CEVA Logistics: Românii sunt mai flexibili decât angajaţii din Europa de Vest. Asta atrage investitorii

Autor: Bogdan Alecu 30.05.2012
Majoritatea investitorilor străini sunt atraşi de România nu doar de costurile reduse cu forţa de muncă, ci şi de flexibilitatea acesteia, element ce contrabalansează dezvol­ta­rea redusă a infrastructurii, atât rutiere, cât şi feroviare.

"Forţa de muncă din România este cali­fi­cată, dornică să înveţe şi flexibilă. De aceea vin investitorii străini aici. Ceva similar mai întâlnim în Turcia, însă nu şi în Europa de Vest. Românii ar trebui să nu se mai des­cu­ra­jeze singuri, nici măcar în ceea ce pri­veşte dezvoltarea infrastructurii", a spus englezul Leigh Pomlett, preşedinte pentru Europa de Nord al companiei olandeze CEVA Logistics.

El a subliniat că "din cauza infrastructurii din România sunt probleme cu transporturile şi întârzieri mai mari decât cele estimate, dar asta nu este o scuză să nu se dezvolte afacerea deoarece probleme sunt inclusiv în Marea Britanie". Compania Ceva Logistics a venit pe piaţa locală în 2006, având printre cei mai mari clienţi uzina Pirelli de la Slatina şi fabrica de telefoane Nokia de lângă Cluj. La nivelul anului 2010, cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ 7,9 mil. euro, iar pierderile de 0,6 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

"Obiectivul companiei atunci când a intrat în România era să fie numărul unu pe piaţă. De atunci am fost o companie low-profile pe piaţă. Am crescut afacerea în Cluj, Timişoara, Slatina şi Bucureşti. Anul trecut s-au închis operaţiunile unuia dintre cei mai mari clienţi ai noştri în Cluj - Nokia, ce a dus la o micşorare a businessului şi la o reducere a numărului de salariaţi faţă de nivelul de 400 de angajaţi din 2010", a spus Cristian Ofiţeru, country manager CEVA Logistics pentru România.

La nivelul anului 2008 compania îşi setase ca ţintă să urce pe locul trei în topul celor mai mari companii de logistică de pe piaţa locală.

CEVA Logistics a concediat 200 de per­soane în mod direct ca urmare a plecării Nokia de la Cluj şi încă 100 de persoane indirect (an­ga­jaţi temporar), potrivit Agenţiei Jude­ţene pen­tru Ocuparea Forţei de Muncă din Cluj. În primul an de după încheierea con­trac­tului cu Nokia, compania înregistrase un business de 6,8 mil. euro în 2009, faţă de 3,3 mil. euro în anul anterior.

Potrivit datelor Asociaţiei Române de Lo­gis­tică (ARILOG), CEVA ocupă locul 13 la ni­velul anului 2010 în ceea ce priveşte cifra de afaceri, fiind depăşită inclusiv de KLG Europe, o altă divizie locală a unei companii olan­deze, care în acel an avea deja o cifră de afa­ceri de peste 15 mil. euro. Oficialii CEVA au subliniat că politica firmei este aceea de a nu comunica rezultate financiare înaintea pu­bli­cării oficiale a acestora. Potrivit rezultatelor pe 2010, cea mai mare firmă de logistică de pe piaţa locală era Aquila, cu peste 101 mil. euro cifră de afaceri, urmată de DB Schenker Rom­trans cu 62 mil. euro.

"În ceea ce priveşte spaţiul de depozitare, în România avem 60.000 mp de spaţiu. Avem doi clienţi mari în România, unul dintre ei este Pirelli. În total, acum în România avem apro­ximativ 20 de clienţi din sectorul telecom, publi­shing, automotive şi tehnologie", a spus Cristian Ofiţeru.

În ceea ce priveşte criza economică, in­clu­siv cea determinată acum de situaţia eco­no­mică a Greciei, businessul la nivel european a fost influenţat, spune şeful pe Europa de Nord. "Criza determină companiile să ex­ter­na­lizeze serviciile pentru a se concentra pe propria afacere şi implicit există noi opro­tu­ni­tăţi de creştere pentru companiile de logis­tică", a spus Leigh Pomlett.