Billa apasă pedala de acceleraţie cu peste zece deschideri, încurajată de nivelul redus al chiriilor şi de spaţiile disponibile

Autor: Cristina Roşca 08.07.2012

Lanţul de supermarketuri Billa, prezent pe piaţa locală din 1999, unul dintre primii ani în care a început să se scrie istoria comerţului modern, şi-a programat pentru acest an peste zece deschideri de la zero, un plan chiar mai ambiţios decât cel înaintat de companie la începutul acestui an.

Până în prezent au fost inaugurate patru supermarketuri, iar în următoarea jumătate de an compania va apăsa pedala de acceleraţie pentru a termina anul cu peste 71 de unităţi.

"Vom continua şi în cea de-a doua jumătate de an să deschidem magazine în ritm susţinut. Sperăm să depăşim planul pe care ni l-am propus la începutul anului", spune Sorana Geor gia, singura româncă aflată în fruntea uneia dintre cele 13 reţele de comerţ modern din România.

La începutul acestui an ea spunea că reţeaua de supermarketuri va deschide 10 magazine, finanţarea urmând a veni de la compania mamă care are lichidităţi deoarece a vândut în urmă cu circa un an şi jumătate reţeaua Selgros Cash & Carry către elveţienii de la Coop.

Anul trecut compania a inaugurat şase unităţi.

De la începutul lui 2012 Billa a deschis patru magazine, trei în provincie - Târgu-Mureş, Arad şi Galaţi - şi unul în Bucureşti, în complexul New Town. Cel din Capitală şi cel din Târgu- Mureş au fost deschise în ultima săptămână.


De ce se extinde?

Sorana Georgia, venită la conducerea Billa în urmă cu circa un an, spune că se merge înainte cu deschiderile de noi magazine pentru că există potenţial în piaţă. "Noi avem încredere în piaţa locală, motiv pentru care continuăm să ne extindem. Acesta nu este însă singurul motiv.

Contribuie la decizia noastră şi faptul că în prezent nivelul chiriilor este mai redus decât acum câţiva ani", explică ea.

Românca, cu o experienţă de peste un deceniu în retail, care a lucrat anterior pentru Metro Cash & Carry, Real şi Spar, spune că peri oada actuală este propice pentru expansiune atât datorită reducerii nivelului chiriilor în ultimii ani ca urmare a crizei, cât şi datorită dispobilităţii de spaţii libere atât în Bucureşti, cât şi în ţară.

Billa nu este singurul lanţ de retail modern care a mizat pe deschideri în această perioadă.

De la începutul acestui an în topul celor mai agresive reţele în expansiune se numără Mega Image, Profi şi Lidl.

Astfel, belgienii de la Mega Image au deschis în 2012 peste 35 de magazine, mai multe decât pe tot parcursul anului trecut. De asemenea, lanţul de discount Lidl a bifat 12 deschideri şi mai are anunţate alte 59 până la finalul lui 2012.

Nici Profi nu se lasă mai prejos, propunându-şi să termine anul cu aproape 150 de magazine, cu 40 mai multe decât în 2011 la final de an.

În acest context, reţelele de comerţ modern ar putea termina anul cu circa 1.000 de magazine după circa 16 ani de prezenţă pe piaţa locală.

Astfel, până la finalul acestui an mai sunt de deschis peste 160 de unităţi care se vor adăuga celor 88 inaugurate de la începutul lui 2012.


Magazine de la zero vs. achiziţii

În acest an reţeaua de supermarketuri stă cu ochii şi pe posibile achiziţii. "Suntem dispuşi să cumpărăm alte magazine sau reţele dacă vom găsi de vânzare ceva care să se potrivească profilului nostru atât ca poziţionare, cât şi ca suprafaţă", a spus Sorana Georgia.

În 2009, cel mai bun an pentru expansiune de până acum, Billa a deschis 12 unităţi, însă dintre acestea o parte erau preluate de la Spar.

Spre deosebire de alţi jucători din comerţul modern, precum Profi sau Mega Image, care au realizat de-a lungul timpului mai multe achiziţii de competitori mai mici sau mai mari, Billa s-a axat pe deschideri de magazine de la zero.

Şi pentru moment compania se concentrează pe deschiderea de magazine proprii în zona urbană. Reţeaua nu exclude pe viitor posibilitatea de a se uita şi către zona rurală, însă nu pe termen scurt. Printre cele mai mici oraşe în care se găsesc magazine Billa se numară Carei, Fălticeni, Haţeg sau Olteniţa, cu o populaţie de sub 30.000 de locuitori.


Despre vânzări, numai de bine

Primele luni din acest an au însemnat creşterea vânzărilor Billa cu peste 4%, cât este avansul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consum - anunţat pentru perioada ianuariemai de Institutul Naţional de Statistică.

"Avansul înregistrat de noi este mai mare decât cel al consumului anunţat de INS, deoarece banii pe care i-au avut în plus românii i-au dat pe alimente", spune Sorana Georgia.

Această categorie de produse - predominantă în magazinele Billa - a avut cea mai mare creştere. În cazul lanţului de supermarketuri s-a văzut o creştere atât a numărului de clienţi, cât şi a numărului de vizite. Coşul a rămas însă constant. "Evoluţia din următoarele luni va fi dependentă de scena politică", spune Sorana Georgia, directorul general al reţelei de supermarketuri Billa.

Reţeaua a terminat anul trecut cu afaceri de 1,127 mld. lei (266 mil. euro), potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Afacerile companiei sunt în scădere uşoară, de sub 2% faţă de anul 2010. Potrivit aceloraşi date, profitul Billa România a fost anul trecut de circa 5,2 mil. lei, de aproape cinci ori mai mare decât în 2010.