Maxim, fondatorul Elevate: Piaţa locală de indoor s-a situat pe un trend ascendent începând cu 2010

Autor: Andreea Mindrila 25.06.2012

Afacerile jucătorilor din sectorul de publicitate indoor (publicitatea din clădirile de birouri, blocurile de locuinţe, aeroporturi, baruri, restaurante) au cunoscut o evoluţie pozitivă în ultimii doi ani în pofida situaţiei economice dificile. Declinul cumulat de aproape 20% al consumului în perioada 2009-2011 a afectat puternic piaţa media în condiţiile în care companiile s-au adaptat situaţiei din economie şi şi-au redus bugetele de marketing şi comunicare.

Totuşi, publicitatea indoor a fost pusă la adăpost de aceaste scăderi, potrivit jucătorilor din piaţă. Mai mult, estimările pentru acest an continuă să fie optimiste.

"Nişa de publicitate indoor s-a situat în mod constant, din 2010, pe un trend ascendent, iar anul trecut a adus o creştere a business-ului la nivelul întregii pieţe comparativ cu 2010. Mai mult, estimăm aceeaşi evoluţie şi pentru acest an. Pe nişa noastră, tendinţa a arătat o focusare pe soluţii alternative de comunicare, mai eficiente şi mai targetate. Ne bucurăm să prindem teren în cursa cu mediile clasice de promovare", spune Tudor Maxim, fondatorul şi directorul general al agenţiei de publicitate indoor Elevate.

Agenţia este unul dintre principalii jucători de pe piaţa românească de publicitate indoor, alături de Indoor Media, Brand Management, Monopoly, Info Sănătate şi Oops Media.

Piaţa locală de indoor a fost evaluată în 2010 la aproximativ zece milioane de euro, potrivit informaţiilor oferite de Maxim. El spune că la calcularea acestei valori au fost luate în considerare primele opt companii din piaţă din acel moment, însă la aceste bugete se adaugă şi publicitatea indoor vândută în mod direct de către mall-uri, hypermarket-uri şi alţi operatori mai mici, estimată la cinci milioane de euro.

 

 

Target atins în primul trimestru

 

În ceea ce priveşte business-ul agenţiei, directorul general al Elevate precizează că per ansamblu, 2011 s-a încheiat la nivelul lui 2010. În 2010 compania a avut afaceri de 1,66 mil. lei (circa 0,4 mil. euro).

"Cât priveşte anul în curs, suntem în grafic. Am reuşit să îndeplinim ce ne-am propus, dar suntem atenţi la provocările care vor veni".

Mai mult, Maxim susţine că în primele luni ale acestui an agenţia a reuşit să îndeplinească targetul pe care şi l-a propus pentru primul trimestru, însă nu a oferit informaţii concrete despre cifra de afaceri sau despre profit.

Topul celor mai active categorii pe zona de indoor office rămâne neschimat, aşa cum a fost şi la finele anului trecut.

"În 2011, în clădirile de birouri, cele mai active prezenţe au venit din zonele de FMCG, financiar-bancar şi transport aerian", spune Maxim.

 

Audienţa, indicator cheie

 

În privinţa clienţilor noi câştigaţi în ultima perioadă, el menţionează că în primele patru luni din 2011 agenţia a avut douăzeci de clienţi noi. Pentru agenţiile de publicitate audienţa este foarte importantă şi de aceea Elevate încearcă să găsească mijloace complementare de a comunica cu publicul ţintă.

"O campanie implementată în clădirile de birouri, de exemplu, preia clientul încă de la intrarea în clădire, la uşile de la intrare. Continuă în zona de recepţie şi ajunge, cu liftul, chiar şi în zonele comune, cum sunt băile. Mijloacele de comunicare cuprind, pe lângă afişarea clasică, diverse alte proiecte speciale, aşa cum sunt colantarea totală sau parţială a cabinei de lift, programe de test-drive sau diverse campanii BTL", spune Maxim.

El precizează că cele mai căutate locaţii pentru expunerea panourilor publicitare sunt clădirile de birouri (atât în interiorul liftului cât şi în zonele de recepţie), blocurile rezidenţiale (cabinele de lift) şi hotelurile de patru şi cinci stele din Bucureşti, aici panourile publicitare fiind instalate cu preponderenţă în zonele de recepţie.

 

 

Indoor-ul câştigă teren

 

"În 2012, ca şi obiectiv de business, focusul nostru este să oferim servicii şi produse premium, iar aici mă refer la locaţii office foarte bune ca trafic, poziţionare şi chiriaşi, ansambluri rezidenţiale şi hoteluri de patru şi cinci stele. Clienţilor noştri le propunem în continuare o comunicare directă şi o relaţionare cu grupuri de audienţă, iar pentru îndeplinirea acestui obiectiv continuăm dezvoltarea portofoliului de locaţii din ţară", spune directorul general al Elevate.

Ca şi tendinţe noi observate pe piaţa de indoor, Maxim este de părere că din ce în ce mai mulţi clienţi fac apel la acest tip de comunicare şi încep să-şi adapteze strategia pentru acest mediu. În privinţa preţurilor practicate de jucătorii din indoor, acestea s-au menţinut constante de-a lungul timpului pentru că indoor-ul a fixat preţuri corecte încă de la început. El nu oferă însă niciun detaliu despre preturi.