Dascălu a intrat în linie dreaptă cu cel mai scump proiect imobiliar din afara Capitalei. Auchan, Zara, H&M şi C&A sunt gata de inaugurare

Autor: Cristi Moga 24.05.2012

Mallul din cadrul proiectului Palas Iaşi, cea mai mare investiţie imobiliară din afara Capitalei, va fi deschis joi, 31 mai. Iulian Dascălu, "regele mallurilor", a mizat 260 mil. euro pe proiectul din centrul Iaşiului.

 

Proiectul imobiliar Palas din Iaşi, demarat în urmă cu opt ani în urma unei asocieri îndelung contestate dintre omul de afaceri Iulian Dascălu şi Consiliul Local Iaşi, se apropie de deschidere, marii retaileri de pe piaţa locală fiind gata de inaugurarea magazinelor la sfârşitul acestei luni.

Dascălu, cel care prin dezvoltarea reţelei de centre comerciale Iulius Mall este considerat "regele mallurilor" de pe piaţa locală, a mizat 260 de milioane de euro pe acest proiect, circa 60 de milioane de euro fonduri proprii, restul de bani fiind atraşi de la UniCredit Ţiriac Bank şi alte bănci.

Mallul va avea o suprafaţă închiriabilă de 54.000 de metri pătraţi şi chiriaşi precum Auchan, Zara, H&M sau C&A, care au confirmat pentru ZF că vor deschide magazinele în ziua inaugurării centrului comercial.

"Magazinele Inditex vor fi pregătite pentru această deschidere fără nicio întârziere", spune Mihai Cioltea, directorul de expansiune al companiei Inditex, care va avea în cadrul Palas Iaşi şase magazine, inclusiv Zara, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius sau Massimo Dutti.

Cioltea spune că în cadrul proiectului din Iaşi magazinele Inditex vor avea un format nou pentru piaţa locală. O situaţie asemănătoare este şi pentru francezii de la Auchan, care în proiectul Palas Iaşi vor avea primul magazin de dimensiuni mici de pe piaţa locală, de circa 5.000 de metri pătraţi, în care cea mai mare parte a zonei cu produse nealimentare din hipermarketurile clasice va lipsi.

Prin această deschidere, Auchan va ajunge la zece magazine în România, reţea prin care francezii estimează pentru acest an atingerea pragului de 500 de milioane de euro în dreptul vânzărilor.

Speranţe din partea retailerilor

Dacă la cele mai mari centre comerciale inaugurate în toamna anului trecut mai multe magazine importante nu erau opera­ţio­nale în ziua deschiderii, Dascălu pare să-i fi sincronizat mai bine pe retaileri, în condiţi­ile în care mallul din Iaşi a şi fost amânat de mai multe ori în ultimii doi ani.

"Într-adevăr, vom deschide magazinul din Palas Iaşi pe 31 mai şi suntem bucuroşi de acest lucru. Palas este un mall frumos şi vedem mult potenţial comercial în acest proiect", afirmă reprezentanţii retailerului de îmbrăcăminte H&M, care vor deschide al doilea magazin din Iaşi.

Olandezii de la C&A, pe de altă parte, sunt prezenţi în nordul Moldovei la Suceava şi Botoşani, dar în Iaşi vor ajunge pentru prima dată. Ei au ales să deschidă în proiectul Palas un magazin C&A cu o suprafaţă de 1.150 de metri pătraţi, dar şi primul magazin Clockhouse din România, destinat adolescenţilor şi tinerilor, care va avea o suprafaţă de 210 metri pătraţi.

"Am terminat amenajările magazinului, fiind pe ultima sută de metri. Care sunt aşteptările concrete nu vă pot spune exact, însă suntem încrezători având în vedere atât numărul locuitorilor, cât şi raportul nostru calitate/preţ", afirmă Cristian Codrea, district manager al reţelei de magazine C&A.

În toamna anului trecut, mallul Maritimo din Constanţa a fost deschis fără cinematograf şi magazine precum H&M sau Peek & Cloppenburg, în timp ce proiectul Electroputere Craiova a avut în ziua inaugurării "lipsuri" precum Zara şi H&M.

Cum s-a dezvoltat Dascălu?

Omul de afaceri Iulian Dascălu a intrat în lumea afacerilor în anii '90 cu câteva mii de dolari de la familie şi prieteni şi iniţial a deschis un lanţ de magazine cu încălţăminte.

Ulterior, în 1996 s-a orientat către ideea dezvoltării unui centru comercial şi a deschis în 2000 primul mall din afara Bucureştiului la Iaşi, susţinut fiind la acea vreme de mitropolitul Moldovei.

Ulterior, în 2005 a deschis un al doilea mall la Timişoara, au urmat Clujul şi Suceava, iar în timpul crizei prioritatea a fost dezvoltarea complexului Palas, pe un teren aparţinând Consiliului Local Iaşi.

Dascălu a primit "undă verde" pentru inaugurare cu doar o lună în urmă, în aprilie, după ce Curtea de Apel Oradea anulase hotărârea prin care autorităţile ieşene trecuseră terenul de 12 hectare din spatele Palatului Culturii din domeniul public în cel privat al municipalităţii. Consiliul Local Iaşi urmează să încaseze o cotă din profitul proiectului, dar va avea venituri şi din activitatea firmelor prezente în complex.

Reţeaua Iulius Mall generează în prezent venituri anuale de aproximativ 40 de milioane de euro, iar proiectul Palas ar putea aduce alte aproximativ 10 milioane de euro pe an. Prin deschiderea proiectului Palas, portofoliul imobiliar al lui Iulian Dascălu poate fi evaluat la circa 500-600 de milioane de euro.