Viorel Cataramă, Elvila: Magazinele din ţară au scăderi, dar compensăm la export

Autor: Ioana David 06.06.2012

Elvila, unul dintre cei mai mari jucători din industria mobilei, a înregistrat o creştere de 10% a afacerilor în primele cinci luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2011. Rezultatele din această perioadă sunt "puţin peste" estimările iniţiale, însă compania nu modifică prognoza pentru întregul an.

"Vânzările pe piaţa internă au scăzut cu circa 4%, însă am compensat la export, acolo unde am avut o creştere de 15%", a spus Viorel Cataramă, proprietarul Elvila.

Exportul generează aproximativ 40% din cifra de afaceri a grupului, iar omul de afaceri afirmă că dintre pieţele europene, cele mai bune rezultate se înregistrează în continuare în Germania. Pe această piaţă Elvila are 15 clienţi.

Grupul operează fabricile Elmoberom Beiuş, Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni, dar şi o reţea de peste 50 de magazine, dintre care aproximativ 40% în regim de franciză.

Este rezervat în ceea ce priveşte restul anului

"Suntem extrem de rezervaţi în ceea ce priveşte piaţa internă pentru restul anului însă nu şi în ceea ce priveşte exportul", a anunţat omul de afaceri. În legătură cu magazinele din ţară, Cataramă spune că "toate merg prost", fără să existe o regiune cu vânzări peste medie.

Viorel Cataramă, 55 de ani, a pus bazele grupului de firme Elvila în 1990 fiind una dintre primele firme din România.

Absolvent al Facultăţii de Comerţ din cadrul Academiei de Studii Economice, Cataramă a lucrat încă dinainte de 1989 în industria mobilei, când a fost director pentru Europa de Est al unei firme belgiene de mobilă. În 1991 a cumpărat fabrica de mobilă de la Beiuş cu 2,4 mil. dolari, pe care o are şi astăzi, iar apoi a restructurat-o cu bani proprii. În prezent, grupul, unul dintre cele mai mari din piaţa mobilei, mai cuprinde compania Elvila, specializată în comerţul cu produse de mobilier, şi fabricile Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni. Pentru fabrica de la Beiuş, dar şi pentru cea de la Mizil, Elvila a atras fonduri europene de ordinul sutelor de mii de euro pentru dezvoltare.

Restructurarea fabricilor s-a consumat în 2009 când firma a renunţat la 500 de angajaţi.

Elvila a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 103,5 mil. euro, în creştere cu 3% comparativ cu 2010, iar pentru acest an îşi bugetase un avans de 5%, proiecţie pe care o păstrează.

De la începutul anului, Elvila a deschis un magazin în Piteşti şi urmează Craiova şi Târgu-Mureş în trimestrul trei al anului. În martie, Elvila devenea al treilea retailer care ocupa un spaţiu din extensia parcului comercial Jupiter City din Piteşti, unde a deschis un magazin cu o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi Potrivit unor informaţii anterioare ale Elvila, investiţia medie într-un magazin este de 500.000 de euro, bani care se concretizează în stocul de marfă şi cheltuielile cu deschiderea. Fondurile sunt proprii însă compania poate apela la credite dacă situaţia o va impune.

Până în 2015, Viorel Cataramă spunea anterior pentru ZF că ar vrea să crească cu 3-5% în fiecare an, dar că importantă este păstrarea profitului din exploatare. Până acum acest indicator nu a putut să fie păstrat, deoarece pe fondul scăderii preţului la mobilă a coborât de la 8-10% în 2008 la aproape 2% anul trecut.

Cum au mers companiile din piaţa mobilei

Dacă Viorel Cataramă spune că peste tot în ţară rezultatele magazinelor sunt slabe, un alt investitor tradiţional din industrie mobilei, Dan Şucu, care controlează afacerea Mobexpert, afirmă că a fost surprins de rezultatele magazinelor din provincie, care au susţinut creşterea de peste 6% a grupului din primul trimestru şi că pentru prima dată creşterea nu a venit din Capitală. Şucu a amintit rezultatele magazinelor din Braşov, Sibiu, Iaşi, Suceava.

Anul trecut Mobexpert a avut o cifră de afaceri de 114 mil. euro.

Începutul de an a fost bun şi pentru kika, compania anunţând o creştere de 9% a vânzărilor comparativ cu perioada similară a anului trecut. Colecţiile de grădină, canapelele şi draperiile au fost cele care au susţinut evoluţia companiei din această perioadă.

Dintre segmentele pieţei de mobilă, cea de birou a avut cele mai bune rezultate la acest început de an. O analiză recentă a ZF arată că avansul a fost cuprins între 20 şi 100%, acestea fiind primele semnale pozitive pe această nişă de piaţă, după scăderile începute în 2009. Piaţa de mobilă se ridică la aproximativ 900 mil. euro - 1 mld. euro, iar cei mai mari jucători sunt Mobexpert, Elvila, Ikea, Kika şi alţii.

Cine este Viorel Cataramă

REZULTATELE COMPANIILOR DIN INDUSTRIA MOBILEI LA ACEST ÎNCEPUT DE AN

MOBEXPERT

ELVILA

KIKA

CORPORATE OFFICE SOLUTIONS