Cine sunt cei mai mari jucători de pe piaţa de celuloză şi hârtie, pe care un antreprenor local şi o multinaţională îşi dispută prima poziţie

Autor: Laurentiu Cotu 24.06.2012

Piaţa locală de celuloză şi hârtie, o industrie de aproximativ 400 mil. euro anual, este intens disputată de companii ce au în spate multinaţionale, fonduri de investiţii şi antreprenori locali, arată datele din Anuarul de business 2012, un instrument prin care Ziarul Financiar scanează de şapte ani cele mai importante 80 de pieţe din economie.

 

Anul trecut bătălia la vârful clasamentului s-a dat între o companie ce face parte dintr-o multinaţională, Rondocarton, şi firma Pehart Tec, deţinută de un antreprenor român. Astfel că în final balanţa s-a înclinat în favoarea Rondocarton, 2011 marcând în acest fel o schimbare de lider. Dacă în 2010 producătorul de articole igienico-sanitare Pehar Tec, deţinut de omul de afaceri Ioan Tecar din Dej ocupa prima poziţie în top, cu o cifră de afaceri de peste 47 mil. euro, anul trecut, chiar dacă afacerile companiei au crescut până la circa 50 mil. euro, locul de lider a fost luat de producătorul Rondocarton, controlat de austriecii de la Rondo Ganahl.

 

Dacă diferenţa dintre primele două locuri este extrem de mică, la o distanţa mai mare se află italienii de la Comceh sau Vrancart, controlată de SIF Banat-Crişana, sau de Agressione Group, compania antreprenorilor clujeni Cosmin Pavel şi Marius Ştef.

 

Piaţa, influenţată de schimbările din Europa

 

Teofil Câmpean, şeful liderului Rondo­carton, este mulţumit de cum a evolut piaţa până în prezent şi rămâne în continuare optimist pentru următoarea perioadă de timp.

 

"Am traversat un an bun în ceea ce priveşte evoluţia businessului Rondocarton. Mai mult, comenzile au continut să crească şi am demarat noi colaborări. În continuare, evoluţia pieţei de celuloză şi hârtie va fi strâns legată de mişcările care vor avea loc în Europa", spune Teofil Câmpean, şeful Rondocarton, compania care a avut afaceri de aproape 54 mil. euro anul trecut.

 

Teofil Câmpean este dezamăgit însă de faptul că România nu a reuşit să atragă mai multe companii multinaţionale, care prin prisma activităţii lor ar fi putut contribui şi la creşterea pieţei locale de celuloză şi hârtie.

 

Mai mult, Câmpean nu vede nici pentru următoarea perioadă schimbări pe piaţa de celuloză şi hârtie, respectiv intrarea unor noi investitori străini. Rondocarton se bazează în acest an pe o colaborare cu producătorul italian de electrocasnice De'Longhi SpA, care a cumpărat facilităţiile de producţie ale Nokia, din parcul industrial Tetarom III, din Jucu.

 

Astfel, Rondocarton ar putea deveni unul dintre furnizorii de ambalaje ai italienilor de la De'Longhi. Şeful Rondocarton a mai subliniat că proprietarii companiei nu sunt interesaţi de achiziţii pe piaţa locală de celuloză şi hârtie, în vederea consolidării businessului.

 

"Avem în prezent două fabrici de carton ondulat, în Cluj şi Târgovişte, care fac faţă cererii de pe piaţă. Nu suntem interesaţi de achiziţii şi cred că pe o piaţă ca cea din România două fabrici de ambalaje sunt sufi­ciente pentru a susţine în continuare afacerile noastre", a precizat şeful Rondocarton.

 

Creştere pe linie

 

Al doilea jucător de pe piaţă în funcţie de cifra de afaceri, producătorul de articole igienico-sanitare Pehart Tec, controlat de omul de afaceri Ioan Tecar, şi-a dezvoltat businessul în urma investiţiilor derulate şi a contractelor obţinute la export.

 

Investiţiile realizate în ultimii ani au dus la creşterea cu 30% a capacităţii de producţie a fabricii din judeţul Alba. Astfel, Tecar a ştiut să atragă în acţionariatul companiei Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), fiind totodată prima implicare a băncii într-o afacere privată românească nebancară. Anul trecut cifra de afaceri a Pehart Tec a ajuns la circa 50 mil. euro, datorită în mare parte şi colaborării cu grupul Metro.

 

Pe de altă parte, oficialii companiei consi­deră că anul trecut efectul crizei economice prelungite nu a fost resimţit la intensitate foarte mare de Pehart Tec. Mai mult, datorită faptului că produsele companiei sunt din categoria FMCG (bunuri de larg consum), vânzările au fost în creştere, trend ce va fi continuat şi în acest an, potrivit oficialilor Pehart Tec.

 

Analizând evoluţia jucătorilor de pe piaţa de celuloză şi hârtie din 2011, toate companiile din top au înregistrat anul trecut rezultate pozitive.

 

Italienii de la Comceh şi-au revendicat locul trei cu o cifră de afaceri de 40 mil. euro, în timp ce companiile Vrancart şi Agressione Group au ocupat locurile 4 şi 5, cu afaceri totale de 38,7 mil. euro, respectiv 36,9 mil. euro.

 

Cifra de afaceri totală înregistrată anul trecut de jucătorii din piaţa de celuloză şi hârtie a ajuns la circa 390 mil. euro, mai mult cu 19% faţă de anul anterior, iar volumul total de carton ondulat produs a ajuns la 243.000 de tone, conform oficialilor Patronatului din Industria de Celuloză şi Hârtie.