Un muzeu într-o carte: colecţia regală de artă contemporană/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 22.06.2012

Apărut la sfârşitul anului 2011 la editura Unarte şi lansat, succesiv, la Universitatea Naţională de Artă şi la Palatul Elisabeta, în luna mai a aceastui an, albumul "Colecţia Regală de Artă Contemporană"* este semnat de Adrian Buga, consilier de artă al Casei Majestăţii Sale Regelui şi masterand anul II la Istoria şi Teoria Artei. Tânărul autor este un temeinic cunoscător cunoscător al artei româneşti moderne şi contemporane, care a ajutat în ultimii ani, cu multă dăruire şi competenţă, la reluarea tradiţiei de acordare a decoraţiilor Casei Regale şi a contribuit la reîntregirea colecţiei Majestăţii Sale cu cărţi interbelice şi obiecte care au aparţinut Familiei Regale.

Colecţia Regală de Artă Contemporană este acea parte din patrimoniul Familiei Regale care cuprinde picturi şi sculpturi oferite de artiştii români contemporani. Iniţiată de academicianul Sorin Dumitrescu şi de Fundaţia Anastasia în anul 2001, colecţia s-a extins de-a lungul ultimului deceniu, prin donaţii ale artiştilor români contemporani. Albumul realizat de Adrian Buga cuprinde imagini şi detalii ale majorităţii lucrărilor aflate astăzi în spaţiile publice şi private de la Palatul Elisabeta şi Castelul Săvârşin.

În viitor, dorinţa Majestăţii Sale este ca lucrările cele mai importante, selectate cu grijă, să fie expuse pentru totdeauna într-un muzeu, la Bucureşti, Arad sau Săvârşin, care să poarte numele de "Muzeul Regal de Artă Contemporană".

Cităm din textul introductiv al doamnei Ruxandra Demetrescu, care explică structura volumului: "Acesta se prezintă publicului sub semnul unei fericite excepţii: el documentează, cercetează şi analizează un număr însemnat de lucrări de artă contemporană (141) realizate de importanţi artişti români (75). Împreună, ele alcătuiesc Colecţia Regală de Artă Contemporană, constituită începând din anul 2001. După zece ani, existenţa acesteia este făcută publică în mod coerent şi unitar, graţie lui Adrian Buga, autorul prezentului proiect; el şi-a asumat sarcinile inerente conaisseur-ului, înţelegând foarte bine că acestea presupun nu doar pasiunea pentru artă, ci şi erudiţie, competenţă şi eficacitate. Conştient sau nu, el pare să fi urmat modelul propus de Goethe în cea de a treia scrisoare despre colecţionar, în care afirma că ordinea era (alături de exhaustivitate) una dintre dimensiunile pe care dorea să le confere propriei colecţii: pentru aceasta a studiat istoria artei şi a realizat cataloage."

Despre demersul său de sinteză, Adrian Buga spune: "Am considerat importantă conexiunea şi relaţia dintre vedere-vizualitate şi viziune-vedenie (epifanie), transcendentalul fiind puterea de a vedea, putere asumată de toate stările văzului. Pentru ochiul care gândeşte, în raportul privire-obiect-văz, se impune într-o primă instanţă următoarea observaţie: textul scris pentru fiecare lucrare este filtrat prin văzul meu, prezint doar experienţa proprie din analiza şi trăirile avute în faţa fiecărei lucrări, dublată de cercetări biografice şi studii bibliografice ale artiştilor prezenţi în Colecţie. Plăcerea de a investiga şi descoperi, de a aduna informaţie de la fiecare artist, constituie aici o tentaţie infinit mai puternică decât aceea de a căuta senzaţionalul artei. Pentru mine cercetarea în arhive, vizitele în ateliere, chiar şi călătoriile îndepărtate după artişti români uitaţi - toate însumează un mod de viaţă, un reflex şi o bucurie perpetuă. Textele cuprinse în acest catalog au fost scrise într-un interval scurt de timp, într-un stil spontan al scrierii. Poate cu trecerea timpului ele vor deveni o confruntare directă între gândirea de acum şi trăirile de atunci. Totuşi, au fost scrise acum într-o dublă competiţie - cu mine în ambele roluri: eu ca privitor şi eu influenţat de artiştii cu care am discutat - iar aprecierile sau blamările devin, într-un fel, împărţite."

*) Adrian Buga, "Colecţia Regală de Artă Contemporană", Editura Unarte, 2011, Prefaţa volumului este semnată de prof. univ. Dr. Ruxandra Demetrescu; grafica: Gabi Dumitru; Fotografii: Victor Bortaş. Format: 23,5×29,5 cm, 220 pp., color.