Profiluri metalice: În aşteptarea magazinelor

Autor: Andreea Neferu 26.06.2012

 

 

Piaţa de profiluri metalice s-a menţinut anul trecut la un nivel similar celui din 2010 sau a scăzut foarte uşor, spun unii dintre cei mai importanţi jucători de pe această piaţă.

"În 2011, piaţa profilurilor metalice s-a menţinut cel mai probabil la acelaşi nivel ca şi în anul precedent", spune Andrei Sulyok, director general al pro­du­cătorului de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România. Deşi nu oferă o cifră exactă privind dimensiunea în valoare a pieţei de profiluri metalice, şeful Lindab spune că una dintre tendinţele pe care le-a sesizat în 2011 este creşterea seg­mentului de renovări în totalul vân­zărilor. "În 2011, acestea au reprezentat circa 35% din vânzările noastre, iar tendinţa este de creştere şi pentru perioada următoare", explică Sulyok.

Pe de altă parte, Marian Pîrvu, business director al Ruukki pe România, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Serbia, Slovacia şi Slovenia, spune că se aşteaptă ca piaţa de profiluri metalice să crească uşor anul acesta, după ce în 2011 acest segment a înregistrat o uşoară scădere.

"Anul acesta a demarat cu o serie de anunţuri referitoare la intenţiile de extindere ale marilor retaileri. Aceste proiecte vor genera, în mod evident, cerere pentru piaţa de profiluri. În domeniul industrial nu sunt preconizate investiţii atât de mari încât să influenţeze decisiv piaţa pe care activăm. Credem că va exista în continuare o cerere pentru produse cât mai specializate", spune Pîrvu de la Ruukki.

Andrei Sulyok de la Lindab atrage atenţia asupra faptului că 2011 a adus o serie de majorări ale costurilor cu materiile prime, carburanţii şi energia, care însă nu s-au reflectat în majorări ale preţurilor pentru produsele finite.

"În acest context, ne aşteptăm în 2012 la repoziţionări ale principalilor jucători din piaţă. Spre deosebire de ultimii doi ani, când au avut ca obiectiv cucerirea de cote de piaţă, anul acesta cel mai probabil se vor concentra pe rentabilizarea afacerii", potrivit lui Sulyok. El mai spune că, cel mai probabil, piaţa de profiluri metalice se va menţine anul acesta la acelaşi nivel din 2011. Un semnal ce ar trebui să îngrijoreze piaţa locală de construcţii este intrarea marilor companii de profil în insolvenţă. "Dacă la începutul crizei au falimentat constructori mici, la sfârşitul anului trecut şi în primele luni din 2012 a venit rândul constructorilor mari să intre în insolvenţă (Concefa, Cominco). Se pare că până în 2011 au rezistat din acumulările anilor precedenţi, însă odată ce procesul de contractare şi livrare a lu­crărilor s-a întrerupt, lipsa de cash flow şi imposibilitatea accesării unor surse de finanţare le-au blocat activitatea", spune Sulyok.

Fabrica Ruukki din Bolintin-Deal este cea mai mare investiţie greenfield din afara Finlandei a companiei Rautaruukki

 

Lindab deţine în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos, judeţul Ilfov, care are o capacitate de producţie anuală de 3,5 milioane de metri pătraţi de ţiglă metalică, 3,2 milioane de metri pătraţi de tablă cutată trapezoidală, un milion de metri pătraţi de casete structurale şi 1.000 de kilometri de tubulatură de ventilaţie. De asemenea, compania mai are o unitate de producţie la Floreşti, judeţul Cluj, unde fabrică 800 de kilometri de tubulatură de ventilaţie pe an.

Compania avea la începutul acestui an 130 de angajaţi şi îşi comercializa produsele printr-o reţea de 200 de parteneri de distribuţie, dar şi prin intermediul celor 20 de centre logistice Lindab Regional. Deşi nu a oferit estimări privind cifra de afaceri din 2011, Sulyok susţinea la finalul anului trecut că Lindab s-a menţinut la un nivel similar cu 2010. Compania a obţinut în 2010 o cifră de afaceri de 84,2 milioane de lei (circa 20 de milioane de euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Pe de altă parte, finlandezii de la Ruukki au estimat pentru întreg businessul de pe piaţa locală un avans de 70% în 2011 faţă de anul anterior. În 2010 compania a raportat la Ministerul de Finanţe afaceri de 82,2 milioane de lei (19,5 mil. euro), astfel că în 2011 businessul local

s-a ridicat la aproape 35 de milioane de euro, reiese din calculele Business Construct. Obiectivul de anul acesta este o creştere a rulajului de cel puţin 10%.

"Credem că este o ţintă realistă. Ne dorim să câştigăm cotă de piaţă pe fiecare dintre segmentele pe care suntem activi", spune Pîrvu. În ciuda crizei care bătea la uşă, Rautaruukki a pariat pe România, unde a ini­ţiat în anul 2007 cea mai mare investiţie greenfield a companiei din afara Finlandei. Scandinavii au realizat o fabrică la Bolintin-Deal, pe autostrada Bucureşti-Piteşti, investiţie care a atras fonduri de peste 35 de milioane de euro şi a devenit ulterior un hub de producţie european, aici fiind relocate în 2009 o parte din echipamentele fabricilor din Cehia şi Ungaria. Centrul de producţie din Giurgiu, desfăşurat pe o suprafaţă de trei hectare, cuprinde trei secţii de producţie.

Pe piaţa locală de profiluri metalice Ruukki şi Lindab concurează cu jucători precum Megaprofil sau Coilprofil.

Lindab deţine în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos (foto), în judeţul Ilfov, şi una la Floreşti, judeţul Cluj