Ce spunea proprietarul grupului Edy Spedition în ultimul interviu pentru Business Magazin

Autor: Iuliana Roibu 31.05.2012

În toată cariera mea de jurnalist de business, am dat zeci de telefoane şi alte zeci de mailuri pentru un anume interviu, cu o anume persoană. Multe personaje discrete din businessul românesc au rezistat tentaţiei de a apărea pe coperta BUSINESS Magazin sau pe prima pagină din Ziarul Financiar doar pentru că au preferat să nu le asocieze nimeni figura cu milionarul din articol.

"Când am apărut prima oară în Top Capital, m-a sunat bunica mea plângând că o să mă omoare cineva pentru bani", îmi povestea râzând anul trecut un alt milionar discret, de altfel prieten şi partener de afaceri cu Alin Popa, proprietarul Edy Spedition, cel care a murit ieri în urma unui accident de maşină. Omul de afaceri, aflat la volanul autoturismului său Mercedes, s-a lovit frontal de un camion înmatriculat în Macedonia. Coliziunea cu un TIR - autovehiculul de care se leagă toată cariera lui Alin Popa - i-a fost aşadar fatală omului de afaceri care a pus cap la cap în 25 de ani un business de transporturi evaluat la 125 de milioane de euro.

L-am cunoscut pe Alin Popa în octombrie 2009. Ca şi alţi oameni de afaceri discreţi, mi-a refuzat interviul şi am aflat povestea Edy şi toate planurile de business ale companiei de la Florin Gontariu, omul pe care Alin Popa îl pusese în fruntea unui board de directori cu experienţă în multinaţionale care urmau să eficientizeze firma, dar, şi mai important, care urmau să îi ia de pe cap omului de afaceri coordonarea de zi cu zi a Edy Spedition. În timpul interviului de peste trei ore cu Florin Gontariu, Alin Popa a intrat "să mă salute". Era curios dacă ziariştii de business sunt "altfel sau la fel de dificili ca ziariştii din presa locală". A rămas în sala de şedinte mai mult de un minut, cât spusese iniţial, a povestit şi un zâmbet larg şi relaxat i-a definit prezenţa. Modul cum privea pe geam către depozitele de unde tirurile Edy încărcau continuu marfa spunea totul despre istoria sa personală cu acest business. Era relaxat şi deloc afectat de veştile proaste care urmau să afecteze economia.

"Relaxarea vine din faptul că acum mă simt mai mult proprietar decât director de firmă. Este mare lucru că am făcut trecerea la această etapă", spunea Alin Popa în timpul turului pe care mi l-a făcut prin companie. Etapa de care vorbea Alin Popa era vânzarea unui pachet de acţiuni către un fond de investiţii, reorganizarea afacerii (prin crearea de companii separate pentru fiecare domeniu de activitate) şi angajarea unor manageri experimentaţi pentru a conduce compania prin criza care tocmai începea în 2009, lovind din plin afacerile transportatorilor. Edy Spedition, numită după fiul omului de afaceri, nu urma a rămâne neapărat un business de familie, după cum spunea în 2009 Alin Popa: "Am vândut un pachet minoritar de acţiuni, dar oferta ar trebui să fie foarte bună pentru a vinde întreg grupul; totuşi, nu exclud această posobilitate". Iar faptul că venirea crizei îi ameninţa locul întâi în piaţa locală de transporturi nu părea să îi creeze niciun fel de panică lui Alin Popa: "Percepţia mea este că totdeauna firmele bune ies şi mai bune după perioade dificile. În business, fiecare zi e o oportunitate, dar în perioada asta sunt mai multe oportunităţi într-o zi. A fost mai greu în prima parte a lui 2009, dar acum e ok". Cu alte cuvinte, "A fost bine şi ne va fi şi mai bine", după cum concluziona Alin Popa. Citiţi mai mult despre Alin Popa, proprietarul Edy Spedition, pe www.businessmagazin.ro