De ce e nevoie de galerii?/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 08.06.2012

La Galeria Pies din Poznań poate fi vizitată până mâine, 9 iunie a.c., expoziţia colectivă a artiştilor Mihuţ Boşcu, Aline Cautis, Radu Comşa, Florin Maxa, Vlad Nancă şi Alice Tomaselli, artişti reprezentaţi de Galeria Sabot din Cluj-Napoca. Organizată cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Varşovia, expoziţia "New Nomenclature. Create, Enter, Change, Query and Distribute" a fost vernisată în data de 19 mai, în prezenţa artistului Radu Comşa şi a curatoarei Daria Dumitrescu.

Colaborarea dintre galeriile Pies şi Sabot a început anul trecut, când unul dintre artiştii reprezentativi ai galeriei din Poznań, Łukasz Jastrubczak, a expus la Cluj-Napoca. Proiectul comun iniţiat atunci a fost unul de succes, determinând continuarea în acest an. ICR Varşovia s-a implicat în susţinerea acestui "dialog", care determină circulaţia artiştilor români în Polonia, le aduce acestora un plus de vizibilitate şi creează ocazii de comunicare, proiecte comune, dezvoltare profesională. Galeria Pies a fost înfiinţată în anul 2005 şi este condusă în prezent de unul dintre cofondatorii ei, Dawid Radziszewski. Iniţial o galerie studenţească, ocupând un vechi spaţiu al Institutului de Arte Frumoase "Adam Hannytkiewicz", Pies s-a transformat treptat într-un spaţiu de expunere comercial, deschis publicului larg, cunoscut, original, care reflectă cele mai importante fenomene din arta contemporană poloneză.

Galeria Sabot din Cluj-Napoca a fost înfiinţată în 2009 de Daria Dumitrescu (în prezent, managerul galeriei) şi este unul dintre spaţiile artistice tinere, aflate în plină ascensiune în România, câştigându-şi treptat reputaţia în străinătate. Povestind despre începuturile proiectului, Daria Dumitrescu aminteşte că ideea care a determinat fondarea Sabot a fost dorinţa de a verifica "raţiunea existenţei" unei galerii de artă în vremurile actuale. În proiectele lor, artiştii Galeriei Sabot chestionează teritoriile noii avangarde artistice "sabotând" distincţia fundamentală între cultura "înaltă" şi cea "inferioară/ de masă/ populară", între proces şi finalitate, opera terminată, între "art making" şi "curating".