Florin Grigoraş: „Noi introducem în România o metodă coerentă de tip e-Learning în învăţământul superior de Design”

Autor: Luminita Batali 25.05.2012

Universitatea de Arte George Enescu, prin efortul şi dedicaţia colectivului Departamentului de DESIGN şi a Conf. Univ. Dr. Florin Grigoraş, a conceput un proiect care să valorizeze procesul de învăţământ în zona artistică şi anume învăţământul de design. În acest efort, UAGE şi-a asociat Universitatea de Arte Bucureşti şi SIVECO, aceasta din urmă pentru, pe scurt, promovarea sistemului e-learning şi în acest domeniu. Designul - domeniu de interes la graniţa artei cu economia primeşte astfel un impuls consistent. Şi nu întîmplător, Iaşiul a conceput acest proiect. Adevărată capitală artistică şi culturală, el găzduieşte numeroase evenimente dedicate designului, care reflectă din plin talentul plin de forţă al studenţilor de la arte.

Ieşean get-beget, Conf. Univ. Dr. Florin Grigoras a absolvit prestigiosul "Costache Negruzzi" în 1978, când s-a îndreptat spre Universitatea Tehnică din Iaşi. Cercetător principal la "Institutul de Informatică Teoretică" al Filialei Iaşi a Academiei Române (1986-2005), doctor în ştiinţe inginereşti în 1999, se asociază ca profesor expert echipei UAGE în 2000, pe domenii de calibru ştiinţific precum prelucrarea sunetului şi a imaginii în proiecte cu specific artistic (tehnologii audio-video şi multimedia). Şef birou Relaţii Internaţionale UAGE din 2001, Prorector cu activitatea de cercetare ştiinţifică şi creaţie artistică (2008-2012), Prorector cu activitatea de relaţii internaţionale, din acest an. Printre cele mai importante proiecte internaţionale ale UAGE, realizat împreună cu dna Conf univ dr. Magda Ligia Sficlea (în calitate de expert pe domeniul Design), se număra SILOgrafic. Realizat împreună cu universităţi din Franţa, Italia, Portugalia, Spania şi Suedia, acesta a vizat realizarea unor standarde ocupaţionale în industria grafică, proceduri de învăţare on-line în domeniu.



- Domnule Florin Grigoraş, aţi putea să ne relataţi câteva momente interesante din saga acestui proiect, poate începând de la felul cum a apărut ideea? Cum s-a conturat contextul în care a devenit viabil? Dacă nu mă înşel, proiectul a debutat pe baza experienţei acumulate într-un altul, desfăşurat pe plan european.

- Într-adevăr, Doamna Conf. univ. Dr. Ligia Magda Sficlea şi cu mine am reprezentat Universitatea de Arte "George Enescu" din Iaşi într-un Proiect Pilot finanţat prin Programul european "Leonardo Da Vinci", având parteneri din cinci ţări (Ecole d'art de la communauté d'agglomeration de Bayonne, Anglet, Biarritz, Franţa; Agence Pays Basque des Nouvelles Technologies d'Information et Communication (aNTIC), Franţa; Arteleku, Spania; Consorzio Grafico Editoriale Molisano (CO.GEM), Italia; Escola Tecnica d'Imagem e Comunicacao (ETIC), Portugalia; Linkopings Universitet, Suedia). Proiectul avea o tematică apropiată, dar în acelaşi timp, mai restrânsă, iar succesul său ne-a dat încredere să abordăm un Proiect mai amplu, mai complex şi având un impact mult mai semnificativ asupra dezvoltării Programului de studiu de la Specializările "Design" ale celor două Universităţi care sunt acum partenere. Pregătirea aplicaţiei pentru Proiect a constat în discuţii detaliate între viitorii parteneri, în vederea conceperii unei strategii şi a unor mecanisme de adaptare a Programului de studiu la cerinţele pieţei muncii, aflată, după cum ştim, în permanentă evoluţie, precum şi prin corelarea cu standardele recunoscute care definesc profilul profesionistului din domeniu.

- Ce vă propuneţi să realizaţi prin Proiectul "Colaboris" ?

- Obiectivul general este acela de a construi o ofertă educaţională de înalt nivel calitativ în domeniul învăţământului superior de Design pentru regiunile în care funcţionează cele două Universităţi, prin mai buna corelare a Programului de studiu cu cerinţele în continuă schimbare ale pieţei muncii şi implementarea unor soluţii software în activităţile de predare şi invăţare. Noi realizăm pentru prima dată în România introducerea unei metode coerente de tip e-Learning în învăţământul superior de Design, simultan cu restructurarea Programului de studiu pe baza consultării pieţei muncii şi a normativelor profesionale aflate în uz pe plan naţional şi internaţional.

- Proiectul are o componentă de reţea colaborativă on-line. Concret, ce beneficii aduce? - Ce aduce în plus sistemul e-learning? Unele universităţi europene au acest sistem (dacă nu mă înşel este promovat mai ales în Marea Britanie).

Componenta IT asigură predarea interactivă centrată pe student, o cerinţă esenţială a învăţământului superior actual, dar şi invăţământ la distanţă performant, garantându-se un acces mult mai bun la resursele de învăţare. Astfel, resursele, prezentate într-o formă evoluată, modernă, sunt accesibile şi dincolo de timpul în care studenţii lucrează sub îndrumarea directă a cadrelor didactice. Mai mult, este un sistem mai apropiat de stilul de lucru pe care îl vor adopta în perioada de după absolvire, anume lucru on-line.

- O mulţime de cursuri vor fi accesibile într-un site special, creat cu sprijinul SIVECO, al treilea partener in proiect. Care este ideea, conceptul de bază din spatele acestui tip de prezentare?

- Cursurile dezvoltate de către cadrele universitare şi digitalizate cu ajutorul specialiştilor SIVECO se prezintă ca un conţinut multimedia (o combinaţie de text, imagine statică prelevată sau generată, imagine dinamică, video sau animaţie, precum şi sunet), formatat conform cu o strategie didactică a cărei caracteristică principală o reprezintă interacţiunea dintre program şi utilizator. Procesul de instruire este dinamic, adaptat la specificul cursantului, deci este mai eficient şi dezvoltă aptitudini cerute de o mai bună inserţie profesională.

- Care consideraţi că sunt realizările pe care le-aţi obţinut până în prezent şi cele de perspectivă ? Puteţi fi încrezători că obiectivele Proiectului vor fi atinse ?

- Până în etapa actuală a derulării Proiectului, cadrele didactice din cele două Universităţi au realizat un amplu studiu al pieţei muncii din regiunile implicate şi nu numai, precum şi o vastă documentare asupra normativelor profesionale realizate de instituţiile abilitate care activează în domeniu. Astfel, restructurarea Programului de învăţământ a avut la bază competenţele profesionale şi aptitudinile solicitate de angajatori, sau identificate de profesionişti, dar şi cele derivate din normativele sintetice în vigoare sau Programele de studiu ale Universităţilor de prestigiu din Europa şi SUA. Suntem în faza de a pregăti punerea în funcţiune a sistemului e-Learning, după care rămâne doar de parcurs etapa realizării studiului de impact asupra beneficiarilor, studenţii Specializării Design.