Ziua Facebook: reţeaua de socializare închide cea mai spectaculoasă ofertă publică iniţială din istorie

Autor: Andrei Chirileasa 16.05.2012

 

Reţeaua de socializare Facebook se cotează astăzi pe bursa americană NASDAQ, investitorii din SUA şi din în­treaga lume aşteptând cu sufletul la gură să vadă la ce preţ îşi va vinde compania acţiunile şi la cât va fi evaluată aceasta.

Listarea Facebook este probabil cea mai aşteptată tranzacţie din ultimii ani şi are toate ingredientele pentru a deveni cea mai spectaculoasă ofertă din istoria burselor.

Interesul din partea investitorilor pentru acţiunile Facebook este foarte mare, fapt care a determinat compania să majoreze intervalul de preţ al ofertei, dar şi numărul total de acţiuni vândute în ofertă.

Astfel, dacă toate acţiunile vor fi vândute la preţul maxim de 38 de dolari, valoarea ofertei s-ar putea ridica la 16 mld. dolari şi ar evalua compania la peste 104 mld. dolari, ceea ce ar face ca Facebook să devină cea mai mare companie listată vreodată pe bursa americană.

Când s-a listat Google, în august 2004, compania era evaluată la 23,1 mld. dolari.

Cu peste 900 de milioane de utilizatori activi în întreaga lume, Facebook a reuşit să aprindă imaginaţia investi­torilor care sunt dispuşi să ofere un preţ de 26 de ori mai mare decât veniturile companiei din ultimele patru trimestre şi de peste 100 de ori mai mare decât profiturile din aceeaşi perioadă.

Spre comparaţie, oferta Google din 2004 a ridicat de pe bursă 1,67 miliarde de dolari, iar multiplii de evaluare erau de peste două ori mai mici. La 104 miliarde de dolari, Facebook ar valora cât PepsiCo, o companie cu afaceri de 66,5 miliarde de dolari şi profit de 6,4 miliarde de dolari în 2011, sau cât compania minieră BHP Billiton, care a avut anul trecut afaceri de 71,7 miliarde de dolari şi un profit net de 23,6 miliarde de dolari.

Care au fost veniturile Facebook în 2011? 3,7 miliarde de dolari.
Profitul? Un miliard de dolari.

Şi totuşi investitorii se înghesuie să cumpere şi mizează miliarde de dolari pe geniul lui Mark Zuckerberg, puştiul de 28 de ani, care în 2004 a pus bazele reţelei de socializare, iar acum ar putea ajunge să fie evaluat la 29 de miliarde de dolari, devenind unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume.

Facebook, care în România are circa 4,7 milioane de utilizatori, a aprins şi imaginaţia investitorilor locali, care şi-au sunat în ultimele zile brokerii să se intereseze cum pot cumpăra acţiuni. "Am avut câţiva clienţi care au întrebat de Facebook, dar nu am primit ordine pentru că nu avem nicio şansă să prindem acţiuni. Ofertele publice iniţiale din SUA se fac în sistem închis, iar membrii sindicatului de intermediere îşi servesc mai întâi clienţii lor cei mai mari, astfel că e aproape imposibil să prinzi acţiuni venind din exterior, mai ales că cererea este mare", a declarat Valerian Ionescu, şeful departamentului de tranzacţionare pe piaţa de capital al BCR - cea mai mare bancă locală.

Reprezentanţii Tradeville, firma de bro­keraj care a "listat" pe bursa locală ac­ţiunile Apple, Google şi Microsoft, spun că vor aduce şi acţiunile Facebook pe sistemul alternativ de tranzacţionare al BVB în cel mai scurt timp posibil. "Până atunci, Tradeville le oferă clien­ţilor care vor să simtă emoţia pri­mei şe­dinţe bursiere oportunitatea de a tran­zac­ţiona CFD-uri (pe acţiunile Face­book - n. red.) cu 100% marjă", a declarat Victor Stănilă, reprezentantul Tradeville.

Investitorii care vor să cumpere acţiuni Facebook trebuie să ştie însă că îşi asumă riscuri foarte mari, având în vedere că la acest preţ ei mizează pe o creştere foarte puternică a rezultatelor companiei în următorii ani. Tocmai de aceea brokerii de retail din SUA care au fost acceptaţi să participe la oferta Facebook le cer mai întâi clienţilor să completeze un chestionar prin care evaluează nivelul de educaţie financiară al acestora, dar şi nivelul disponi­bili­tăţilor lor financiare.

O evaluare de 104 miliarde de dolari este un pariu imens şi foarte riscant. Totuşi, înghesuiala foarte mare din ofertă ar putea face ca preţul să crească puternic în prima zi, cum s-a întâmplat exact în urmă cu un an în oferta LinkedIn, reţeaua de socializare profesională, ale cărei acţiuni s-au dublat în prima zi de tranzacţionare (19 mai 2011) faţă de preţul din ofertă. Totuşi, în cazul LinkedIn, atât valoarea ofertei, cât şi valoarea companiei au fost mult mai mici.

În prezent, LinkedIn se tranzacţionează pe NASDAQ la 112 de dolari/acţiune, cu 150% peste preţul din IPO. Compania este evaluată la 11,6 mld. dolari, de 22 de ori afacerile din 2011 (de 522 mil. dolari) şi de aproape 1.000 de ori profitul net (11,9 mil. dolari).

Atenţie însă la faptul că mulţi dintre investitorii care au cumpărat acţiuni Facebook în ultimii ani au decis să vândă pachete mai mari de acţiuni în ofertă. Dintre cele 421 de milioane de acţiuni scoase la vânzare, doar 180 de milioane de acţiuni sunt vândute de companie, restul de 241 de milioane de acţiuni fiind vândute de acţionarii existenţi (managerii companiei, fon­duri de venture capital care au finanţat de la început compania, Accel Part­ners, ruşii de la Digital Sky Techno­logies şi Goldman Sachs). Totuşi, rămâne întrebarea: dacă acţiunile au un potenţial de creştere atât de mare, de ce se grăbesc toţi aceşti investitori să vândă cât mai mult?

Goldman vinde 23,4 milioane de acţiuni pe care ar putea încasa 900 de milioane de dolari.

În companie ar putea intra maximum 6,84 miliarde de dolari în urma ofertei, restul de 9 miliarde de dolari urmând să se împartă între acţionarii care au finanţat până acum compania.