Consiliul Român pentru Publicitate:Reclamele la băuturile spirtoase trebuie să fie decente şi să stea sub semnul consumului moderat

Autor: Madalina Cerban 05.06.2012

Membrii Consiliului Român pentru Publicitate (Romanian Advertising Council - RAC) au aprobat în cadrul Adunării Generale din aprilie anexarea unui nou document de autoreglementare la Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, se arată într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Noua anexă a Codului RAC, intitulată "Reguli de comunicare comercială responsabilă privind băuturile spirtoase", este un document adoptat de producătorii de băuturi spirtoase din România, reuniţi în Forumul Român pentru Consum Responsabil de Alcool (RFRD). Scopul acestui cod este promovarea produselor alcoolice către un public adult, în mod responsabil şi adecvat.

"Prin anexarea regulilor de comunicare comercială responsabilă privind băuturile spirtoase la Codul de Practică în Publicitate, Comitetele Etice RAC vor avea la dispoziţie un ghid mai detaliat şi specific pentru evaluarea comunicării comerciale privind această categorie de produse. Este de apreciat atitudinea responsabilă a reprezentanţilor acestei industrii reuniţi în RFRD şi angajamentul acestora de a adopta cele mai avansate standarde de comunicare etică. Alături de anexa ce conţine regulile de comunicare comercială responsabilă privind berea, cea privind serviciile şi produsele de telecomunicaţii sau de Codul etic privind publicitatea adresată copiilor referitoare la produsele alimentare, această nouă anexă privind băuturile spirtoase vine să completeze setul de norme etice de autoreglementare pe care RAC le promovează", a declarat preşedintele RAC, Ecaterina Şafarica.

Prevederile Codului RFRD se aplică tuturor comunicărilor de marketing, indiferent de tipul de media sau canalul de comunicare, inclusiv comunicării digitale. Regulile de autoreglementare în materie de comunicare comercială responsabilă pentru băuturile spirtoase fac referire la plasarea responsabilă, la promovarea unui consum responsabil, la protecţia minorilor, la siguranţa şi sănătatea consumatorilor, precum şi la modul de prezentare a efectelor consumului de alcool.

"Considerăm că anexarea acestor reguli la codul RAC reprezintă un pas înainte în ceea ce priveşte comunicarea responsabilă a industriei băuturilor spirtoase, precum şi asumarea unor standarde de autoreglementare referitoare la comunicarea comercială în domeniu, standarde mai restrictive decât legislaţia în domeniu. Ne asigurăm astfel că avem un cadru legislativ adaptat cerinţelor pieţei şi că putem preveni şi «penaliza» orice comunicare comercială ce nu va promova consumul responsabil de alcool, adoptarea unor obiceiuri pozitive şi a unui comportament responsabil. În general, dacă privim din perspectiva preţului, cel puţin pentru membrii RFRD, băuturile spirtoase se adresază unui segment de consumatori mediu şi premium, de aceea mesajul transmis către aceştia trebuie să fie cât mai decent, de bun gust şi să stea sub semnul consumului moderat", a declarat Petru Berciu, preşedinte RFRD.

Potrivit documentului adoptat de producătorii de băuturi spirtoase din România, comunicarea comercială pentru băuturile spirtoase ar trebui să fie legală, decentă, onestă şi reală. Acest tip de comunicare trebuie să respecte principiile concurenţei loiale şi să aibă în vedere responsabilitatea socială şi principiile corectitudinii şi ale bunei credinţe. De asemenea, comunicarea comercială pentru băuturile spirtoase nu trebuie, sub nici o formă, să fie lipsită de etică, să nu respecte standardele generale ale decenţei şi bunului simţ sau să pună sub semnul întrebării integritatea şi demnitatea umană.

Comunicarea comercială pentru băuturile spirtoase este adresată persoanelor cu vârsta de peste 18 ani. În cadrul evenimentelor organizate de sau în numele companiei producătoare de băuturi spirtoase, participarea persoanelor sub 18 ani nu trebuie permisă. Plasarea produsului sub forma de inserţii în cadrul filmelor, programelor TV, videoclipurilor muzicale, jocuri video şi elementele de brand inserate în producţia acestora trebuie să fie aprobată sau respinsă în funcţie de informaţiile primite de la producătorii acestora.

Pentru reclamele tipărite, băuturile spirtoase nu trebuie promovate, sub nici o formă, în paginile ziarelor ce conţin benzi desenate, în reviste sau oricare alte publicaţii, decât dacă publicul acestora este, într-o proporţie de peste 70% adult (are peste 18 ani). Pentru media digitală, este necesară implementarea unui sistem activ de verificare a vârstei; acesta va fi prezent pe pagina de start a site-urilor brandurilor. Conţinutul şi reclamele gratuite ce pot fi descărcate trebuie să aibă incluse instrucţiuni, pentru cei ce folosesc acel material, referitoare la faptul că nu au dreptul să împartă materialele respective către persoane cu vârsta mai mică de 18 ani.

De asemenea, campaniile de promovare nu trebuie să folosească modele sau actori care nu au împlinit cel puţin 25 de ani.

Comunicarea comercială pentru băuturile spirtoase nu trebuie, sub nici o formă, să încurajeze sau să îndemne la consum excesiv sau iresponsabil de alcool. Materialele de comunicare nu trebuie să portretizeze consumul excesiv, să arate persoane în stare de ebrietate sau să sugereze în vreun fel consumul în exces ca fiind un comportament acceptabil din punct de vedere social şi, de asemenea, nu trebuie să promoveze efectele intoxicării cu alcool.

Anexarea Regulilor de comunicare comercială responsabilă privind băuturile spirtoase la Codul RAC implică următoarele: RAC va analiza toate plângerile vizând conţinutul comunicărilor comerciale pentru băuturile spirtoase în baza Codului RAC şi a documentului anexat ce cuprinde regulile specifice domeniului, în baza procedurii standard; în conformitate cu principiile RAC, sesizările pot fi depuse de oricine: persoană juridică sau fizică/ membru sau non-membru al celor două organizaţii (RAC şi RFRD); RAC poate media un caz privind o comunicare comercială cu scopul de a-l soluţiona pe cale amiabilă.

Deciziile emise de corpul de analiză al sesizărilor, Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate, vor fi obligatorii pentru membrii Forumului Român pentru Consum Responsabil de Alcool. Această obligaţie derivă din calitatea de membru RAC asumată de RFRD începând cu noiembrie 2011.

Consiliul Român pentru Publicitate este o organizaţie profesională, non-guvernamentală, non profit şi independentă al cărei obiect de activitate este autoreglementarea în publicitate. RAC a fost înfiinţat în anul 1999. În prezent are 57 de membri: companii care utilizează publicitatea pentru a-şi promova produsele, agenţii de publicitate, media şi organizaţii din industria publicităţii. Activitatea RAC constă, în principal, în soluţionarea sesizărilor privind comunicarea comercială şi oferirea de copy advice în baza prevederilor Codului de Practică în Publicitate.

Forumul Român pentru Consumul Responsabil de Alcool este o alianţă formată din companii din industria băuturilor spirtoase şi alte părţi interesate, care reprezintă angajamentul industriei de a promova consumul responsabil de alcool în România şi încurajează industria să adopte norme de auto-reglementare în ceea ce priveşte comunicarea comercială şi de marketing către consumatorul final. RFRD a fost înfiinţat în anul 2011 şi este reprezentantul în România al Forumului European pentru Consumul Responsabil de Alcool.