Piaţa camioanelor începe anul pe minus, însă unele mărci au crescut şi de patru ori
Vânzările de camioane reprezintă principalul indicator care anunţă o creştere economică, pe motiv că transportatorii se aşteaptă la un volum mai ridicat de marfă.
În primele patru luni ale acestui an vânzările de autovehicule comerciale au înregistrat o scădere de peste 13% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la aproape 3.900 de unităţi.
Declinul din acest an a fost determinat de rezultatele slabe înregistrate în primele două luni ale anului, perioadă în care businessul transportatorilor a fost cel mai afectat de iarna grea. Astfel, în ianuarie piaţa utilitarelor a înregistrat o scădere de aproape 40% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 600 de unităţi. declinul s-a micşorat la 9% la nivelul lunii februarie, când s-a atins un volum de 817 unităţi, în scădere cu 9% faţă de perioada similară a anului trecut. Odată cu venirea primăverii vânzările de utilitare au revenit pe plus, întâi cu un avans de 16% în luna martie, la aproape 1.200 de unităţi, pentru ca în aprilie să se accelereze la aproape 34% şi un volum total tot până în 1.200 de vehicule comerciale.
Primele care au "ieşit din criză" au fost vehiculele comerciale grele, de peste 3,5 tone. Dacă vânzările acestora au scăzut cu 34% în ianuarie, la puţin peste 100 de unităţi, în februarie piaţa acestora deja ajunsese la peste 200 de vehicule, în creştere cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut. Cea mai mare creştere din intervalul ianuarie-aprilie pentru vehiculele comerciale de peste 3,5 tone a fost punctată în martie, când avansul a ajuns la peste 150% şi un volum de 316 vehicule comerciale grele vândute.
În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare, de sub 3,5 tone, vânzările acestora au revenit pe un trend ascendent abia în luna aprilie, când s-a atins un volum de aproape 860 de unităţi, în creştere cu 15% faţă de perioada similară a anului trecut. Cea mai mare scădere a fost înregistrată în luna ianuarie a acestui an, de aproape 40%, la mai puţin de 500 de unităţi.
În cazul mărcilor de camioane de peste 18 tone din top cinci cel mai bine vândute branduri, primele trei au înregistrat creşteri cuprinse între 36% şi 318% în primele patru luni ale acestui an, faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor APIA. Cea mai vândută marcă a fost MAN, cu 209 camioane grele de peste 18 tone, în creştere cu 35%. Avansul cel mai ridicat a fost punctat de Volvo Trucks de 318%, la 142 de unităţi. În ceea ce priveşte DAF şi Scania, ocupantele locurilor patru şi cinci în topul vânzărilor, acestea au înregistrat o scădere de 45% respectiv 4%.
Piaţa vehiculelor comerciale uşoare este în continuare "dominată" de Dacia cu modelele Logan Van şi Pick-up, care se clasează pe locurile unu şi trei.
Cele două utilitare produse la Mioveni au scăzut cu 52%, respectiv 22% în primele patru luni faţă de perioada similară a anului trecut.