Şeful producătorului de seminţe Caussade: Investitorii sunt atraşi de profiturile care se fac acum în agricultură ca de un magnet

Autor: Gabriel Razi 24.06.2012

Investitorii care în urmă cu trei sau patru ani nu aveau nicio legătură cu agribusinessul acum se înghesuie să înceapă afaceri în acest sector pentru că preţurile mari ale materiilor prime agricole asigură marje de profit superioare celor din imobiliare sau construcţii, spune Ştefan Gheorghiţă, directorul general al producătorului de seminţe certificate Caussade Semences România.

"Agricultura este în acest moment atât de profitabilă încât i-a atras pe toţi. (…) Rămâne de văzut unde se vor duce preţurile în viitor. Acum toată lumea (din agricultură - n. red.) face credite şi investiţii mizând că în următorii zece ani nu se va întâmpla nimic cu preţurile", a spus Gheorghiţă. El este responsabil şi de businessul companiei din Bulgaria, Ungaria sau Moldova.

Interesul producătorilor agricoli pentru extindere şi achiziţii se vede şi în businessul producătorilor de seminţe certificate, printre care se numără şi francezii de la Caussade Semences. Anul trecut, spre exemplu, primii patru jucători de pe piaţă au raportat creşteri ale cifrelor de afaceri cu până la 40% ca urmare a cererii în creştere pentru seminţe "branduite" din partea agricultorilor români.

Cu toate că este în afara podiumului de pe piaţa locală a producătorilor de seminţe certificate, locuri adjudecate de multina­ţionalele-gigant Pioneer, Monsanto şi Syngenta, producătorul francez câştigă rapid teren.

 

"Nu suntem conservatori"

Astfel, la finalul anului trecut pro­ducătorul francez a închis bilanţul la "borna" de 17 milioane de euro, în creştere de peste două ori faţă de rulajele din 2010. Într-un ritm similar a avansat şi profitul, acesta ajungând la 1,3 milioane de euro.

"Estimez că vom termina acest an cu o cifră de afaceri de 35 milioane de euro. Creşterea vine deoarece câştigăm cotă de piaţă pe fondul creşterii volumelor. De la începutul anului cea mai mică creştere pe care o avem pentru una dintre categoriile de produs vândute este de 58%, iar cea mai mare parte a restului de categorii au vânzări mai mari cu 80-90% faţă de anul trecut", subliniază Ştefan Gheorghiţă.

El conduce afacerile din Europa de Est ale francezilor de la Caussade Semences din 2009, an în care compania a intrat pe piaţa locală. Anterior el a ocupat o poziţie de executiv în cadrul Agricover, unul dintre cei mai mari traderi de materii prime agricole din România.

Executivul de la Caussade Semences, un business de 168 milioane de euro la nivel de grup, spune că avansul rapid al afacerilor din România în ultimii patru ani se datorează strategiei agresive pe care a avut-o compania şi faptului că s-au expus unor riscuri atunci când competiţia tăia adânc în bugete.

"În spatele evoluţiei stă faptul că nu suntem conservatori. În 2009, când alţii luau măsuri de criză, noi atunci am investit, am crescut numărul de angajaţi şi am suplimentat producţia."

Cu toate că atât Caussade Semences, cât şi celalalţi jucători mari şi-au majorat rulajele, Ştefan Gheorghiţă estimează că piaţa românească mai are în continuare loc de creştere, având în vedere că puţin peste jumătate din suprafeţele de grâu şi porumb sunt însămânţate cu seminţe certificate.

 

Grâu şi orz vs. floarea-soarelui şi porumb

Francezii de la Caussade Semences mizează pe creşterile din zona de comerţ cu seminţe de grâu sau orz, dar şi din cele de soia sau mazăre, segmente mai puţin exploatate de marii jucători. Strategia este diferită de cea a rivalilor, care s-au concentrat în ultima perioadă pe segmentul de seminţe de floarea-soarelui sau porumb.

"O gamă mai largă de produse asigură echilibru în anii în care o anumită recoltă merge mai slab, iar piaţa de cereale păioase are importanţa ei în cadrul agriculturii româneşti."

Totuşi, Caussade are în privinţa business-ului de export puncte comune cu alţi jucători, care livrează an de an o mare parte din producţie în străinătate.

În acest context, mai bine de două treimi din seminţele produse anul trecut de francezi în România a ajuns pe pieţele externe ca urmare a cererii crescute pentru seminţe certificate din partea marilor producători din regiune.

"Exportăm în Ucraina, Rusia, Germania, Polonia sau Spania."

 
Au investit 3 mil. euro într-o "fabrică" în Teleorman
 

Seminţele româneşti, care ajung atât la fermierii români, cât şi la cei străini, sunt produse de compania franceză în parteneriat cu aproximativ 120 de producători agricoli locali, care exploatează în total 8.000 de hectare de teren.

Seminţele sunt procesate ulterior într-o staţie de procesare şi condiţionare pe care compania o deţine în judeţul Teleorman.

"Înainte acolo era o bază de asigurare a input-urilor pentru agricultură. Am preluat-o în special pentru infrastructură", spune Ştefan Gheorghiţă, care adaugă că achiziţia a scos din conturile companiei 1,6 milioane de euro.

De la momentul acestei achiziţii şi până în prezent Caussade Semences a făcut investiţii suplimentare de 1,8 milioane de euro în staţia de procesare.

"Urmează să mai investim alte 3 milioane de euro în următorii doi ani."

Pe fondul extinderii operaţiunilor din România producătorul francez are în plan să facă până la sfârşitul anului zece noi angajări, mişcare care va urca numărul angajaţilor din România ai producătorului la 80.

Pe piaţa locală Caussade Semences concurează pe piaţa locală cu alte grupuri multinaţionale precum Pioneer, Monsanto, KWS sau Syngenta.