Cum a ajuns în faliment unul dintre cei mai mari constructori din Polonia, sub povara contractelor pentru Campionatul European de Fotbal EURO 2012

Autor: Bogdan Cojocaru 07.06.2012

Săptămâna de debut a Campionatului European de Fotbal Euro 2012 a adus prima victimă financiară de calibru a evenimentului sportiv găzduit de Polonia şi Ucraina, grupul de construcţii PBG, al treilea ca mărime de pe piaţa poloneză, falimentând din cauza contractelor prea costisitoare, a scumpirii materiilor prime şi a lipsei creditului.

PBG, care a participat la construirea a trei din cele patru stadioane poloneze destinate meciurilor Euro 2012, a cerut protecţie faţă de creditori acuzând că a devenit insolventă din cauza contractelor de construcţie a drumurilor extrem de costisitoare, a expunerii la potenţialele plângeri legate de construirea stadionului naţional din Varşovia şi a întârzierilor în negocierile cu băncile, scrie The Wall Street Journal.

Falimentul are ca scop facilitarea ajungerii la un acord cu creditorii pentru reducerea datoriei cu până la 31%.

PBG este implicat în construirea a 130 de kilometri de autostradă şi drumuri expres, investiţie de 5 miliarde de zloţi (1,15 miliarde euro). Grupul se plânge că din cauza creşterii preţurilor materialelor de construcţii contractele rutiere nu mai sunt profitabile.

PBG face, de asemenea, parte din consorţiul care construieşte arena şi auditoriumul stadionului naţional pentru 1,25 miliarde de euro (287 de milioane de euro). Ad­mi­nistratorul stadionului, Centrul Naţional al Spor­turilor, deţinut de stat, i-a plătit consorţiului suma con­venită, dar acum cere penalităţi de 309 milioane de zloţi (71 de milioane de euro) pentru eşecul contrac­torului de a fi­naliza formal proiectul după ce lucrările de construcţie s-au sfârşit anul trecut, potrivit Centrului Sporturilor. Compania va ataca în instanţă pretenţiile statului.

"Acest faliment va avea un impact negativ de amploare nu doar pentru băncile care finanţează PNG şi pentru subcontractori, ci pentru toată economia", a afirmat Robert Maj, analist la KBC Securities, citat de Bloomberg.

Datoria neconsolidată a PBG, care nu include împrumuturile unităţilor, se ridică la 1,5 miliarde de zloţi (345 milioane de euro). Datoria întregului grup către cele 12 bănci creditoare se cifrează la 1,7 miliarde de zloţi (391 milioane de euro), potrivit reprezentanţilor construc­torului. PBG, care anul trecut nu a reuşit să vândă unitatea Hydrobudowa către compania spaniolă Obrascon Huarte Lain, are nevoie de finanţare suplimentară de 700 milioane de zloţi (161 milioane zloţi), a afirmat directorul financiar al grupului.

Falimentul PBG ameninţă şi finalizarea primului terminal de gaze naturale lichefiate al Poloniei, la construirea căruia grupul participă. Totodată, una din unităţile sale face parte din grupul care a câştigat contractul de 9,3 miliarde zloţi (2,1 miliarde euro) pentru construirea unei centrale electrice pentru compania de utilităţi PGE.

Portofoliul de comenzi al grupului se situează la 9 miliarde zloţi (2 miliarde euro).


Dezvoltarea infrastructurii poloneze face multe victime

Problemele de finanţare ale PBG urmează mai multor falimente ale constructorilor angajaţi să dezvolte proiecte rutiere în Polonia, care duce lipsa unei reţele coerente de autostrăzi în urma a zeci de ani de regim comunist. DSS, o companie locală care s-a angajat să finalizeze o secţiune a autostrăzii A2, care leagă Varşovia de Berlin, a cerut în aprilie protecţie sub legea falimentului, acuzând probleme cu acest proiect. Contractul fusese preluat de la compania chineză China Overseas Engineering Group, care anul trecut a pierdut afacerea din cauza unor dispute cu autorităţile legate de plăţi.

Tot în aprilie, Poldim, contractorul general pentru o secţiune a autostrăzii A1 care străbate Polonia de la nord la sud, a dat de asemenea faliment.

Băncile listate din Polonia au împrumutat 20 miliarde zloţi (4,6 miliarde zloţi) companiilor de inginerie pentru finanţarea construirii de drumuri, stadioane şi a altor elemente de infrastructură.

Sprijinul polonezilor pentru euro, la cel mai scăzut nivel

Doar 12% din polonezi ar vrea ca ţara lor să intre în zona euro, potrivit unui sondaj de opinie publicat marţi care demonstrează că sprijinul pentru moneda Uniunii Europene este la cel mai scăzut nivel în Polonia, scrie The Wall Street Journal. Polonia este singura ţară din UE care a evitat recesiunea în timpul marii crize economice.

Piblicul polonez a fost în mare parte favorabil aderării la UE în referendumul de aderare din 2003. Tratatul de aderare obligă însă statul ca în cele din urmă să adopte euro. Până la