Apple rămâne cel mai valoros brand din lume, într-un top dominat de companiile IT&C

Autor: Vlad Popescu - Mediafax 22.05.2012

Apple s-a menţinut anul trecut pe prima poziţie în topul celor mai valoroase branduri din lume, dominat de companiile din sectorul IT&C, potrivit unui raport prezentat marţi de Millward Brown, agenţie din grupul WPP, preluat de Reuters.

Valoarea brandului Apple a crescut anul trecut cu 19%, la 183 miliarde de dolari, reprezentând 37% din capitalizarea de piaţă a companiei, potrivit topului anual BrandZ al celor mai valoroase 100 de branduri din lume.

Facebook, care s-a listat vineri la bursa Nasdaq de la New York, a înregistrat cea mai rapidă ascensiune în top în 2011, brandul reţelei de socializare urcând în valoare cu 74%, la 33,2 miliarde de dolari, pe locul al 19-lea în top.

Şapte dintre primele 10 branduri sunt companii din sectorul IT&C, iar McDonald's şi Coca-Cola s-au menţinut pe locurile patru, respectiv şase.

Marlboro a urcat o poziţie, până pe şapte, în pofida campaniilor agresive împotriva fumatului derulate peste tot în lume.

Pe locul al doilea în top, după Apple, se regăseşte IBM, care a avansat cu o poziţie după creşterea valorii brandului cu 15%, la 116 miliarde de dolari.

Google a coborât cu o treaptă, până pe trei, înregistrând o scădere de 3% a valorii estimate a brandului, la 107,8 miliarde dolari.

Pe locul al patrulea este McDonald's, urmat de Microsoft, Coca-Cola, Marlboro, AT&T şi Verizon. Top 10 este închis de gigantul chinez China Mobile.

Directorul executiv al Millward Brown, Nick Cooper, a declarat pentru Reuters că poziţia dominantă a companiilor IT&C se datorează rolului transformaţional al acestora în societatea contemporană.

Valoarea brandurilor este estimată de Millward Brown pornind de la valoarea financiară a companiei sau a operaţiunilor care contribuie la producerea şi dezvoltarea brandului, combinată cu capacitatea fiecărei mărci de a-şi asigura loialitate.

Cooper face o paralelă între dezvoltarea explozivă a sectorului tehnologiei şi apariţia automobilului sau a avionului.

"Atunci când au apărut automobilele, sau transportul aerian, au avut un efect eliberator. Este rândul sectorului tehnologiei", a explicat el.

Cooper consideră că aşa-numita consumerizare a IT-ului, care obligă producătorii de hardware şi software să dezvolte standarde acceptabile pentru uzul în viaţa privată, joacă un rol important în creşterea în valoare a brandurilor din sector.

Unele companii din industria IT sunt însă vulnerabile la antrenarea unor curente nefavorabile în rândul publicului larg, precizează reprezentantul Millward Brown, făcând referire la deteriorarea imaginii Google şi Facebook pe tema unor chestiuni sensibile precum intimitatea.