinţe. De fapt, cei mai mulţi asigurători încearcă în prezent să-şi echilibreze portofoliile sprijinite prea mult pe segmentul auto, unde se înregistrează cea mai ridicată rată de daunalitate.

Principalii competitori ai Astra pe segmentul asigurărilor generale sunt Allianz-Ţiriac şi Omniasig. Omniasig ţinteşte acum poziţia de lider al pieţei şi are toate şansele ca anul acesta să detroneze Astra după ce a încheiat fuziunea cu BCR Asigurări. Cele două companii controlate de austriecii de la Vienna Insurance Group (VIG) au subscris în 2011 prime de circa 1,2 miliarde de lei.