A crea înseamnă a distruge

Ziarul Financiar 22.06.2012

Bucureştii lui Caragiale

Administraţia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic, Teatrul Metropolis şi toate celelalte instituţii partenere invită publicul în perioada 9 iunie - 20 septembrie la cele peste 100 de spectacole care se vor desfăşura în cadrul Festivalului "Bucureştii lui Caragiale" (foto 1), organizat de Primăria Municipiului Bucureşti, la iniţiativa Primarului General, dr. Sorin Mircea Oprescu.

Această prima ediţie a festivalului, organizată cu ocazia centenarului Caragiale, se desfăşoară sub motto-ul "100 de ani - 100 de spectacole -100 de personalităţi" şi oferă publicului bucureştean, timp de peste 3 luni, accesul liber la manifestările culturale ce vor reînvia operele marele dramaturg, care vor avea loc, seară de seară, în Centrul Istoric (Intersecţia Str. Franceză cu Str. Poştei) şi în zona Hala Traian (Str. Prof. Dr. Mihail Georgescu, nr. 24). Pe toată perioada festivalului, va fi publicat ziarul "Bucureştii lui Caragiale", distribuit gratuit, unde veţi găsi interviuri cu artiştii, programul festivalului dar şi multe alte surprize. Evenimentul se desfăşoară sub înaltul patronaj al Ministrului Culturii. Instituţii participante: Administraţia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic, Teatrul de Comedie, Teatrul Metropolis, Teatrul Masca, Teatrul Nottara, Opera Naţională Bucureşti, Centrul de Creaţie Arta şi Tradiţie, Universitatea Naţionala de Artă Teatrala şi Cinematografică "I.L. Caragiale", Muzeul Naţional al Literaturii Române, Biblioteca Metropolitană Bucureşti, Biblioteca Academiei şi Circul Globus.

Cartea cu paginile goale

Cum poţi ajunge să fii creativ? O soluţie ar fi cea propusă de Keri Smith în Jurnalul meu trăsnit. A crea înseamnă a distruge. (Traducere din limba engleză de Aurelia Ciobanu. Editura Paralela 45, foto 2). Britanicul propune, în volumaşul-surpriză care a fost lansat la recentul Târg de carte Bookfest, să fim creativi în scriere şi exprimare cu propriul nostru jurnal. Ca atare, propune o carte în care toate paginile sunt goale, pe care cititorul ar trebui să le completeze după cum îl taie capul, după ce citeşte cele două,trei rânduri tipărite în susul paginii. De pildă, "jurnalul" începe cu o sumă de sfaturi: "1. Ia-l cu tine oriunde mergi. 2. Urmează instrucţiunile de pe fiecare pagină. 3. Ordinea nu contează. 4. Instrucţiunile pot fi interpretate. 5. Experimentează." Se sugerează să-ţi iei jurnalul trăsnit inclusiv la duş! Iar după primele pagini ţi se oferă sarcini provocatoare: distruge, mâzgăleşte, pictează acest jurnal! Completând acest jurnal, cred autorul şi editura, veţi găsi modalităţi nebănuite de a vă descoperi, de a scăpa de lipsa de inspiraţie, de a comunica cu voi înşivă şi cu cei din jur. Sfaturile se adresează, fireşte, oricui, copiilor de la 8 ani în sus, tinerilor şi adulţilor.

Autoarea este o celebră ilustratoare, iar "cartea" ei a fost bestseller pentru New York Times, Amazon.com, Washington Post, People, Hallmark şi vândută în milioane de exemplare.

Ceauşescu şi Salazar

O foarte interesantă iniţiativă a avut Institutul Cultural Român de la Lisabona (ICRL): în perioada 19-22 iunie 2012, în premieră în Portugalia, a organizat un dialog asupra regimurilor totalitare din Estul şi Vestul Europei în secolul XX. Istorici şi politologi români şi lusitani au discutat despre experienţa dictaturii, respectiv despre regimurile Ceauşescu şi Salazar (foto 3) şi importanţa memoriei politice. România este unul dintre cazurile paradoxale ale centrului şi estului european. Revoluţia din decembrie 1989 a înlăturat brusc un regim ce refuza însăşi ideea de schimbare. Dar acel moment nu a generat şi o dezbatere a trecutului comunist. Timp de aproape un deceniu eforturile de asumare a acestuia au fost limitate. România nu a recurs la practicile de lustraţie şi nu a iniţiat politici semnificative de educare democratică a memoriei. Constituirea Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România a marcat începutul unei noi perioade. În baza concluziilor Comisiei, regimul comunist a fost condamnat oficial în 2006.

