CFR Călători a primit de la stat subvenţii de 1,6 mld. € în ultimii cinci ani. Cu ce strategie de dezvoltare vine noul director, un istoric de 35 de ani?

Autor: Mirabela Tiron 05.07.2012

După ce a înghiţit subvenţii de la stat de 1,6 miliarde de euro în ultimii cinci ani, compania de stat CFR Călători tot nu reuşeşte să îşi acopere costurile din vânzarea de bilete, traficul de pasageri fiind în scădere continuă de la an la an.

Cu ce strategie vine la conducere noul şef pentru a aduce firma în echilibru?

"Avem o strategie de dezvoltare, lucrăm la ea şi o adaptăm la realităţile din teren. Întregul program pe care mi l-am conturat are ca elemente cheie optimizarea costurilor în raport cu numărul de kilometri efectuaţi de trenuri şi numărul de pasageri transportaţi", a spus Ştefan Roşeanu (35 de ani), noul director general al CFR Călători.

Absolvent al unui masterat în istorie şi cu experienţă de muncă în asociaţii şi organizaţii feroviare, Roşeanu vine la conducerea unei companii care a transportat anul trecut 54 de milioane de călători, faţă de 85 de milioane de călători în 2007.

În 2010 CFR Călători, care a primit de la stat o compensaţie de 273 milioane de euro, a înregistrat o cifră de afaceri de 468 de milioane de euro şi pierderi de 20,6 milioane de euro.

Anul acesta compania a prognozat venituri de 250 mil. euro din vânzări de bilete de tren. Compensaţia pe care o primeşte de la stat este de 211 milioane de euro. Datele de la noul şef arată că nivelul costurilor, de 522 mil. euro, va aduce iar pierderi la final de an. Cea mai mare parte a cheltuielilor o reprezintă costul cu energia electrică şi cu motorina, taxa de utilizare a infrastructurii - 9,3 lei pe fiecare kilometru parcurs de un tren - şi bugetul de salarii.
 

Ignoranţa costă

Deşi Ministerul Transporturilor, care are în subordine CFR Călători, are un buget anual de peste 3 miliarde de euro, majoritatea banilor merg către infrastructura rutieră, calea ferată fiind ignorată. Circa două treimi din bugetul Transporturilor merg anul acesta către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Aşa se explică şi durata mare a călătoriei cu trenul, cauzată în special de infrastructura feroviară deficitară.

Cu o flotă formată din 970 de vagoane de călători, peste 500 de locomotive şi 120 de Săgeţi Albastre, CFR Călători operează cursele pe pierderi în lipsa unor linii ferate modernizate şi a unei strategii eficiente. Cele mai multe vagoane circulă goale pe rutele interne. În prezent compania nu are o analiză cu privire la profitabilitatea fiecărei rute pe care îşi trimite trenurile.

"Sunt rute scurte unde avem locomotive grele care trag un vagon sau două, iar consumul este de 250 de litri pe suta de kilometri versus 50-60 de litri, consumul pe care l-ar avea un automotor. Pe multe rute avem această situaţie, pe care vrem să o schimbăm."
 

Primii paşi

Dată fiind această situaţie, una dintre direcţiile stabilite de noul şef este introducerea unor programe de înlocuire pe anumite rute a ansamblului locomotivă vagon cu automotoare electrice sau diesel astfel încât consumul de energie pe tren kilometru şi pe pasager să fie mai mic.

"Fundamentul unei societăţi de transport de călători este de a asigura mobilitatea persoanelor. Bineînţeles la costurile cele mai bune pentru societate. Fiecare vehicul îşi are zonele optime pe care trebuie să circule. Se va face o alocare de vehicule pentru a fi optimizate costurile şi a putea creşte viteza de circulaţie. Există zone şi volume de trafic care permit obţinerea unor profituri, vom face o analiză de profitabilitate pentru fiecare rută." Noul şef afirmă că speră ca până în decembrie anul acesta să introducă automotoare pe unele rute scurte.
 

Dorinţe ca în Vest

Ştefan Roşeanu menţionează că îşi doreşte ca trenurile CFR Călători să devină atractive pentru persoanele active şi pentru tineri, aşa cum se întâmplă în Franţa, Germania sau Anglia.

"Vom creşte numărul de călători printr-o comunicare mai bună a ofertelor şi a avantajelor pe care le oferă trenul pe anumite rute, dar şi prin optimizarea traficului spre oraşele principale ale ţării." În opinia lui Roşeanu, numărul biletelor de tren vândute a scăzut de la an la an pentru că a devenit o modă "a nu merge cu trenul", iar lumea nu se mai gândeşte la avantajele şi libertatea pe care le aduce transportul cu trenul.

Pe de altă parte, el afirmă că se gândeşte să introducă în trenuri internet, iar pe rute lungi să fie vagoane bar sau restaurant pentru a face mai atractivă călătoria cu trenul.
 

Trenul în locul maşinii

"Dacă eu o să îi ofer unui călător în primul rând posibilitatea ca timpul petrecut în tren să fie unul câştigat s-ar putea să aleagă să se deplaseze pe o anumită rută cu trenul. Dacă înregistrăm câţiva călători în plus faţă de anul trecut, o să fim fericiţi. Alături de călătorii ultratradiţionali vom încerca să îi convingem şi pe cei care fac naveta cu maşina să folosească trenul." Circa 1.400 de curse cu trenul sunt operate zilnic de către CFR Călători. Contractul lui Roşeanu este pe perioadă nedeterminată. Ministerul Transporturilor a anunţat că din trimestrul trei al acestui an se va trece la management privat. Actualul director ia în calcul participarea la concursul care se va organiza.