Primul tronson de metrou în cartierul Drumul Taberei costă 215 milioane de euro
"Am adus deja două scuturi (utilaje) care lucrează în tunele şi urmează să îl primim şi pe al treilea. Acestea vor începe lucrările din septembrie-octombrie. Cred că primele trenuri vor fi puse în funcţiune din 2015 pe linia 5 de la Râul Doameni şi de la staţia Valea Ialomiţei până la Eroilor", a spus Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex. Viteza cu care aceste utilaje execută lucrările de excavare este de 30 de metri pe zi, de aproape opt ori mai mare decât cea a echipamentelor normale.
Pe şantier vor lucra 200 de angajaţi ai companiilor care au câştigat contractul, potrivit lui Udrişte.
Metrorex a semnat anul trecut contractul cu firmele constructoare Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), Delta ACM 93 (România) şi AB Construct (România), valoarea lucrărilor ridicându-se la 215 milioane de euro fără TVA, adică un cost de cira 34,6 milioane de euro pe kilometru.
Noul tronson va deservi 300.000 de bucureşteni şi va avea o lungime de puţin peste 6 kilometri, urmând să cuprindă zece staţii (Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor).
Finanţarea pentru investiţia în tronsonul Râul Doamnei - Eroilor este asigurată în proporţie de 50% de la bugetul de stat, restul banilor fiind de la Banca Europeană de Investiţii.
Reţeaua de metrou din Capitală are în prezent puţin peste 70 de kilometri şi 51 de staţii, însă în următoarele două decenii Metrorex, cu afaceri de 120 de milioane de euro anul trecut, are în plan extinderea cu cel puţin 100 de staţii şi încă 70 de kilometri. Dacă planurile vor deveni realitate, harta Capitalei se va schimba radical, pentru că investiţiile în reţeaua de metrou vor duce la apariţia unor noi cartiere de locuit, dar şi a unor noi zone de birouri.
Şeful Metrorex a declarat că urmează să semneze un contract pentru continuarea liniei de metrou Bazilescu - Lacul Străuleşti, linia 4. La Străuleşti se va realiza un depou pentru trenurile care vor pleca spre Otopeni. "Pentru linia spre Otopeni am revizuit în acest an studiul de fezabilitate, iar în toamnă vom lansa licitaţii pentru realizarea tunelurilor şi a staţiilor."
Planurile pentru reţeaua de metrou din Capitală sunt mari, însă deocamdată singurele proiecte care au finanţare, chiar şi parţial, sunt magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, prelungirea magistralei 4 cu încă două staţii, Laminorului şi Lac Străuleşti, dar şi linia ce leagă Bucureştii Noi de Aeroportul Otopeni, pentru care Metrorex are 320 mil. euro de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (JICA) din totalul necesar de 850 de milioane de euro.