Povestea celor doi antreprenori care au pus pe picioare o afacere de 50 mil. euro cu fructe exotice

Autor: Gabriel Razi 19.06.2012

Avea 20 de ani şi niciun ban. Încerca să facă rost de bani pentru un bilet şi pentru viză pentru că la momentul acela se gândea să emigreze în Statele Unite ale Americii.

Aşa începe povestea lui Daniel Nistor, unul dintre antreprenorii din spatele companiei Alfredo, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de distribuţie de legume şi fructe proaspete şi congelate, dar şi de pe cea a preparatelor din carne de peşte congelat.

"Nu am primit viza, aşa că a trebuit să mă reorientez. La început vindeam textile, produceam costume de baie. Mai târziu, în 1992 am început să merg în Turcia, de unde aduceam cafea. Într-o zi am vrut să cumpăr nişte banane de la un distribuitor de fructe din Bucureşti, dar mi-a spus că îmi vinde doar la bax. Am luat cinci baxuri de banane şi le-am pus în maşină. Le-am dus la Brăila, unde aveam firma, şi un proprietar de la un mic magazin căruia îi vindeam cafea a zis că le cumpără el", îşi aminteşte Daniel Nistor.

Aceasta a fost prima afacere pe care a făcut-o Daniel Nistor, 42 de ani, în comerţul cu legume şi fructe. Acum grupul Alfredo este unul dintre puţinii jucători mari deţinuţi de antreprenori români din distribuţia de fructe şi legume, având în vedere că această piaţă este dominată de companii controlate de investitori străini. Importatorii de fructe şi legume îşi împart o piaţă care anul trecut s-a ridicat la 337 milioane de euro, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

"Am văzut în primii ani de după 1990 că această piaţă are potenţial, aşa că am continuat. În 1993 reuşisem deja să deschid primele depozite de fructe şi legume", îşi aminteşte antreprenorul.

S-a aliat cu un alt antreprenor după şapte ani de afaceri pe cont propriu

Cinci ani mai târziu Daniel Nistor s-a "ciocnit" în business de Cristian Dărmănescu, cel care avea să îi devină partener în 1999. "Eu până în 1997 m-am antrenat pentru a face pasul în afaceri. În acea perioadă îl ajutam pe tatăl meu, care făcea afaceri în zona de comerţ exterior. Am luat un împrumut de 10.000 de dolari de la tatăl meu, bani care erau foarte mulţi la acel moment, şi am început să fac afaceri în industria alimentară", îşi aminteşte la rândul său Cristian Dărmănescu (38 de ani) despre primii paşi făcuţi din poziţia de antreprenor.

Împreună cei doi au pus în 1999 bazele distribuitorului de fructe şi legume Alfredo, companie care şi-a diversificat ulterior businessul şi prin distribuţia de fructe, legume şi peşte oceanic congelat.

"În perioada 2000-2007 am avut creşteri robuste, ne-am specializat pe zona de carne în segmenul de peşte oceanic şi în acea perioadă am şi învăţat şi cum funcţionează lucrurile cu adevărat în industria alimentară", spune Dărmănescu.

Au investit în depozite şi camioane

La începutul anilor 2000 cei doi antreprenori au început extinderea prin investiţii în depozite, dar şi într-o fabrică de procesare a peştelui.

În prezent Alfredo operează patru depozite ce au o capacitate de 400 de tone fiecare în Galaţi, Constanţa, Bacău şi Oradea, o unitate de stocare de 1.000 de tone în Bucureşti şi o alta de 1.500 de tone în localitatea Afumaţi, la câţiva kilometri de Capitală. Alţi bani au fost "înghiţiţi" de investiţiile într-o flotă de camioane care acum numără 20 de unităţi.

Întrebaţi despre ce sumă s-a strâns până acum în bugetul total de investiţii al companiei, cei doi antreprenori s-au ferit să înainteze o cifră exactă, însă au precizat că sunt cu siguranţă "câteva milioane bune". "Până acum tot profitul pe care l-am obţinut l-am reinvestit în firmă, din aceşti bani şi din credite au fost făcute investiţiile de până acum", spune Cristian Dărmănescu.

Cei doi antreprenori adaugă însă că marjele de profit în industria distribuţiei de alimente proaspete sau congelate nu sunt mari, ci de 2%-3%.

Punct de cotitură şi restructurare în 2007-2008

Businessul Alfredo a ajuns însă în perioada 2007-2008 la un punct de cotitură, astfel că cei doi antreprenori au decis să restructureze afacerea şi să împartă business-ul în două companii distincte, Alfredo Foods (businessul prin care sun distribuite produsele din carne) şi Alfredo Fresh (afacerea care se concentrează pe importul şi distribuţia de fructe şi legume).

"Restructurarea pe două linii de business aflate pe două companii distincte, astfel că începând cu 2010 am mers pe planul bugetat", spune Dărmănescu.

Tăierile din momentele în care criza economică începea să "îşi arate colţii" pentru prima dată în economia locală nu au rămas fără efect, astfel că grupul Alfredo a reuşit la sfârşitul anului trecut să treacă în bilanţ o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro, încasări aduse în proporţii egale de cele două divizii ale grupului.

Reprezentanţii Alfredo nu au făcut precizări în legătură cu avansul faţă de anul 2010, însă datele de la Ministerul Finanţelor arată că Alfredo Fresh a încheiat acest an cu o cifră de afaceri de 19,5 milioane de euro, iar Alfred Foods a avut rulaje de 21,5 milioane de euro.

Pentru anul acesta grupul Alfredo şi-a bugetat afaceri în creştere cu 20%, avans ce ar urma să vină în bună măsură din extinderea distribuţiei pe piaţa din Bulgaria, dar şi pe segmentul de hoteluri şi restaurante.

Pe piaţa distribuţiei de fructe şi legume din import românii de la Alfredo concurează cu jucători precum Fresh Plaza, Dole România, Agricantus sau Yuksek International Fruct, în timp ce pe segmentul distribuţiei de peşte şi produse din peşte congelat compania are rivali precum Rompescaria, Kavia House sau Sea Bell.