Hervis: Mizăm pe o expansiune puternică, însă suntem dependenţi de dezvoltatorii imobiliari care sunt precauţi

Autor: Cristina Rosca 04.07.2012

Cătălin Pozdarie, românul care conduce din momentul intrării pe piaţă, în 2007, operaţiunile locale ale retailerului de echipamente sportive Hervis, estimează pentru acest an un avans al vânzărilor de 22%, în linie cu creşterea din primul semestru şi peste nivelul celei de anul trecut.

"Anul trecut am reuşit să ne majorăm cifra de afaceri cu 16% deşi consumul a continuat să scadă. Mai mult, am reuşit să avem şi creştere like-for-like (la un număr constant de magazine), care este de fapt cel mai important indicator pentru business", spune Pozdarie (43 de ani).

Anul trecut consumul a scăzut cu trei procente, continuând trendul din perioada 2009-2010. Astfel, declinul cumulat al ultimilor trei ani a ajuns la circa 20%. În primele cinci luni ale acestui an însă evoluţia consumului a intrat pe o pantă ascendentă, avansul fiind de 4,1%, potrivit datelor Institului Naţional de Statistică.

"În cazul businessului nostru, după primul semestru avem o creştere de 22% pe care sperăm să o menţinem până la finalul lui 2012. Evoluţia noastră este dependentă însă de stabilitatea economiei."

Afacerile Hervis în România ar putea urca în acest an la 78,8 mil. lei (aproape 18 mil. euro la un curs mediu de 4,45 lei pentru un euro), după ce anul trecut au crescut, potrivit calculelor ZF, la 64,6 mil. lei (15,2 mil. euro). Calculele ZF pornesc de la cifra de afaceri pe 2010 publicată de companie pe site-ul Ministerului de Finanţe şi de la ratele de creştere anunţate de Hervis.

De unde vine creşterea?

Pozdarie spune că deşi contextul economic este dificil, afacerile Hervis au crescut datorită unui cumul de factori. "Au existat o serie de grupe de marfă care au înregistrat o creştere puternică a vânzărilor, precum bicicletele sau articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte. De asemenea, am reuşit să ne adaptăm mai bine oferta la piaţa din România, o piaţă care s-a maturizat în ultimii ani."

Un alt factor care a contribuit la creşterea vânzărilor a fost, potrivit lui Pozdarie, creşterea numărului de persoane care au atins un alt nivel în piramida necesităţilor. El spune că acum tot mai mulţi oameni se înscriu în cluburi sportive, acesta fiind un semn al acestei evoluţii.

La rândul său, Cătălin Pozdarie recunoaşte că practică sport, însă acesta nu a fost un factor decisiv pentru a ocupa poziţia pe care o deţine astăzi. El este de părere că cel mai mult a atârnat în balanţă experienţa sa profesională.

Absolvent al Universităţii Politehnice din Bucureşti, românul a lucrat pentru brandul italian de modă Stefanel ca manager de dezvoltare şi vânzări, iar apoi a condus compania Alltrom, unic distribuitor al produselor adidas şi deţinătorul francizei pentru United Colors of Benetton la momentul respectiv. Pozdarie deţine de asemenea un certificat în management, obţinut de la Open University Business School.

Mizează în continuare pe expansiune

El s-a alăturat în 2007 companiei Hervis, divizia de retail sportiv a grupului Spar, care şi-a început expansiunea în România la începutul lui 2007 cu cinci magazine deschise în provincie.

În prezent retailerul care concurează cu jucători precum Decathlon sau Intersport a ajuns la 12 magazine în România. Ultimul deschis a fost în acest an în Palas Iaşi. Anul trecut s-a încheiat tot cu o singură deschidere, în centrul comercial Maritimo din Constanţa.

"Noi mergem înainte cu expansiunea, însă depindem de dezvoltatorii imobiliari care sunt mai precauţi. Pentru acest an avem planificată o deschidere într-un oraş mare", spune el fără a da însă detalii. În ceea ce priveşte 2013, Pozdarie spune că Hervis va avea minim o deschidere, în Bucureşti, în Promenada Mall.

Retailerul de echipamente sportive este dependent de deschiderile de centre comerciale, deoarece este în politica firmei mamă să meargă cu magazine doar în aglomerări comerciale.

La momentul intrării pe piaţa locală a Hervis Pozdarie spunea că în 2014 vrea să ajungă la o reţea de 40 de magazine. Astăzi el afirmă că "expansiunea noastră depinde de mulţi factori, însă sperăm să ajungem la o reţea de 30 de magazine în următorii cinci ani".

Cheltuim de zece ori mai puţin ca austriecii

Românul care conduce de peste cinci ani şi jumătate businessul local al Hervis este de părere că piaţa locală de echipamente sportive s-a dezvoltat mai târziu decât celelalte pieţe din regiune, motiv pentru care există încă potenţial de creştere.

"În Austria, una dintre cele mai mature pieţe de profil din Europa, cheltuiala anuală pe cap de locuitor pentru produse sportive este de 250 de euro. În România este de sub 24 de euro, de peste zece ori mai puţin."

Pozdarie mai spune că în România compania a deschis magazine doar în cele mai mari oraşe, în timp ce în Ungaria a intrat şi în cele cu sub 60.000 de locuitori, iar în Austria magazine Hervis există chiar în localităţi cu 7.000 de locuitori.

"Această situaţie este dependentă de veniturile populaţiei şi de bunăstarea dintr-o ţară. Este posibil ca în viitor să intrăm şi în România în oraşe mai mici."

Hervis are în toate pieţele unde este prezent magazine de circa 1.000-1.500 metri pătraţi.

Cătălin Pozdarie estimează piaţa de echipamente sportive din România la circa 450 mil. euro, faţă de 600 de milioane de euro în 2007, în anul de intrare pe piaţă al Hervis.

"Piaţa are însă potenţial să crească pentru că tot mai mulţi oameni vor atinge un alt nivel în piramida necesităţilor. În acest context vor apărea tot mai mulţi practicanţi de sport care vor cumpăra produse speciale." El observă o creştere a vânzărilor de biciclete, în contextul în care acestea încep a fi văzute tot mai mult ca un mijloc de transport.

Ultimii ani de scădere a consumului s-au resimţit şi în piaţa produselor sportive, însă Cătălin Pozdarie spune că criza a dus la normalitate în mai multe domenii. "Oamenii caută, aşa cum este normal, cele mai bune produse la cele mai mici preţuri. Nu cred că ne vom mai întoarce la perioada de dinainte de criză, am învăţat ceva de atunci", conchide el.