Tuluca, Propaganda: În piaţă se simte un anumit nivel de teamă, atât din partea clienţilor cât şi a agenţiilor

Autor: Andreea Mindrila 01.07.2012

Criza financiară şi economică din zona euro, care afectează şi ţara noastră din anul 2009, a avut şi unele efecte pozitive pentru business-urile românilor. Industria locală de advertising s-a schimbat mult pentru că şi comportamentul de consum al clienţilor s-a schimbat. Companiile alocă bugete mai mici de marketing însă îşi doresc să vadă rezultate pentru fiecare leu investit în comunicare.

"Criza ne-a ajutat pentru că oamenii au început să fie mai atenţi la marketing, însă cred că cel mai mult ne-a fost de ajutor faptul că, în acest context economic dificil, am făcut lucrurile într-un mod antreprenorial", spune Adrian Tuluca, directorul general al agenţiei de publicitate Propaganda.

De profesie economist, Tuluca este parte a echipei Propaganda de la sfârşitul lui 2002, înainte lucrând vreme de cinci ani pentru McCann Erickson, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din România.

 

Creştere şi clienţi noi pe timp de criză

Caracterizându-se ca fiind un consultant de marketing şi de business, el spune că "este foarte important să schimbi "şepcuţa" pe parcurs ce relaţiile cu clienţii se schimbă, pentru că ne aflăm într-o piaţă emergentă, şi de aceea trebuie să ne adaptăm la nevoile reale ale clienţilor".

În pofida contextului economic dificil, în care multe companii şi-au redus bugetele de comunicare şi marketing pentru a-şi diminua costurile, cifra de afaceri a agenţiei a crescut cu 10%-15% anul trecut comparativ cu 2010, ajungând la 5,5 milioane de euro.

"În principal creşterea a venit din câştigarea unor clienţi noi în portofoliu. Putem spune însă că a avut un rol şi faptul că în 2011 am avut o abordare sănătoasă a business-ului. Nu trebuie să ai o abordare de criză şi una de dinainte de criză. Trebuie să faci lucrurile corect strategic pentru clienţi", spune Tuluca.

El recunoaşte însă că în această perioadă de criză agenţiile trebuie să acorde mai multă atenţie campaniilor pe care le derulează pentru clienţi, pentru că aceştia au un anumit simţ al business-ului, nu al publicităţii şi comunicării.

"Ne-a ajutat să vorbim pe înţelesul oricărui client, din orice categorie, să nu improvizăm campanii pe banii lor, pentru că ceea ce era bine acum zece ani pe o piaţă emergentă nu mai este valabil acum şi nu se poate aplica pe piaţa locală de advertising. Piaţa de publicitate este una dinamică şi se schimbă cu repeziciune", susţine Tuluca.

Deşi criza economică din ultimii trei ani a dus la scăderea dramatică a consumului, în primele luni ale acestui an s-a simţit o uşoară revenire, de circa 4%, potrivit Institutului Naţional de Statistică. Business-ul agenţiei Propaganda a evoluat în ton cu consumul şi mai bine decât aşteptările directorului general, însă acesta se fereşte să facă estimări privind evoluţia afacerii pe întregul an.

 

Focus pe branduri româneşti

"În portofoliu avem atât clienţi locali cât şi multinaţionali, însă în ultimul timp ne-am focusat pe companiile autohtone. Am observat că aceasta este o tendinţă şi la nivelul agenţiilor de publicitate din piaţă, să se focuseze pe branduri româneşti, pentru că astfel sunt încurajaţi producătorii locali, ceea ce este foarte bine", spune Tuluca.

Din portofoliul de clienţi fac parte companii din diferite sectoare de activitate, de la retail, FMCG, telecom până la socieţăti din domeniul construcţiilor sau sistemul bancar. Printre clienţii agenţiei se numără European Food, pentru care realizează campanii pentru bere, napolitane, băuturi energizante, Peneş Curcanul, Unilever, Duraziv, HBO.

"În ultima perioadă nu am pierdut clienţi, însă în portofoliul nostru au intrat mai multe companii noi, printre care Vodafone, AXN, Râureni, Banca Carpatica sau Radio Guerrilla".

Tuluca spune că nu este un fan al pitch-urilor, pentru că este de părere că în acest mod nu poţi, ca şi client, să cunoşti agenţia de publicitate cu care vei colabora.

 

Teamă pe piaţă

Propaganda oferă servicii de consultanţă de business şi marketing, creaţie, strategie, media, producţie, branding (Napolact este un client de brand), şi PR.

În ceea ce priveşte obiectivele de business pentru acest an, Tuluca spune că îşi doreşte o consolidare a cifrei de afaceri, însă nu oferă detalii suplimentare privind acest aspect.

El crede că pe piaţă se simte un anumit nivel de teamă, atât din partea agenţiilor, cât şi a clienţilor.

"Agenţiile, clienţii, piaţa în general, cu toţii se tem de criză pentru că este foarte greu predictibilă. Clienţii preferă să taie din bugetele de comunicare şi marketing pentru a-şi alimenta profitabilitatea, sunt foarte prudenţi. În plus, nici agenţiile nu îşi mai asumă un rol mai activ de partener al clientului", crede Tuluca.

La nivel de tendinţe identificate pe piaţă el spune că oamenii sunt mult mai selectivi, mai atenţi în procesul alegerii şi mai chibzuiţi cu banii. Acest lucru este valabil şi pentru agenţii, deoarece "clienţii monitorizează rezultatele campaniilor pe care le facem, plătesc studii de piaţă, analize de piaţă şi de vânzări. Mai mult, ei se orientează spre zone şi campanii care au rezultate măsurabile", conchide directorul Propaganda.