Circa jumătate din fabricile a uto europene merg în pierdere din cauza supracapacităţii

Autor: Andrei Cîrchelan 02.07.2012

Din 100 de uzine auto europene, 40 func­ţio­nează la mai puţin de 75% din capa­citatea de producţie, pragul sub care ele merg în pierdere, scrie Le Figaro, care aten­ţionează că producătorii auto generalişti precum PSA Peugeot Citroën şi Renault sunt cei mai afectaţi pe problema supracapacităţii, mai ales în Franţa, Spania şi Italia.

În ultimele luni, analiştii financiari şi şefii unor producători auto precum Fiat, Opel şi PSA Peugeot Citroën susţin nevoia închiderii unor uzine din Europa pentru a reduce pierderile. Situaţia este cu atât mai gravă cu cât vânzările de maşini continuă să scadă în toată Europa. În perioada 2007-2012 vânzările de automobile au scăzut de la 16,8 milioane unităţi la 13,6 milioane de unităţi. O nouă scădere e previzibilă pentru 2013, po­tri­vit unui studiu realizat de Alix Partners. Pentru a combate efectele reducerii vânză­rilor pro­ducătorii auto poartă un război al pre­ţurilor care le afectează marjele de profit.

Volumul pierderilor diferă de la o ţară la alta. Italia, Franţa şi Spania se pot aştepta la cote medii de utilizare de 54%, 60% şi respectiv 70% pentru fabricile auto în acest an. Rezultatul este că nouă fabrici din Franţa, opt din Spania şi cinci din Italia sunt sub linia de plutire. În Germania gradul mediu de utilizare al uzinelor auto este de 89%, însă chiar şi aici există patru unităţi care merg în pierdere.

O soluţie luată în calcul de producătorii auto este închiderea fabricilor neviabile, după modelul companiilor americane Gene­ral Motors şi Chrysler, care s-au confruntat cu probleme similare în trecut. Din 2007 producătorii auto europeni nu au închis decât trei fabrici. Opel intenţionează acum să închidă uzina din Bochum, Ger­ma­nia, în timp ce PSA vrea să închidă fabrica de la Aulnay-sous-Bois, Franţa.

Peugeot made in Germany?

Autoturismele Peugeot 508 şi Citroën C5, produse de PSA Peugeot Citroën la Ren­nes în Franţa, ar putea fi fabricate în uzina Opel din Russelsheim (Germania) începând cu 2016, potrivit unor surse citate de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Opel este uni­tatea europeană a construc­to­ru­lui auto american General Motors, cu care Peu­geot a semnat o alianţă în februarie. Mu­ta­rea pro­ducţiei celor două modele în Ger­ma­nia ar însemna închiderea fabricii din Rennes.

Reprezentanţii Opel au catalogat artico­lul din presa germană drept "pură spe­culaţie", însă Armin Schild, un lider sinidical din Germania, a declarat pentru FAZ că "există un astfel de scenariu şi e negociat serios cu francezii".

Autorităţile franceze cer Peugeot să îşi prezinte planurile de restructurare

Ministrul francez al industriilor Arnaud Mon­tebourg i- a cerut conducerii producă­to­ru­lui auto Peugeot să îşi explice intenţiile şi pla­nu­rile de restructurare a unora dintre fa­bricile au­to ca­re se confruntă cu probleme, potrivit Reuters. "Deciziile pe care le luaţi vor avea efecte asu­pra întregii industrii auto şi mai ales asu­pra externalizărilor. În consecinţă, solicit ca li­derii să îşi facă publice intenţiile cât mai cu­rând po­si­bil", a scris Montebourg într-o scri­soare către li­derul Peugeot Philippe Varin.

Rata şomajului în Franţa a avut o tendinţă as­cen­dentă în ultimele 13 luni, iar în aprilie ea a ajuns la aproximativ 10%, cel mai înalt nivel din august 1999. Montebourg caută să îm­pie­dice închiderile sau mutările de fabrici şi dis­ponibi­lizările după ce a fost mandatat de preşe­dintele François Hollande să oprească declinul sectorului industrial.