Craiova revine în prim-planul industriei auto cu o producţie zilnică de 500 de unităţi B-Max

Autor: Bogdan Alecu 25.06.2012

După aproape patru ani în care nu a mai produs autoturisme, uzina auto de la Craiova revine în prim-planul industriei cu B-Max, cel mai sigur şi cel mai avansat tehnologic automobil produs vreodată în România.

"Indiferent că a fost vorba de Citroën cu Oltcit, de cei de la Daewoo sau acum de americanii de la Ford, conducerea a fost întotdeauna exigentă în ceea ce priveşte calitatea maşinilor, dar şi protecţia muncii. Noi cei vechi suntem obişnuiţi cu exigenţele, cei noi trebuie acum să înveţe", a spus unul dintre angajaţii Ford România.

Cadenţa de producţie a lui B-Max este de 500 de unităţi pe zi, respectiv o maşină la fiecare 1,7 minute. Spre comparaţie, din utilitara Transit Connect se produceau în primii ani ai Ford la Craiova câteva sute de maşini într-o lună.

"Demararea producţiei de motoare EcoBoost, dar şi a producţiei noului B-Max aduce un nou nivel de tehnologie în Europa de Est. Obiectivul de a transforma uzina de la Craiova într-o unitate de producţie de nivel internaţional a fost atins", a spus John Fleming, vicepreşedinte al Ford responsabil de unităţile de producţie la nivel mondial, cel care deţinea funcţia de CEO şi preşedinte al Ford Europa când constructorul american a preluat uzina de la Craiova.

Constructorul american are în plan să producă anul acesta la Craiova 60.000 de automobile din modelul B-Max, dintre care 99% să meargă la export. Producţia de maşini demarează la mai puţin de o lună de când a început şi producţia motorului EcoBoost de 1,0 litri.

Pentru prima dată în istoria economiei locale, în 2012 în România se vor produce peste 400.000 de autovehicule, odată cu demararea producţiei uzinei Ford de la Craiova. Totodată, încă din primul an, cu un volum de 60.000 de unităţi, constructorul american va depăşi din start nivelul producţiei realizat de către Daewoo.

"Un proiect de astfel dimensiuni nu este uşor de dus la bun sfârşit, mai ales în contextul actualei crize economice. Proiectul a trecut prin situaţii dificile. Din moment ce nu am mai fost premier, nu am mai avut toate datele pentru o apreciere obiectivă în ceea ce priveşte proiectul, însă având în vedere piaţa europeană care a scăzut de la 19 milioane de maşini anual la 14 milioane în momentul de faţă, oricine se poate gândi că este o supracapacitate de producţie, iar unele uzine vor fi închise", a spus Călin Popescu-Tăriceanu, fostul premier care în septembrie 2007 a semnat contractul de privatizare cu Ford.

"Planurile noastre la Craiova sunt pe termen lung. Pe lângă motorul EcoBoost anul acesta, în viitorul foarte apropiat vom mai produce aici şi un al doilea motor pe benzină de 1,5 litri", a spus Stephen Odell, actualul CEO şi preşedinte al Ford Europa. El a subliniat că peste 90% din producţia de maşini de la Craiova este destinată exportului, la fel ca în cazul oricărei alte uzine Ford din Europa.

"Având în vedere volumele, pentru noi infrastructura este foarte importantă. Suntem mulţumiţi de ce s-a făcut până acum, dar mai sunt necesare îmbunăţiri", a subliniat Odell. Cu toate că s-a anunţat deja încă din 2008 că pe poarta fabricii de la Craiova va ieşi sau intra un camion la fiecare cinci minute, nu s-a demarat încă nicio îmbunătăţire substanţială a infrastructurii.

Preşedintele Traian Băsescu a fost primul client care a cumpărat un B-Max, aplicând aceeaşi "strategie" ca şi în cazul Daciei Duster.

Odată cu demararea producţiei de motoare, dar şi a celei de maşini, Ford finalizează şi investiţia de 675 mil. euro la care s-a angajat. Astfel, construtorul american a finalizat investiţia cu şase luni mai devreme decât ultimul termen stabilit, dar şi cu şase luni mai târziu faţă de planurile iniţiale.

Gradul de integrare al lui B-Max va fi de aproximativ 60% potrivit oficialilor Ford, contribuind astfel şi la creşterea businessului furnizorilor de componente de pe piaţa locală.

Mai mulţi furnizori s-au instalat deja în jurul uzinei de la Craiova.

Johnson Controls a inaugurat deja fabrica de scaune de pe platforma Ford iar printre furnizorii uzinei se numără şi Kirchhoff care va produce şasiul viitorului B-Max, Magna Internaţional, Faurecia, Cooper Standard şi Kautex Textron.

Cele mai multe locuri de muncă au fost create de Yazaki în Caracal - aproape 500, în timp ce IAC Group ar trebui să ajungă la 400 în perioada următoare faţă de aproape 80 la finele anului trecut. În prezent uzina de la Craiova are 37 de furnizori care livrează componente pentru B-Max, dintre care 14 reprezintă investiţii de tip "greenfield".

Doar 600 de unităţi din modelul Ford B-max, reprezentând mai puţin de 1% din producţie, vor fi comercializate anul acesta pe piaţa locală