12 proiecte pentru investitori: de la vaporul cu softişti din Sillicon Valley până la jocuri şi telefonie în cloud

Ziarul Financiar 01.06.2012

12 antreprenori din România, Bulgaria şi SUA au căutat ieri la Bucureşti finanţare pentru diferite proiecte din IT, comunicaţii şi online, în cadrul Venture Connect, un proiect iniţiat de avocaţii de la Biriş Goran şi care pune faţă în faţă investitori cu antreprenori sau firme care au nevoie de bani pentru a lansa un business.

Cel mai spectaculos proiect din competiţie a fost BlueSeed, un start-up cu sediul în SUA şi care are ca obiectiv amenajarea unei nave pe care să lucreze sute de antreprenori IT, care ar urma să plutească în apele internaţionale, în apropierea Silicon Valley. Miza proiectului - accesul a sute de oameni la ecosistemul din Sillicon Valley şi intrarea în SUA fără o viză de muncă, un document foarte greu de obţinut. Proiectul în care s-a arătat dispus să investească şi Peter Thiel, cofondatorul PayPal, a fost prezentat la Bucureşti de unul dintre acţionari, românul Dan Dăscălescu. "Gândiţi-vă că la noi pe navă se va naşte noul Facebook şi că atunci când am face un exit am da lovitura", a ademenit audienţa Dăscălescu.

Ieri, 12 antreprenori reprezentând afaceri din IT, comuni­caţii şi internet au propus mai multor investitori privaţi, dar şi unor fonduri de investiţii din România şi străinătate să investească de la 100.000 până la o ju­mă­tate de milion de euro în proiecte care, po­trivit prezentărilor cel puţin, ar putea schim­ba pieţele pe care le atacă şi dublând sau triplând, în acelaşi timp, sumele investite. Afacerile prezentate la noua ediţie a Venture Connect, un proiect iniţiat de casa de avocatură Biriş Goran care pune faţă în faţă investitori cu firme care caută finanţare - au fost dintre cele mai diverse: de la companii aşezate, cu venituri şi profit de ani de zile, până la proiecte aflate în stadiul în care mai au nevoie de un impuls pentru a fi lansate, dar incluzând şi idei spectaculoase, precum cea de a amenaja o navă pe care să lucreze sute de antreprenori IT şi care ar urma să plutească în apropierea Silicon Valley.

"Statele Unite nu au vize pentru antreprenori", a explicat Dan Dăscălescu, unul dintre fondatorii BlueSeed - un start-up cu sediul în Silicon Valley, care e motivul pentru care un asemenea proiect - o navă care să plutească în apele internaţionale găzduind sute de vizionari dezvoltând zeci de start-up-uri - ar fi fezabilă. Lucrând pe această navă, aceşti antreprenori ar fi foarte aproape de ecosistemul unic din Sillicon Valley - ce oferă acces facil la finanţare, tehnologie, conexiuni pentru start-up-urile IT - şi ar putea intra în SUA folosindu-se de vize ce pot fi obţinute mai uşor, a spus Dăscălescu.
Ideea a atras atenţia unei figuri legendare în lumea IT - Peter Thiel, unul dintre fondatorii PayPal - care s-a arătat dispus să investească în proiect, alături de alte fonduri de investiţii sau persoane private. Nava ar urma să găzduiască 1.100 de antreprenori, care ar urma să plătească o chirie şi să cedeze şi acţiuni la companiile lor în schimbul oportunităţii de a lucra pe nava BlueSeed.
"Gândiţi-vă că la noi pe navă se va naşte noul Facebook şi că atunci când am face un exit am da lovitura", a ademenit audienţa Dăscălescu într-una dintre cele mai urmărite prezentări din ediţia de ieri a Venture Connect. Nava ar urma să fie lansată în trimestrul trei al anului viitor, a precizat Dăscălescu, iar veniturile companiei ar urma să fie generate de chiriile plătite de antreprenori (1.200 de dolari pe lună într-o cabină cu alte trei persoane sau 3.000 de dolari pe lună pentru o cabină single cu vedere la ocean), vânzarea acţiunilor obţinute de la start-up-uri şi din drepturile de difuzare pentru show-urile TV ce ar urma să fie realizate pe "vapor".
La polul opus faţă de BlueSeed - un alt proiect în căutarea unei finanţări a fost cel prezentat de Optima Group - o companie cu zece ani vechime, şi care a avut anul trecut afaceri de 850.000 de euro şi un profit de 280.000 de euro. Firma, deţinută de trei antreprenori locali (Daniel Aizic, Ovidiu Pintea şi Gabriel Chiva), este un integrator de sistem, care este cunoscut pe piaţă pentru diferite soluţii proprii precum cele pentru automatizarea forţei de vânzări, gestiunea activelor sau a stocurilor, pentru care are clienţi şi din mediul privat şi din sectorul public. Compania a propus investitorilor să investească 400.000 de euro într-un proiect care vizează lansarea unei soluţii multiplatformă pentru forţa de muncă de pe teren.
Compania poate lansa şi cu propriile forţe proiectul, dar cu o finanţare ar accelera dezvoltarea şi ar putea ataca mai multe pieţe, a spus Daniel Aizic, managing partner al companiei. "Vrem să ieşim pe piaţa regională cu un produs care poate capitaliza rapid", a adăugat reprezentantul Optima. Compania mizează în acest an pe afaceri egale cu cele de anul trecut sau într-o uşoară creştere. "Situaţia de pe piaţă este mult mai bună decât cea de acum doi ani de zile".
Andrei Blaj, de la Makan Studios - compania care a lansat Real Colors - o aplicaţie care le permite utilizatorilor să extragă palete de culori din fotografii şi care este adresată designerilor web - a încercat să găsească investitori care să ajute firma să facă un salt înainte în planurile de a cuceri piaţa globală. Aplicaţia a fost descărcată de peste 100.000 de ori, iar varianta plătită are 200 de des­cărcări într-un timp foarte scurt.

