Câteva idei simple de milioane de dolari

Ziarul Financiar 23.06.2012

Ai şanse mari să te întâlneşti oricând cu cineva care susţine că are o idee de milioane de dolari. Cu toate că obstacolele din afaceri pot fi depăşite uşor, transformarea acestor idei în realitate este cu totul altceva. Totuşi, mulţi antreprenori cu idei simple şi începuturi timide au reuşit să le transforme în afaceri de succes.

Când oamenii se gândesc la nişte norocoşi care au reuşit să dea valoare ideilor, nume ca Bill Gates, Larry Ellison şi Mark Zuckerberg li se derulează prin minte. Însă nu trebuie să fii neapărat din Silicon Valley sau Seattle ca să poţi face şi tu acelaşi lucru. Deci, care este secretul pentru a face sute de milioane? CNBC a adunat mai multe poveşti care pot fi folosite ca model.

Chris şi Robin Sorensen - "Firehouse Subs"

Fraţii Sorensen erau pompieri în Florida când le-a venit ideea să deschidă un restaurant tematic de sandvişuri. Cu o tradiţie de 200 de ani în familie ca luptători cu flăcările, fraţii şi-au decorat restaurantul ca pe o unitate de pompieri. În 1994, cei doi au făcut un împrumut de pe un card de credit al cumnaţilor lui Robin şi au deschis primul lor restaurant, unde puteai vedea echipamente de pompieri şi o pictură ce ilustra secţia locală de pompieri. Au pus nume inspirate până şi sandvişurilor, precum "Cârlig&Scară" şi "Compania Motorizată". Robin lucra la restaurant, în timp ce Chris era pompier part-time. Acum, fraţii Sorensen au încheiat capitol carierei de pompieri. Firehouse Subs este acum o afacere prosperă, având 514 locaţii de-a lungul Americii, fiind în continuă creştere. Compania vrea să continue anul acesta expansiunea în zonele de nord-est, central şi sud-vest ale Americii. În 2011, Firehouse Subs a avut vânzări de 284,9 milioane dolari.

Mary Ellen Sheets - "Doi oameni şi un camion"

Mary Ellen Sheets nu şi-ar fi imaginat niciodată că transportul gunoaielor ar putea deveni o afacere de milioane de dolari. În anii `80, fraţii Sheets, Jon şi Brig Sorber au început să facă servicii ciudate pentru vecini. Cu ajutorul unei camionete, ei au început să care gunoaie, să facă curat în curţile clienţilor şi să transporte mobilă. După ce băieţii au plecat la facultate, telefonul continua să sune acasă. Aşa că Mary Ellen a angajat doi oameni şi a cumpărat un camion cu 350 de dolari. La început, era ca un hobby, dar la sfârşitul anilor `80 a renunţat la slujba ei pentru a se dedica full-time afacerii. Ea a mai luat o decizie crucială: s-a decis să-şi concesioneze afacerea. Astăzi, "Doi oameni şi un camion" are 224 de birouri în 34 de state americane. Brig Sorber este acum CEO-ul companiei în locul mamei sale, dar Mary Ellen Sheets este încă în consiliul de conducere, iar Jon Sorber este directorul executiv. În 2011, compania a efectuat 353.761 de transporturi şi a avut o cifră de afaceri de 220 milioane de dolari.

Bert şi John Jacobs - "Viaţa este frumoasă"

Bert şi John Jacobs au confecţionat primele tricouri în 1989 şi le-au promovat pe străzile din Boston şi în facultăţile de pe Coasta de Est a SUA. Dar timp de cinci ani succesul i-a ocolit. În 1994, le-a venit ideea de a pune pe tricouri o figură de desen animat, Jake, şi un motto "Viaţa e frumoasă". Oamenilor le-au plăcut mesajul acesta simplu, optimist, iar vânzările au atras atenţia unor investitori dintr-un târg local. Acum figura lui Jake şi acest motto inspirat se găseşte peste tot, nu numai pe tricouri, ci şi pe prosoape, căni de cafea sau lese pentru câini. Şi viaţa este acum cu siguranţă, frumoasă pentru Bert şi John Jacobs. Afacerea este în plină expansiune, cu vânzări în 2011 de aproape o sută de milioane de dolari.

Sara Blakely - Spanx

Într-o noapte, Sara Blakely şi-a tăiat partea de jos a ciorapilor dând naştere ideii de Spanx. Înarmată cu economiile ei de 5.000 de dolari, Blakely a obţinut patentul pentru ciorapii fără tălpi şi apoi a mers în jurul zonei de nord a Carolinei căutând fabrici care să-i producă invenţia. Majoritatea i-au spus că nu se va vinde, însă un patron s-a decis să-şi asume riscul şi să-i fabrice "ideea năstruşnică". În anul 2000, prototipul ei a fost perfecţionat şi produsul a ajuns în magazinele de lux. În primele trei luni, a vândut peste 50.000 de perechi de ştrampi fără picior din depozitul ei din apartament. Acum, "ideea ei năstruşnică" a ajuns să includă o gamă completă de produse vândute în toată lumea. În martie, ea a aterizat în topul miliardarilor lumii pe 2012 din Forbes, veniturile ridicându-se la aproape 250 de milioane de dolari.

Geoff, Dave şi Catherine Cook - myYearbook

Fraţii Dave şi Catherine Cook tocmai se mutaseră într-un nou liceu când le-a venit ideea unui catalog online pentru a întâlni noi prieteni. Pentru a demara acest proiect, au apelat la fratele lor, Geoff Cook, care mai începuse o afacere din faculate şi pe care o şi vânduse. În 2005, Geoff a devenit primul acţionar şi preşedinte al "myYearbook". În primele nouă luni, siteul a avut un milion de utilizatori. Pe măsură ce compania se dezvolta, myYearbook a părăsit domeniul liceelor şi s-a deschis pentru toată lumea. În noiembrie 2011, reţeaua de socializare Quepasa a cumpărat myYearbook pentru 100 milioane de dolari, iar în iulie anul acesta, myYearbook a devenit "MeetMe". Toţi cei trei fraţi lucrează încă pentru companie, cu Geoff Cook ca director. Următorul pas important pentru MeetMe a fost fuziunea cu Quepasa, rezultând creşterea numărului de utilizatori de la 40 de milioane la 80 de milioane.