Gama Dacia urcă la nouă modele, dintre care trei fabricate în Maroc, la Tanger

Autor: Bogdan Alecu 17.05.2012

 

 

La mai puţin de trei luni de când Dacia a lansat la Geneva monovolumul Lodgy, constructorul de la Mioveni prezintă şi două derivate din platforma acestuia - Dokker, un automobil recreaţional polivalent şi versiunea utilitară a acestuia, Dokker Van.

Astfel, în timp ce Lodgy ar putea reprezenta o alternativă la jumătate de preţ faţă de un Renault Scenic, Dokker poate reprezenta un concurent pentru Renault Kangoo, disponibil atât în versiune pentru persoane, cât şi marfă. Mai mult, în condiţiile în care Kangoo are un preţ de pornire de 13.330 de euro cu TVA inclusă, Dokker ar putea porni de la mai puţin de 9.000 de euro.

Momentan oficialii francezi spun că Dacia nu este vreo ameninţare pentru modelele Renault, clienţii fiind complet diferiţi, însă presa franceză s-a declarat în multe rânduri îngrijorată de expansiunea constructorului pe pieţe emergente şi de dezvoltarea de modele precum Lodgy, care ar putea face o puternică concurenţă lui Renault Scenic fabricat în Franţa.

Odată cu lansarea în producţie a lui Dokker Van, Dacia ar putea opri producţia modelului Logan Pick-up de la Mioveni, anunţată încă din toamna anului trecut. Astfel, uzina din România ar pierde unu din cele şase modele asamblate. Anul trecut la Mioveni s-au produs 6.200 de unităţi din Logan Pick-up, în scădere cu 15% faţă de anul anterior, în timp ce din Logan Van s-au produs peste 11.100 de unităţi, în creştere cu 7 la sută.

Spre deosebire de Lodgy, Dokker are o înălţime mai mare, ce asigură şi un habitaclu mai spaţios sau cu o capacitate de încăr­care mai mare în cazul vanului, dispune de o bară faţă modificată, dar şi de două portiere spate culisabile, şi nu cu deschidere normală.

Versiunea utilitară Dokker Van a fost proiectată pentru clienţii întreprinzători şi societăţi comerciale.

Numele Dokker este derivat din cuvântul "dockworker" din limba engleză, cu referire la muncitorii care asigură încărcarea şi descărcarea navelor într-un port. Termenul subliniază astfel capacitatea mare de încărcare a celor două vehicule, adaptabilitatea şi robusteţea lor.

Lansarea celor două noi modele în România este prevăzută în semestrul al doilea al acestui an. Momentan nu se cunosc informaţii oficiale cu privire la producţie, motorizări sau echiparea acestora.

Având în vedere că Dokker este proiectat pe aceeaşi platformă cu Lodgy, cel mai probabil cele două noi modele vor prelua şi gama de motorizări - propulsoarele pe benzină de 1,6 litri MPI 85 CP şi noul 1,2 TCe de 115 CP, dar şi dieselurile de 1,5 litri, 90 CP respectiv 110 CP.

Lodgy şi Dokker sunt primele automobile din gama Dacia produse exclusiv în afara uzinei de la Mioveni.

În ceea ce priveşte contribuţia României, Lodgy are 31 de furnizori de pe piaţa locală, care livrează către Maroc elemente precum motorul de 1,6 litri 85 CP, sau elemente de ambutisaj sau de caroserie. Dacă cei 31 de furnizori vor rămâne pe lista uzinei din Maroc, rămâne de văzut potrivit lui Jérôme Olive, directorul Group Renault România, întotdeauna fiind luată în calcul eficienţa acestora.

Cel de-al şaptelea model din gama Dacia, monovolumul Lodgy, a fost proiectat în proporţie de aproape 20% de către Renault Technologie Roumanie (RTR), acest procent incluzând şi testele finale realizate în România.

În ceea ce priveşte Lodgy, ca şi celelalte modele din gama Dacia, maşina va fi asamblată şi sub emblema Renault, pentru a fi exportată pe pieţe unde doar marca franceză este prezentă, nu şi cea de la Mioveni.
 

 

Ce mai urmează la Dacia

Sandero facelift şi Logan 2 sunt cele mai aşteptate modele Dacia care vor fi produse ca şi generaţiile anterioare ale acestora la Mioveni. Primul este aşteptat în toamna acestui an la Salonul Auto de la Paris, în timp ce noul Logan ar putea fi lansat mai aproape de luna decembrie în condiţiile în care Dacia a demarat noi investiţii la Mioveni pentru modernizarea liniilor de producţie.

În ceea ce priveşte lansarea unui model Dacia mai mic decât Sandero, acest lucru este puţin probabil potrivit declaraţiilor lui David Holderbach, directorul de gamă produs Entry în cadrul grupului Renault, acesta fiind responsabil direct de modelele pe baza platformei Logan.

Cea de-a doua premieră a Dacia pentru vara acestui an este lansarea SUV-ului Duster cu volan pe partea dreaptă pentru piaţa din Marea Britanie, dar care va fi produs în India, şi nu la Mioveni.

Dacă Lodgy şi implicit Dokker vor ajunge şi în Regatul Unit nu a fost încă decis de către oficialii Renault.

"Luăm în calcul lansarea lui Lodgy şi pe piaţa din Marea Britanie, dar momentan maşina este disponibilă numai cu volan pe partea stângă. Dacă piaţa mondială a maşinilor cu volan pe dreapta ne va convinge că putem atinge un anumit volum şi potenţial, atunci vom lansa şi acest model", a spus David Holderbach.