Cu cine concurează de fapt noul Apple iPad?

Autor: Radu Racu 16.06.2012

Un ecran care fură ochii, o rezoluţie pe care nu o întâlneşti nici măcar pe cele mai noi televizoare LCD, o viteză de operare mai mare şi toate cu aceeaşi durată de funcţionare a bateriei. Acestea sunt primele caracteristici care ies în faţă la noul iPad, tableta căreia Apple nu a îndrăznit să-i dea cifra "3" deşi succede popularului iPad2. Totuşi, la o diferenţă de circa 100 de euro la preţul de vânzare al celor două modele un consumator mai analitic şi-ar putea pune întrebarea dacă noile tehnologii merită banii în plus sau precedenta generaţie este suficientă pentru ce fac cei mai mulţi utilizatori de tablete: multimedia şi navigare pe internet.

A treia generaţie a tabletei care a revoluţionat industria calculatoarelor a fost lansată de Apple pe data de 16 martie în SUA, apoi, o săptămână mai târziu în majoritatea ţărilor din lume, inclusiv România. Poate cea mai interesantă caracteristică a noului model este ecranul retina display şi rezoluţia cu care vine. Primul gând este că inginerii de la Apple au calculat de câţi megapixeli şi de câte nuanţe de culori este nevoie pentru o imagine perfectă, apoi au dublat cifrele pentru noul iPad. Felul în care se văd fotografiile, textele şi în general paginile de navigaţie graţie noului ecran retina dispaly surclasează flagrant orice competitor disponibil în prezent, inclusiv iPad2. Apoi, vă mai amintiţi ce rezoluţia avea iPad 2? Pe acelaşi ecran de 9,7 inci, rezoluţia a fost majorată de patru ori, la 3,1 megapixeli, cu 1 milion de megapixeli mai mult decât orice televizor LCD cu diagonala de peste 100 de centimetri. Va fi greu să găsiţi sceptici pentru acest aspect al tabletei.

Viteza de procesare grafică a fost dublată în noul iPad, cu ajutorul unui nou procesor dedicat în patru nuclee, care completează cipul A5X. Diferenţa se vede în principal la jocuri cu grafică pretenţioasă, la încărcarea unor pagini cu volum mare de informaţie, cum sunt spre exemplu hărţile satelit, sau la conectarea la reţelele de internet wireless din zone aglomerate, cum sunt staţiile de metrou din Bucureşti.

O altă veste bună este camera de 5 megapixeli de pe spatele tabletei care permite filmarea unor clipuri de înaltă definiţie (HD) la 1080p. Tot la capitolul plusuri, noul iPad include unul dintre cele mai bune sisteme de sonorizare întâlnit pe un astfel de gadget, care depăşeşte chiar şi o parte din ultrabook-urile disponibile în prezent pe piaţă. Ceea ce e de notat la noua generaţie a tabletei este că inginerii de la Apple au reuşit să insereze noile funcţii fără să facă rabat la durata de funcţionare a bateriei, respectiv aceleaşi zece ore promise, cu menţiunea că unele aplicaţii pot solicita mai multă energie, cum sunt hărţile sau filmele full HD. Compania americană a introdus pe ultima generaţie a tabletei şi tehnologia 4G LTE, care se vrea a fi următorul pas în viteza de transfer mobil, o funcţie care nu are însă acoperire în România în prezent.

Există însă şi aspecte la care scepticii ar strâmba din nas. La fel ca la iPhone 4, noul iPad are un cui în talpă pe care l-a sesizat presa de pe toate continentele: "upgrade-ul" de muşchi de care beneficiază noua tabletă supraîncălzeşte partea din spate, de lângă difuzor. Temperatura de pe carcasă nu este atât de ridicată dacă o să comparaţi cu un laptop pe care jucaţi un joc video pretenţios, însă folosirea tabletei devine uşor incomodă dacă sunteţi dreptaci şi o ţineţi orientată pe verticală. Noua baterie, deşi performantă, are nevoie de ore bune până la încarcarea completă, respectiv până la 6 ore, o durată cam lungă, dacă o comparaţi cu bateria unui laptop. Camera de pe partea din faţă a ecranului este o dezamăgire, dacă o comparăm cu cea de pe verso, fiind aceeaşi de 2 megapixeli cu care a fost dotat şi iPad 2.

Poate cel mai mare neajuns, specific produselor mobile Apple: dacă nu aţi mai avut contact până acum cu gadgeturile care s-au născut in viziunea lui Steve Jobs o să simţiţi inevitabil deficienţa la conectivitate cu mufele tradiţionale, cum este clasicul USB. Cei mai mulţi vor spune că există adaptoare care compensează însă -deşi nu e imposibil - e destul de incomod, spre exemplu, să iei cu tine muzica preferată de pe CD-ul pe care tocmai l-ai cumpărat. La acest capitol Apple punctează însă cu o funcţie nouă, AirPlay, care vă permite să rulaţi prin transfer wireless conţinut de pe tabletă direct pe un televizor sau pe un sistem audio cu un receptor capabil să citească acest semnal. În fine, există şi mici deficienţe de nunaţă,cum ar fi lipsa unui set de căşti în ambalajul livrat sau petele absolut infiorătoare care se observă pe ecran, cand tableta este închisă, însă nimic care să nu poată fi rezolvat cu un upgrade de accesorii.

Noul iPad se vinde în România la o diferenţă cu preţuri care pornesc de la 2.200 de lei (circa 500 de euro), cu 100 de euro mai mult faţă de versiunea precedentă, un culoar financiar care ar putea lăsa spaţiu de manevră atât pentru cei care cred ca noile tehnologii incluse merită banii cât şi pentru cei care vor majoritatea funcţiilor pe care le oferă tableta, însă la un preţ redus. Diferenţele sunt însă prea puţine pentru a convinge un utilizator de iPad 2 să mai dea cel puţin 500 de euro pentru a se bucura de avantajele noii generaţii, o situaţie întâlnită de altfel şi la cuplul iPhone 4 - iPhone 4S. Până la apariţia iPad 3, la o dată care rămâne în mod tradiţional neanunţată, cea mai recentă generaţie a tabletei care s-a vândut până în prezent în aproape 70 de milioane de exemplare rămâne vedeta pieţei de profil, singurul concurent real fiind de fapt iPad 2.