Constantin Toma a vândut 67% din Platinum Asigurări nemţilor de la Gothaer

Autor: Sorin Pâslaru 11.06.2012

Constantin Toma, cel care a creat şi apoi a condus timp de 16 ani compania Omniasig până în 2011, a vândut participaţia majoritară la compania de asigurări nonviaţă Platinum firmei germane de profil Gothaer.

"Astăzi (ieri - n.red.) am semnat actele cu compania germană Gothaer. Negocierile au început de peste un an. Pentru a ne atinge obiectivele de creştere avem nevoie de un partener puternic", a spus Constantin Toma, preşedintele consiliului de administraţie al Platinum.

El a vândut 67% din companie firmei Gothaer. Ziarul Financiar a scris despre negocierile de preluare a companiei în ianuarie 2012.

Platinum a avut prime brute subscrise de 18,1 milioane de lei (4,3 milioane de euro) în 2011, daune plătite de 6,1 milioane de lei şi un profit net de 0,3 milioane de lei. Compania are un capital social de 25,3 milioane de lei. Pe primul trimestru din 2012 Platinum a avut prime brute subscrise de 2 milioane de euro, faţă de 600.000 de euro în aceeaşi perioadă din 2011.

Companiile de asigurări sunt evaluate în funcţie de nivelul primelor brute subscrise, în anii de boom ai economiei şi ai pieţei asigurărilor de dinainte de 2008 fiind tranzacţii la 200% din valoarea primelor brute subscrise. Din 2009 încoace au fost vândute companii de asigurări şi cu 50% din valoarea primelor brute subscrise sau mai puţin.

În cazul Platinum, surse din piaţă afirmă că este vorba de peste 100% din valoarea pri­melor brute subscrise estimate pentru 2012, deci este posibil ca firma să fi fost evaluată la 7-8 milioane de euro.

Constantin Toma a refuzat să dea detalii despre valoarea tranzacţiei.

Fostul director al Omniasig a decis să cumpere o companie de asigurări în anul 2009, când piaţa asigurărilor era în fierbere în aşteptarea asigurărilor obligatorii de locuinţe.

Vienna Insurance Group, firma austriacă ce cumpărase Omniasig, nu dorea să intre în acţionariatul societăţii care urma să vândă poliţele obligatorii de locuinţă, considerând afacerea neviabilă. Atunci Constantin Toma a căutat pe piaţă o companie de asigurări prin care să implice direct pe piaţa asigurărilor obligatorii de locuinţe. Discuţi­ile despre introducerea acestei forme de asigurare s-au purtat încă din 2000 în România.

"Ştiind că acţionarii mei (austriecii de la Vienna Insurance Group - VIG) nu vor să intre pe piaţa asigurărilor obligatorii de locuinţe, le-am obţinut acordul să investesc eu într-o companie care să intre pe această piaţă", a explicat Toma.

El a cumpărat atunci 50% din acţiunile CLAL Asigurări împreună cu omul de afaceri israelian Efraim Naimer, fostul reprezentant în România al fondului israelian TBIH, care a preluat restul de 50%.

CLAL, o mare companie israeliană, intrase în România în 2006 cu gândul de a dezvolta asigurările directe, prin telefon, foarte dezvol­ta­te în Occident, dar s-a confruntat rapid cu o rată mare a daunei pe auto, de peste 170%.

Tranzacţia s-a ridicat la circa 500.000 euro, conform datelor de atunci. Fondul TBIH cumpărase Omniasig în 1999 şi ca urmare a exit-ului său în 2005 au devenit austriecii de la VIG acţionari majoritari la Omniasig.

Şi astfel a apărut, în 2010, situaţia excepţională în care un director general al unei companii de asigurări, Omniasig, deţinea o altă companie de asigurări, mai mică, Platinum.

Mai mult, noua companie, Platinum, a ajuns să vândă asigurări obli­gatorii de locuinţe - aşa-numitele PAD (poliţe de asigurări de dezastru) chiar în peste 150 de agenţii Omniasig.

"Într-adevăr, văzut din afară putea fi considerat un conflict de interese, dar în realitate nu era, pentru că Omniasig nu avea acest domeniu de activitate. Eu am întrebat acţionarii - aveţi ceva împotrivă dacă eu investesc personal în această companie care să vândă PAD? Şi apoi am găsit o formulă prin care să închiriem spaţiile de la Omniasig. A fost un gentleman agreement", a explicat Constantin Toma.

Ulterior, când VIG a înţeles că PAID este o miză, a decis să intre în capitalul Platinum printr-un vehicul de investiţii înregistrat în Polonia. Efraim Naimer şi-a vândut partea sa de 50% din acţiuni, iar Constantin Toma 25%. În profit? "Am realizat un câştig", spune Toma, fără să dea cifre.

În vara anului 2011 însă, Constantin Toma se desparte de Omniasig şi răscumpără cele 75% din acţiuni ale Platinum de la austrieci, pe aceiaşi bani. De data aceasta singur, fără Efraim Naimer, care este însă în prezent vicepreşedinte al consiliului de administraţie al Platinum.

"Am avut opinii diferite cu acţionarii în legătură cu dezvoltarea companiei şi am decis să mă retrag în vara anului trecut de la conducerea Omniasig", a spus Toma.

Cum a ajuns însă la negocieri cu Gothaer? "I-am cunoscut în urmă cu aproape doi ani, când au dorit să intre la Omniasig. Este evident că pentru a creşte susţinut aveam nevoie de o firmă mare. Gothaer are prime brute subscrise cât dublul pieţei asigurărilor din România şi un portofoliu echilibrat", explică Toma.

Planul de afaceri al companiei prevede atingerea unui nivel al primelor brute sub­scrise de 50-100 milioane de euro peste cinci ani, în funcţie de decizia de a intra sau nu în asigurările de răspundere civilă auto. Piaţa asigurărilor RCA se confruntă în acest moment cu o rată a daunei de peste 100%.

Platinum are în prezent 50 de angajaţi şi o singură agenţie în afara sediului central, după ce compania a fost restructurată. "Am decis să ieşim din RCA, pentru că piaţa este nesănătoasă în acest moment. Vom vedea ulterior dacă vom reintra în acest sector, în funcţie de ce comportament va fi pe acest segment de piaţă. Vrem să ne dezvoltăm pe asigurări generale şi de sănătate. Obiectivul nostru este creşterea pe profit. Vrem o companie de mărime medie, şlefuită, şi nu creşterea subscrierilor cu orice preţ. Dacă mă uit în urmă, am făcut destule greşeli pe care nu vreau să le mai repetăm", a mai spus Toma.

Gothaer se află în prezent într-un proces de extindere în Europa Centrală şi de Est, cumpărând la sfârşitul anului 2010 Polskie Towarzystwo Ubezpieczen (PTU), unul dintre primii zece asigurători polonezi.

Pe piaţa asigurărilor din România este o concurenţă ridicată, fiind deja prezenţi mari asigurători europeni ca Allianz (Germania), ING (Olanda), Generali (Italia), AXA (Franţa) sau Vienna Insurace Group (VIG).

Piaţa locală a asigurărilor este de circa două miliarde de euro.