Opinie Radu Apostolescu, eMAG: Listarea Facebook, un mess complet?

Ziarul Financiar 22.05.2012

Pare că toate greşelile care se pot face la o listare au fost exersate cu ocazia asta. De la analistul Morgan Stanley, banca principala care a condus operaţiunile, care taie din estimari chiar în ziua listării şi până la alegerea greşită a preţului de listare. Colac peste toate astea – sistemul Nasdaq care a cedat 30 de minute la momentul lansării.

Şi aici începe dărâmarea miturilor. Ne place mereu să credem că "ei" sunt perfecţi, că au metode clare, studii beton, proceduri care merg perfect. Ei, adică americanii sau vesticii în general, cei care fac nişte treburi, cum ar fi listarea şi tranzacţionarea la bursă, de nişte… sute de ani. Uite că nu e chiar aşa şi genul ăsta de greşeli arată tocmai că reţetele clasice trebuie mereu adaptate la realitatea care se schimbă continuu.

Să fim seriosi, listarea la bursă e o treabă de făcut cu sange rece, calcule, riscuri şi foarte mult marketing. Nu e "după ureche". Când reuşeste, toată lumea cade pe spate de admiraţie. Când se fac greşeli şi nu reuşeşte… "e o bula dom’le, era la mintea cocoşului că e supraevaluat… blabla… şi cine ziceai că a bagat gol la Chiajna?".

Personal, cred ca a fost cea mai tricky listare din ultimii… poate 20 de ani. Facebook e o corporaţie greu de digerat după tiparele consacrate, un model foarte nou de business şi pe care nu au ştiut cum să-l apuce. Şi cred că ceea ce e a fost cel mai greu de cuantificat a fost impactul pe care îl pot avea cei 900 de milioane de useri (cu rezervele de rigoare că cifra este accurate, oricum este un număr colosal de oameni de pe planeta asta).

S-ar putea să fi fost luat în calcul un impact major în rândul celor care nu au deţinut niciodată o acţiune şi acum, datorită dependenţei zilnice de Facebook şi super-expunerii acestei listări, să-şi dorească să devină investitori. Foarte probabil că pe o piaţă în creştere impactul ar fi fost major şi preţul ar fi ieşit prin tavan, indiferent de analiza fundamentală. Dar e criza. Oamenii au fost mult mai precauţi decât a fost calculat.

Va fi interesant de urmărit ce urmează. Deocamdată acţiunile au scăzut semnificativ sub preţul de listare, un semn foarte rău pentru viitorul apropiat. O listare la un preţ mai jos ar fi dat un impuls rapid pe creştere şi încredere în investiţia făcută. Aşa, s-a listat la preţul maxim, cel puţin dintre cele anunţate (oare cum l-or fi calculat?) şi scăderea de acum face mult mai rău pe termen scurt-mediu decât o listare mai modestă. Vom vedea, e doar a treia zi.

 

Radu Apostolescu este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori online din România. El a lansat site-ul de recrutare MyJob.ro, pe care l-a vândut în 2004 către NetBridge şi este fondatorul eMAG, cel mai mare magazin online de electronice şi electrocasnice din România, care a ajuns în ultimii ani să se bată cu reţelele clasice (Altex, Flanco, Domo). Apostolescu este în prezent vicepreşedinte şi director de marketing al eMAG