Producătorii auto ar trebui să închidă cinci fabrici în Europa pentru a elimina supraoferta-analişti

Autor: Anca Dumitrescu 14.06.2012

Închiderea fabricii GM din Bochum, prima măsură de acest tip luată de grupul american în Germania după al doilea Război Mondial, va rezolva numai o mică parte din problemele industriei auto europene.

"Ar trebui ca marii producători auto să închidă cel puţin câte o fabrică, ceea ce ar însemna în total cinci unităţi", a declarat Philippe Houchois, analist la UBS în Paris.

El s-a referit, pe lângă General Motors, la Renault, PSA Peugeot Citroen, Fiat şi Ford Motor.

Presaţi politic să nu reducă numărul de locuri de muncă, producătorii europeni au menţinut uzinele neprofitabile, închizând numai două în ultimii patru ani, o fabrică GM în Belgia şi una a Fiat în Sicilia.

Odată cu scăderea cererii, supracapacitatea de producţie din vestul Europei ar putea creşte de peste două ori, la circa 2 milioane de vehicule în 2012, potrivit companiei de analiză a pieţei IHS Automotive.

Piaţa auto europeană se va contracta cu 7% în acest an, a estimat săptămâna trecută Asociaţia Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Anunţul GM de închidere a fabricii din Bochum reflectă dificultăţile cu care se confruntă producătorii auto europeni. Măsura va fi aplicată până în 2017, pentru a se ţine cont de un acord privind garantarea locurilor de muncă.

"Chiar şi GM are nevoie de cinci ani să închidă o fabrică marginală pentru grup. Timpul necesar scoate în evidenţă încă o dată că nu va exista o soluţie uşoară şi rapidă la problema supracapacităţii", a arătat David Arnold, analist la Credit Suisse în Londra.

Acţiunile Peugeot au scăzut miercuri la un minim al ultimilor 23 de ani din cauza temerilor legate de capacitatea companiei de a opri declinul vânzărilor, pierderile din ultimele trei luni fiind de 40%. Cota de piaţă a grupului este de 2,7 miliarde de euro.

Titlurile Renault au scăzut cu 27%, iar cele ale Fiat cu 26%, în aceeaşi perioadă. Acţiunile Volkswagen, grup neafectat de supracapacitate, au coborât cu 11%.

Directori ai producătorilor auto se vor întâlni joi la Madrid pentru a discuta cum să trateze problema scăderii vânzărilor. În primele patru luni ale acestui an, vânzările auto din Europa au scăzut cu 7,1%, iar pieţele din Italia, Franţa şi Grecia s-au contractat cu peste 18%, potrivit ACEA.