Piaţa camioanelor începe anul pe minus, însă unele mărci au crescut şi de patru ori

Autor: Bogdan Alecu 07.06.2012

Vânzările de camioane reprezintă principalul indicator care anunţă o creştere economică, pe motiv că transportatorii se aşteaptă la un volum mai ridicat de marfă.

În primele patru luni ale acestui an vân­zările de autovehicule comerciale au înregistrat o scădere de peste 13% faţă de perioada similară a anului tre­cut, potrivit statisticilor Asociaţiei Pro­du­cătorilor şi Importatorilor de Auto­mo­bile (APIA), la aproape 3.900 de unităţi.

Declinul din acest an a fost determinat de rezultatele slabe înregistrate în primele două luni ale anului, perioadă în care bu­si­nessul transportatorilor a fost cel mai afec­tat de iarna grea. Astfel, în ianuarie piaţa uti­litarelor a înregistrat o scădere de aproape 40% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 600 de unităţi. de­clinul s-a micşorat la 9% la nivelul lunii fe­brua­rie, când s-a atins un volum de 817 uni­tăţi, în scădere cu 9% faţă de perioada similară a anului trecut. Odată cu venirea primăverii vânzările de utilitare au revenit pe plus, întâi cu un avans de 16% în luna martie, la aproape 1.200 de unităţi, pentru ca în aprilie să se acce­lereze la aproape 34% şi un volum total tot până în 1.200 de vehicule co­mer­ciale.

Primele care au "ieşit din criză" au fost vehiculele comerciale grele, de peste 3,5 tone. Dacă vânzările acestora au scăzut cu 34% în ianuarie, la puţin peste 100 de unităţi, în februarie piaţa acestora deja ajun­sese la peste 200 de vehicule, în creştere cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut. Cea mai mare creştere din inter­valul ianuarie-aprilie pentru vehi­cu­lele comerciale de peste 3,5 tone a fost punctată în martie, când avansul a ajuns la peste 150% şi un volum de 316 vehicule co­mer­ciale grele vândute.

În ceea ce priveşte vehiculele comer­ciale uşoare, de sub 3,5 tone, vânzările aces­tora au revenit pe un trend ascendent abia în luna aprilie, când s-a atins un vo­lum de aproape 860 de unităţi, în creştere cu 15% faţă de perioada similară a anului tre­cut. Cea mai mare scădere a fost înre­gis­trată în luna ianuarie a acestui an, de aproa­pe 40%, la mai puţin de 500 de unităţi.

În cazul mărcilor de camioane de peste 18 tone din top cinci cel mai bine vân­dute branduri, primele trei au înre­gistrat creşteri cuprinse între 36% şi 318% în primele patru luni ale acestui an, faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor APIA. Cea mai vândută marcă a fost MAN, cu 209 camioane grele de peste 18 tone, în creştere cu 35%. Avansul cel mai ridicat a fost punctat de Volvo Trucks de 318%, la 142 de unităţi. În ceea ce priveşte DAF şi Scania, ocupantele locurilor patru şi cinci în topul vânzărilor, acestea au înregistrat o scădere de 45% respectiv 4%.

Piaţa vehiculelor comerciale uşoare este în continuare "dominată" de Dacia cu modelele Logan Van şi Pick-up, care se clasează pe locurile unu şi trei.

Cele două utilitare produse la Mioveni au scăzut cu 52%, respectiv 22% în primele patru luni faţă de perioada similară a anului trecut.