Pavel, Benvenuti: După trei ani, 2012 vine cu o veste bună. Consumul dă semne de stabilitate

Autor: Cristina Rosca 05.07.2012

Dan Pavel, fondatorul şi acţionarul majoritar al retailerului de încălţăminte şi accesorii Benvenuti, estimează că va termina 2012 cu o cifră de afaceri similară sau în uşoară creştere comparativ cu anul anterior. Omul de afaceri spune că îşi bazează estimările pe evoluţia din prima jumătate de an, când s-a simţit o stabilizare a vânzărilor şi a consumului.

"Trimestrul al doilea a fost liniar cu perioada similară a anului trecut. Nu am simţit oscilaţii spectacu­loase nici în plus, nici în minus. Variaţiile care au avut loc le punem pe seama vremii", spune Pavel, care a lansat în 2004 pe piaţă compania Benvenuti, după aproape un deceniu în care a fost unul dintre acţionarii Leonardo alături de Florin Panea.

Despre primul trimestru din 2012 el spune că nu este niciodată cea mai bună perioadă pentru vânzări, ianuarie şi februarie fiind lunile cele mai slabe din an în pofida faptului că atunci au loc reducerile.

"Dacă omitem influenţa meteo, în primele şase luni am văzut o stabilitate atât a businessului Benvenuti, cât şi a consumului de astfel de produse (încălţăminte, n. red.)", spune românul. El mai spune că retailul de încălţăminte este meteo-sensibil, astfel o vreme ploioasă în luna martie se vede în scăderea vânzărilor, la fel ca şi o toamnă prelungită.

Consumul rămâne stabil

În ceea ce priveşte perioada următoare, Pavel mizează pe stabilitatea consumului. "Cred că trimestrul al treilea va fi în linie cu prima parte a anului." Stabilitatea consumului este privită de român ca o veste bună, în contextul în care în perioada 2009-2011 declinul cumulat al consumului de aproape 20% a luat prin surprindere industria.

Anul 2009 a fost pentru Benvenuti primul an care a întrerupt trendul ascendent, cifra de afaceri scăzând la 35,2 mil. lei (8,3 mil. euro), de la 41,4 mil. lei (11,2 mil. euro) în anul anterior. Tot 2009 a fost anul când compania a trecut pe pierderi de 1,8 milioane de lei (425.000 de euro) faţă de profitul de circa 1 mil. lei (270.000 de euro) în anul anterior. În 2010 însă afacerile au revenit pe plus, trend pe care l-au urmat şi anul trecut, când Benvenuti a obţinut o cifră de afaceri de 12,8 mil. euro, cea mai mare din istoria companiei. Anul trecut avansul afacerilor comparativ cu 2010 a fost de 16%, potrivit calculelor ZF.

"Planul este ca la finalul anului să avem o cifră de afaceri cel puţin egală cu cea din 2011. Dacă se va întâmpla acest lucru, ne vom declara mulţumiţi."

După trei ani consecutivi de scăderi consumul a dat primele semne de revenire în 2012, când cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consum - a avansat cu 4,1% în primele cinci luni, potrivit INS.

Expansiune precaută

Deşi consumul începe să mişte, Pavel rămâne în continuare precaut în ceea ce priveşte expansiunea. Anul trecut retailerul a deschis un singur magazin în centrul comercial Electroputere Parc din Craiova.

Anul acesta a început cu deschiderea din Palas Iaşi şi ar putea continua cu o alta la Ploieşti în centrul co­mercial dezvoltat de Carrefour şi NEPI, planificat pentru des­chidere la finalul acestui an.

Acum reţeaua numără 36 de maga-zine, dintre care opt în capitală. Aici se găseşte şi singurul magazin Enzo Bertini, controlat tot de Pavel, deschis în 2008 în Băneasa Shopping City.

Acest magazin, care oferă branduri precum DKNY, CK, John Richmond, Moschino şi Enzo Bertini, se adresează persoanelor cu venituri peste medie. "În ceea ce priveşte extinderea reţelei, facem paşi mici şi precauţi."

În toamna anului trecut Dan Pavel a lansat şi Benvenuti Casa, primul magazin de mobilă şi decoraţiuni al companiei Benvenuti, în Oradea, oraşul unde a fost fondată şi unde îşi are sediul compania. "Magazinul acesta merge conform aşteptărilor, cuminte", spune Pavel. El adaugă că nu are pentru moment niciun plan de expansiune sub acest brand.

Spre deosebire de alte domenii precum haine sau retail, unde jocurile sunt făcute de străini, lupta pentru a-i încălţa pe români se dă în principal între companii cu acţionariat local. Cine câştigă cea mai mare bucată din această piaţă de circa 730 de milioane de euro? În topul celor mai mari zece jucători, mai bine de jumătate sunt români.

În acest top intră atât retailerii cu acţionariat local, precum Leonardo, Benvenuti, Otter sau Il Passo, cât şi producătorii cu activităţi de retail, cum e cazul Musette.