Prin proiecţii de filme şi dezbateri în două oraşe-cheie ale Portugaliei, Coimbra şi Lisabona, ICR a dorit crearea unei punţi de legătură între cele două experienţe politice aflate la antipozii Europei.

Programul a debutat la Coimbra cu două filme documentare găzduite de Teatro da Cerca de São Bernardo. În data de 19 iunie, ora 21h30, filmul portughez "48" al Susanei Sousa Dias a prezentat o serie de prizonieri politici din timpul celor 48 de ani de dictatură salazaristă. În data de 20 iunie, ora 21h30 "Amfiteatre şi închisori" de Nicolae Mărgineanu, a adus în prim-plan închisoarea politică de la Piteşti, cea mai cumplită din perioada comunistă. Filmele au fost fi însoţite de comentarii de specialitate.

Adrian Cioflâncă a susţinut, pe 21 iunie, conferinţa "Coming to Terms with Dictatorial Past: Lessons from Romania". În Lisabona, Fundaţia Mário Soares găzduieşte astăzi, de 22 iunie, la ora 18.00, conferinţa "Démocratie, mémoire et justice morale: la Roumanie confronté son passé communiste" prezentată de prof. Ioan Stanomir. Evenimentul va fi deschis de Mário Soares, fost preşedinte şi prim-ministru al Portugaliei, în calitate de amfitrion.

Atelier cu poveşti regale

În luna copiilor, Curtea Veche Publishing şi Librăria Bastilia au pregătit o surpriză pentru cei mici, aducându-le bucuria de a descoperi mai multe despre lumea regală (foto 4). Sâmbătă, 16 iunie, copiilor le-a fost prilejuită întâlnirea cu Liana Greavu, Asistenta Personală a Alteţei Sale Regale Principesa Margareta a României, care le-a povestit mai multe despre Regina Maria şi despre viaţa de la Casa Regală, urmând un atelier de teatru şi lectură în jurul volumului "Poveştile Reginei Maria a României", susţinut de artistele Daniela Mişcov şi Magda Condurache.

Evenimentul face parte din proiectul Cufărul cu poveşti iniţiat de Librăria Bastilia (Piaţa Romană, nr. 5, Bucureşti) şi este dedicat copiilor cu vârste între 6 şi 12 ani, dar şi părinţilor acestora. Discuţia cu Liana Greavu despre Regina Maria şi protocolul de la Casa Regală, însoţită de fotografii sugestive, va fi urmată de lectura poveştii "Insula Şerpilor" din volumul cu basme scrise de Regina Maria şi de un atelier de teatru interactiv. În partea a doua a atelierului, cei mici vor descoperi pietre preţioase adevărate (safir, lapis lazuli, agat, diamant, onix), aşa cum fac şi eroii basmului "Insula şerpilor", după care vor desena un afiş al poveştii.

Sculptură progresivă

Miercuri, 20 iunie, la Fundaţia TRIADE din Timişoara s-a deschis expoziţia "Zidul. Sculptură progresivă" de Alina Buga, în tandem cu Auăleu + Teatru Open air. "Imaginaţi-vă un depozit care trebuie populat cu fantasmele cotidianului nostru ... O lume a câinilor, rânjetelor, grimaselor, duioşiilor şi senzualităţilor de tot felul. Aceasta este expoziţia Alinei Buga. 800 kg de lut, 147 de câini, tot atâtea personaje, din care cel puţin 3 sunt politicieni, 588 de labe, 125 de cozi ridicate, 13 lăsate în jos, 13 tăiate, 9 perechi de sâni, un set de aripioare angelice şi două perechi de coarne - iată un inventar sumar al depozitului canin marca BUGA." (Dan Popescu, Doggy Fashion, text la expoziţia organizată la Galeria H'art din Bucureşti, 2004).Vă puteţi imagina că această expoziţie se potriveşte doar cu "Ferma animalelor. Spectacol cu cântec" în care Ionuţ Pîrvulescu are un rol porcos şi suflă un pic la tubă, alături de Ioan Codrea, care joacă un câine şi mai multe roluri mici pe lângă care suflă şi în saxofon. Christine Cizmaş este o vacă care cântă la acordeon, Andrei Racolţa bagă la chitară şi la bass şi mai e şi măgar, Cari Tibor cântă la pianină electrică si e un pic corb, iar Ovidiu Mihăiţă bate la tobe şi e cabalin.

