Makris, Cosmote: Ne aşteptăm la o piaţă de telecom stabilă, cu o tendinţă uşor în scădere

Autor: Adrian Seceleanu 28.06.2012

Evoluţia economiei şi cea a pieţei telecom din al doilea trimestru sunt hotărâtoare pentru cum va arăta întreg anul 2012, spune directorul comercial al Cosmote.

Piaţa de telefonie mobilă ar putea stagna în acest an la nivelul înregistrat anul trecut, de aproximativ 2,2 mld. euro, sau ar putea înregistra o scădere uşoară, în funcţie de felul în care vor evolua consumul şi economia, dar şi de cât de mult va creşte cererea pentru datele mobile, a declarat într-un interviu pentru ZF Panos Makris, chief commercial officer al Cosmote.

"Pentru întregul an ne aşteptăm la o piaţă de telecom stabilă, cu o tendinţă uşor în scădere", a spus Makris.

Piaţa de telefonie mobilă din România a atins un vârf în 2008, când a avut valoarea de 2,8 mld. euro, însă din 2009 a scăzut an de an, pe fondul crizei economice şi al competiţiei acerbe, evoluţie care a continuat şi în primul trimestru din acest an. Con­su­matorii şi companiile din România plătesc trimestrial peste 500 de milioane de euro pentru serviciile de comunicaţii mobile.

Întrebat cum arată în acest moment datele pentru al doilea trimestru, Makris a spus că valoarea pieţei va fi influenţată de reducerea tarifelor de interconectare impusă de autoritatea de reglementare şi întrebarea care se pune este dacă această scădere poate fi contrabalansată de creşterea datelor mobile.

"Tarifele de interconectare la terminarea apelurilor au scăzut şi prin urmare veniturile afişate de companii vor scădea şi ele. În martie a avut loc o primă scădere a acestor tarife, care va avea un impact negativ pe venituri la nivelul întregii pieţe. Pentru a avea o creştere pozitivă la nivelul pieţei telecom ar trebui ca aceste efecte să fie compensate, iar privind în acest moment la contextul pieţei nu pot spune că acest lucru se poate întâmpla. Nu aş fi surprins dacă piaţa ar înregistra o uşoară scădere în trimestrul doi faţă de primul trimestru din 2012", a spus Makris.

Arbitrul telecom a stabilit ca tarifele de in­ter­conectare practicate de operatorii de te­le­fonie mobilă din România să scadă în acest an, în două etape, cu aproximativ 30%. La nivelul întregului an 2012 veni­tu­rile operatorilor ar putea scădea cu până la 60 mil. euro ca rezultat al acestei decizii.

Întrebarea care se pune este dacă avan­sul puternic al serviciilor de internet va com­pen­sa scăderea generată de măsurile arbi­trului telecom, afirmă Makris. "Pe acest seg­ment de piaţă - datele mobile - vom vedea creşterea pe telecom în acest an. Raportul dintre creşterea de pe segmentul de date şi scăderea generată de reducerea tarifelor de interconectare va arăta dacă pe piaţă va exista stabilitate sau o uşoară creştere.

La Cosmote, pe segmentul de internet vedem rate de creştere foarte mari, de peste 10%, care sunt legate de rata de penetrare a smartphone-urilor, şi de ofertele de servicii de date. Odată ce am lansat oferte care includ şi acces la internet şi pentru abonaţi şi pentru clienţii prepaid, utilizatorii au început să folosească datele.".

Piaţa de servicii de acces la internet, prin linii fixe şi telefonie mobilă, a crescut anul trecut cu 48% la 467 mil. euro, potrivit datelor de la arbitrul telecom în timp ce per ansamblu piaţa a scăzut cu peste 3% la 3,5 mld. euro.

Faţă de sfârşitul anului 2008 şi anul 2009, când operatorii telecom au fost asaltaţi de clienţii companii cu cereri de renegociere a contractelor - unele abia semnate, în contextul recesiunii puternice în care intra economia, în prezent situaţia este stabilă, însă mediul de business continuă să caute economii la capitolul costuri.

"Nu am văzut pe piaţă o mişcare masivă a clienţilor business de a cere o renegociere a contractelor sau o reducere a valorii contractelor. Nu este vorba despre o mişcare masivă, dar nu putem spune că nu avem clienţi care solicită condiţii mai avantajoase. Toate companiile se uită la costuri - toţi operăm în aceeaşi ţară şi problemele cu consumul pe care noi le experimentăm în telecom se manifestă şi în alte industrii, fie că e vorba de FMCG sau banking, ca să dau un exemplu. Toate companiile încearcă să-şi diminueze cheltuielile şi în mod cert există o asemenea tendinţă şi în ceea ce priveşte serviciile de comunicaţii".

Panos Makris spune că, pe de altă parte, operatorii telecom caută să-şi convingă clienţii companii că ar trebui să-şi mărească investiţiile în comunicaţii dacă vor să-şi mărească veniturile.

"Firmele se uită şi la oportunităţi, pentru că nu este întotdeauna potrivit să îţi reduci costurile. Multe companii din România oferă smartphone-uri performante doar câtorva persoane din top management în timp ce restul angajaţilor au doar telefoane simple. Întrebarea mea este ce s-ar întâmpla dacă aceste companii ar investi un pic mai mult şi le-ar oferi angajaţilor acces la resursele firmei în condiţii de mobilitate? Companiile încep să evalueze această posibilitate. Cred că există o oportunitate pentru firme să investească în serviciile de comunicaţii, pentru că pot obţine o creştere semnificativă a productivităţii. Şi nu vorbim de investiţii mari pe utilizator. Ca să oferi unui agent de vânzări un smartphone, de pe care să aibă acces la datele cele mai noi ale firmei, şi prin care poţi să îi monitorizezi activitatea, sau să îi schimbi ruta sau de pe care el poate trimite informaţii în companie - nu este nevoie de un efort considerabil, iar accesul la aceste tehnologii poate genera venituri pentru business. Da, toată lumea se uită costuri, dar acum cred că există o oportunitate de a investi în telecom pentru a obţine venituri mai mari".

Directorul comercial al Cosmote a adăugat că în luna iulie, când vor fi centralizate datele pe al doilea trimestru, se vor putea face estimări mai exacte privind evoluţia pieţei în întreg anul 2012. "În iulie vom avea o imagine mai bună a felului în care va fi piaţa în acest an".

Raport al OTE pe 2011: Acoperirea reţelei 3G a ajuns la 66% din populaţia României

Cosmote România a investit în 2011 în extinderea reţelelor de voce şi date, strategie care va fi urmată şi în anul curent, potrivit raportului financiar al grupului elen OTE - acţionarul majoritar al companiei. În 2011 Cosmote a investit în dezvoltarea reţelei 3G în ariile urbane şi rurale cu potenţial comercial, dar şi în extinderea şi modernizarea reţelei 2G. Reţeaua 3G a Cosmote acoperă 66% din populaţia României, în timp ce reţeaua 2G acoperă 99,4% din populaţie. Cosmote a investit şi în reţeaua de date în tehnologia CDMA preluată de la Zapp, care acoperă 87,7% din populaţia României, conform datelor din raportul OTE - care nu precizează şi valoarea investiţiilor. În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de telecom, raportul OTE menţionează competiţia "intensă" pe serviciile de voce şi date, inclusiv prin pachete care combină cele două servicii, dar şi condiţiile economice dificile. În 2011 veniturile Cosmote au scăzut cu 0,1%, la 468,2 mil. euro, în timp ce profitul operaţional (EBITDA) a fost de 100,1 mil. euro, în creştere cu 35,8%.