Steve Jobs: Noi la Apple nu putem ignora o problemă sperând că se va rezolva, aşa cum fac alte companii

Autor: Adrian Seceleanu 15.06.2012

După şase luni istovitoare de lucru, de la zero la conceptul primelor magazine proprii ale Apple, Steve Jobs - cel care lansase ideea şi se ocupase în mod obsesiv de transformarea ei în realitate - erupe plin de furie la el în birou după ce un membru al echipei îi spune că magazinul a fost construit după un concept greşit şi trebuie schimbat: "Mi-am pierdut timpul în acest magazin timp de şase luni. Am obosit. Nu ştiu dacă mai pot proiecta încă un magazin de la zero".

După şapte minute de tăcere - cât a durat drumul din biroul lui până la hala în care se lucra în secret la concept - Jobs le spunea celorlalţi membri: "Ron crede că am făcut totul greşit. Crede că magazinul ar trebui organizat nu în jurul produselor ci al acţiunilor pe care vor să le facă oamenii. Şi să ştiţi că are dreptate". Jobs a luat-o de la capăt cu acest proiect şi a lansat primul magazin al Apple cu întârziere doar ca să se asigure că totul este perfect, potrivit biografiei autorizate a fostului lider al Apple, carte care apare la chioşcuri numai împreună cu Ziarul Financiar din 18 iunie.

Jobs era obsedat de detalii şi credea că Apple trebuie să-şi pregătească foarte atent fiecare pas, fiecare lansare - iar povestea magazinelor proprii Apple - relatată în carte - descrie cât de mult timp a alocat liderul Apple acestui proiect. "Dacă nu este în regulă ceva, nu poţi pur şi simplu să ignori situaţia şi să spui că o vei repara mai târziu. Asta este abordarea pe care o au alte companii", spunea Jobs.

Lui Jobs i-a venit ideea să lanseze un lanţ de magazine proprii ale Apple la finele anului 1999, iar următorul pas făcut pentru a transforma proiectul în realitate a fost cel tipic pentru el: căutarea celor mai buni oameni din retail şi intervievarea lor. După ce a identificat omul potrivit - Ron Johnson de la retailerul american Target -, Jobs a început lungi discuţii cu el, care au presupus inclusiv lungi ore de plimbări prin malluri.

Pe atunci magazinele de computere nu îşi aveau locul în malluri, iar Jobs a spus că această idee era greşită. Utilizatorii de Windows trebuie atacaţi ca într-o ambuscadă, spunea Jobs: dacă trec pe lângă noi, vor intra de curiozitate, asta dacă vom reuşi să fim destul de atrăgători, şi odată ce vom avea şansa de a le arăta ce avem, vom câştiga.

Pentru a convinge board-ul Apple să aprobe investiţia Jobs a început să lucreze în secret la conceptul magazinului, într-o hală închiriată de Apple.

Era atât de pasionat de subiect, încât îl invita frecvent pe Larry Ellison - şeful companiei de software Oracle - în hala în care se lucra la magazin cu un scop foarte precis: pentru a-i oferi Apple acel soft care să permită o experienţă cât mai simplă de cumpărare. Ellison povesteşte: "Era obsedat de fiecare detaliu estetic şi al experienţei de servire. A ajuns la un punct în care i-am zis: Steve, nu mai vin să te văd dacă ai de gând să mă faci să merg la magazin din nou".

Volumul Steve Jobs - biografia autorizată va apărea la chioşcurile de ziare pe 18 iunie numai împreună cu Ziarul Financiar şi va putea fi găsit timp de 11 zile la toate punctele de difuzare a presei.