Consiliul Concurenţei cere modificarea legislaţiei evaluatorilor, care discriminează corporaţiile

Autor: Ovidiu Tempea 18.06.2012

În scrisoarea transmisă Parlamentului, Consiliul Concurenţei notează că "nu există o justificare rezonabilă a unor prevederi normative care vor afecta structura pieţei prin eliminarea unor prestatori de servicii de evaluare, persoane juridice române care au fost membri ANEVAR şi care nu pot deveni, în prezent, membri corporativi UNEVAR. Menţionăm că Ordonanţa Guvernului 24/2011 nu a primit avizul obligatoriu al Consiliului Concurenţei, prevăzut la articolul 26, alin. 1 litera I din Legea Concurenţei nr 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că acesta nu a fost solicitat de iniţiatori instituţiei noastre".

Ordonanţa prevede practic instituirea unui nou organism public, UNEVAR, cu rol de reglementare a activităţii de evaluator pe întregul teritoriu al României, organism cu puteri sporite ce ar trebui să înlocuiască în atribuţii actuala asociaţie profesională a evaluatorilor din România numită ANEVAR.

Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor a intrat la un moment dat pentru votul final în Camera Deputaţilor, dar a fost retransmis către Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, care se va întruni marţi, 19 iunie, pentru a analiza propunerile de amendare

Consiliul Concurenţei apreciază OG 24/2011, publicată în Monitorul Oficial nr. 628 din 2 septembrie 2011, care reglementează activitatea de evaluare, precum şi modalitatea de organizare şi funcţionare a profesiei de evaluator autorizat conţine prevederi de natură să afecteze substanţial mediul concurenţial în acest domeniu.

Restricţiile impuse membrilor Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România (ANEVAR) sunt de natură să distorsioneze concurenţa pe piaţa evaluărilor, cât şi mediul concurenţial, apreciază CC.

"Condiţionarea dobândirii de membru corporativ al UNEVAR de o anumită structură a acţionariatului, respectiv de statutul de evaluator autorizat al celor care deţin părţi sociale/acţiuni, reprezintă o barieră de natură calitativă la intrarea pe piaţa serviciilor de evaluare, care nu îndeplineşte criteriul proporţionalităţii şi are, în consecinţă, un caracter excesiv, de natură să afecteze concurenţa pe piaţa evaluărilor", se arată în scrisoarea Consiliului Concurenţei, semnată de preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei notează că şi condiţionarea dobândirii de membru corporativ UNEVAR de o anumită componenţă a Consiliului de Administraţie are un caracter similar condiţiei privind structura acţionariatului, şi afectează, de asemenea, mediul concurenţial din această piaţă.

În forma actuală, se realizează o discriminare a membrilor corporativi actuali ai ANEVAR, prin stabilirea unor condiţii de acces în profesie disproporţionate faţă de cele aferente celorlalte categorii de membri ai acestei asociaţii.

Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 32, 36, 39 şi 41 din Ordonanţa de Guvern nr. 24/2011, membrii persoane fizice, membrii aspiranţi, membrii titulari, membrii fondatori şi membrii de onoare ai ANEVAR dobândesc calităţi similare în cadrul UNEVAR în mod automat, fără parcurgerea unei proceduri suplimentare de autorizare, in vreme ce pentru membrii persoane juridice sunt prevăzute condiţii extrem de restrictive de admitere. ANEVAR impune persoanei juridice care doreşte dobândirea statutului de membru ca majoritatea acţionarilor sau asociaţilor să fie evaluatori autorizaţi şi să deţină majoritatea acţiunilor sau a părţilor sociale, iar consiliul de administraţie al respectivei societăţi comerciale să fie ales în majoritate dintre acţionarii sau asociaţii evaluatori autorizaţi.

Articolul 20 aliniatul 2 din OG 24/2011 prevede că: Pentru dobandirea calităţii de membru corporativ, persoana juridică trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) să aibă ca obiect de activitate exercitarea profesiei de evaluator autorizat; b) majoritatea acţionarilor sau asociaţilor să fie evaluatori autorizaţi şi să deţină majoritatea acţiunilor sau a parţilor sociale; c) consiliul de administraţie al societăţii comerciale să fie ales în majoritate dintre acţionarii sau asociaţii evaluatori autorizaţi; d) să fie beneficiară a unui contract de asigurare de răspundere civilă profesională pentru activitatea de evaluare; e) să achite taxa de înscriere în Uniune în cuantumul şi la termenele stabilite de Consiliul director.

Potrivit recomandărilor Consiliului Concurenţei, eliminarea sau modificarea art. 20 alin (2) lit. b) şi c) ale Ordonanţei de Guvern nr. 24/2011 trebuie făcută în considerarea caracterului excesiv al acestor prevederi legislative şi faptului că acestea contravin principiului liberei concurenţe.