Putem ajunge în situaţia de a le cere clienţilor 25 de dolari pe an pentru a aplicaţia, a spus Blaj. "Căutăm bani inteligenţi şi sprijin în distribuţie şi marketing", a spus el.

Commission Force, un start-up fondat la finele anului trecut, şi care a devenit operaţional în luna martie a acestui an a propus audienţei o investiţie de 450.000 de euro în "prima reţea de marketing afiliat care combină vânzările directe, offline cu cele online". Investiţi acum, e singura dată când venim şi cerem o finanţare astfel, a spus Diana Olar, fondator şi manager al companiei. Serviciile propuse de Commission Force, care le-ar permite companiilor să plătească taxe doar pentru vânzările realizate efectiv au un potenţial exploziv de creştere, iar investiţia ar fi recuperată în doar doi ani de zile.

Un alt proiect prezentat în cadrul Venture Connect a fost Iptelis, un furnizor de servicii de comunicaţii în cloud pentru companii, lansat de Cornel Niţă, care a lucrat anterior pe piaţa locală pentru companii precum Xerox, IBM şi Gecad. Businessul de voce prin internet (VoIP) pentru companii este în creştere explozivă pe alte pieţe, iar acest lucru se va întâmpla şi în România, unde acum piaţa e încă într-un stadiu incipient. "Este o soluţie care combină o centrală telefonică cu funcţii de mesagerie şi conferinţă, bazate pe cloud. Firmele mici şi mijlocii - principala ţintă pentru acest serviciu - nu mai trebuie să investească în echipamente, ci doar au nevoie de o conexiune rapidă la internet", a spus Niţă. "Din 2008 încoace această piaţă creşte. Valul va veni şi în România, şi când va veni vreau să fiu pe el", a spus Niţă. El a cerut investitorilor o finanţare de 105.000 euro, în schimbul cărora a oferit 30% din companie. "Marja de profit brut este 60-80%. Vom ajunge la break-even într-un an", a spus Cornel Niţă.

O perioadă de un an până la break-even şi o investiţie de 150.000 de euro - a fost propunerea pentru investitori din partea fondatorilor Bugtopia - un joc online multiplatformă în timp real care poate fi accesat de pe diferite gadgeturi şi care ar putea genera rapid venituri de zeci de mii de euro pe lună şi ar putea ajunge la sute de mii de clienţi, a promis Victor Popescu, reprezentanul echipei. "Avem planuri să vă cheltuim instant şi un milion de euro, dar am propus suma minimă de care am avea nevoie", a spus Popescu. El a insistat asupra faptului că Bugtopia poate fi jucat în timp real de pe mai multe gadgeturi - inclusiv iPad, de mai mulţi utilizatori.