Istoria amerindienilor

Această serie (foto 6), prezentată în premieră europeană de către canalul Viasat History, începând cu 18 iulie, ne arată cum poporul amerindian a rezistat curajos în faţă expulzării de pe pământurile sale şi a luptat împotrivă exctincţiei culturale. Seria reprezintă o colaborare fără precedent între producători amerindieni şi non-amerindieni şi implică oameni de cultură cu o pregătire deosebită. Este un proiect multi-media plin de provocări, care prezintă istoria locuitorilor native ai americii că fiind o parte importantă a istoriei americane. Prea remarcabilă şi prea înălţătoare pentru a putea fi uitată vreodată. Indienii spun că: "Fiecare trib din această ţara a avut o perioadă marcată de orori. Orori absolute. Atunci când oamenii s-au confruntat cu invadatorii, au luptat pentru supravieţuire...

Timp de aproape douăzeci de ani, American Experience a lucrat cu cei mai buni producători de documentare pentru a aduce la viaţă episoade din trecutul Americii de un impact deosebit. Istoria amerindienilor este o mini-serie originală de documentare ce acoperă 300 de ani, care spune povestea momentelor de cumpănă din istoria Statelor Unite, din perspectivă amerindiană.

Dejun sub iarbă

Sâmbătă 16 iunie, în continuarea ediţiei a II-a a Stagiunii "Sunetul muzicii", (organizată de Muzeul Naţional Peleş, ExcesMusic şi Radio România Cultural) s-a desfăşurat, în sala de muzică a Castelului Peleş, un un spectacol eveniment, despre căutări şi descoperiri lăuntrice - "Dejun sub iarbă".

Proiectul este o colaborare reuşită între instrumentiştii trupei Bourbon Jazz Unit şi una dintre cele mai apreciate tinere actriţe - Ioana Flora (foto 7), în jurul versurilor din volumul "Dejun sub iarbă", scris de poetul Ioan Flora, tatăl artistei. Acest ultim volum antum pare unul premonitoriu - "Dejun sub iarbă", o parafrază ironică a titlului unui celebru tablou al lui Manet.

În oglinda literaturii

Scriitoarea Rodica Grigore (foto 8), colaboratoare permanentă a "Ziarului de duminică", a fost distinsă de Filiala USR Sibiu cu premiul "Cartea anului" pentru volumul "În oglinda literaturii", Editura Limes, 2011, pe care l-am prezentat la începutul anului. Cartea cuprinde texte dedicate unor autori din spaţii culturale diferite, cu scopul, spune autoarea, "de a evidenţia, dincolo de orice posibile deosebiri de factură ori de strcutură, o constantă identificabilă în opera fiecăruia, şi anume capacitatea de a crede în adevărul literaturii." Sunte texte despre Fernando Pessoa şi adevărul poeziei, romanul japonez între tradiţie şi modernitate, scriitura feminină dincolo de feminism, istorie, ficţiune şi rememorare în romanul britanic, visul american, fascinaţia povestirii şi câteva portrete neconvenţionale. "În majoritatea cazurilor, autorii abordaţi recurg la strategii asemănătoare pentru a atinge un deziderat - oglindirea, reflectarea, fie în oglinzi reale, fie în oglinda literaturii caracterizează demersul creator al unor scriitori, altfel extrem de diferiţi."Se ştie că arta a fost adesea interpretată drept «oglindă» care reproduce, în imagini pasagere, realitatea."