Fabricile de vagoane ale lui Burci au fost vândute de lichidator unui neamţ de 35 de ani cu 30 mil. euro

Autor: Mirabela Tiron 09.07.2012

Companiile producătoare de vagoane Astra Vagoane Arad, Meva SA şi Romvag Caracal, intrate în insolvenţă în 2010, au fost preluate pentru suma de peste 30 de milioane de euro de un joint-venture format din două firme înregistrate în Germania şi Olanda, de la grupul International Railway Systems, controlat de Cristian Burci.

Practic, omul care înainte de criza financiară era cunoscut pe plan local ca fiind "regele vagoanelor", prin cele trei firme derulând afaceri de sute de milioane de euro, se retrage complet din această industrie din cauza lipsei comenzilor şi a datoriilor mari acumulate.

"Tranzacţia reprezintă o soluţie de redresare integrată: infuzie de capital, acces la piaţă, echipă de management şi susţinere din partea creditorilor. Se evită astfel închiderea a trei companii, fiecare cu peste 100 de ani de tradiţie în industria românească şi sunt salvate peste 1.500 de locuri de muncă", au spus oficialii Casei de Insolvenţă Transilvania, ad­ministratorul judiciar al companiilor Astra Vagoane şi Meva. Activele celor trei fabrici au fost transferate pe o nouă firmă, numită Astra Rail Industries, deţinută de Astra Rail Management B.V din Olanda, cu un pachet de acţiuni de 95%, şi de Astra Rail Management din Germania, cu 5%, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Date publice despre aceste două firme sau acţionarii lor nu există. Administratorul companiei este Thomas Manns, 35 de ani, născut în Northeim (Germania), tot potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Oficialii Casei de Insolvenţă Tran­silvania nu au dorit să facă publice date despre noul investitor.

Povestea unei insolvenţe

Această tranzacţie se încheie după mai bine de un an în care grupul IRS a purtat negocieri şi a căutat un investitor strategic pentru a salva cele trei fabrici.

Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva din Drobeta-Turnu Severin, cu afaceri totale de 230 mil. euro în 2009 şi cu circa 75 mil. euro în 2010, au intrat în insolvenţă la sfârşitul lui 2010 pe fondul lipsei de comenzi de vagoane de marfă şi al datoriilor mari.

RBS Bank, ING, Citibank Europe şi Piraeus Bank au creditat cu 504 mil. lei (120 mil. euro) dezvoltarea fabricilor lui Cristian Burci. Cele trei fabrici aveau împreună aproape 300 de creditori. După intarea în insolvenţă a celor trei fabrici au fost disponibilizaţi câteva mii de oameni.

Negocierea şi procesul de due dilligence în această tranzacţie au durat peste 6 luni. Discuţiile pentru a stabili detaliile tranzacţiei au fost iniţiate de reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania. La negocieri au participat atât principalii creditori ai grupului, un consorţiu bancar condus şi coordonat de RBS, cât şi foşti acţionari, potrivit admini­stratorului judiciar.

Adunările creditorilor celor trei companii din cadrul grupului de firme IRS aflate în insolvenţă şi-au dat acordul pentru oferta de preluare prezentată de investitor, iar contractele de transfer au fost semnate.

Reorganizare pentru a supravieţui

"Tranzacţia s-a efectuat conform strategiilor prezentate în planurile de reorganizare a celor trei companii. Transferul businessului are rolul de a asigura cea mai bună formă de continuare a activităţii şi de păstrare a locurilor de muncă pentru cele trei companii, iar reorganizarea judiciară a re­prezentat soluţia restruc­turării celor trei companii, care aveau un grad de înda­torare peste nivelul suporta­bilităţii şi un nivel al costu­rilor necorelat cu condiţiile pieţei", au mai precizat oficialii Casei de Insolvenţă Transil­vania.

În iunie anul trecut creditorii Astra Vagoane Arad aprobau planul de reorganizare al companiei, care prevedea, printre altele, continuarea activităţii comerciale şi menţinerea angajaţilor. Planul propus de societate şi Casa de Insolvenţă Transilvania prevedea vânzarea fon­dului de comerţ, dar şi distribuiri eşalonate către creditori.

Tot în iunie anul trecut era aprobat şi planul de reorganizare a Meva şi Romvag. În cazul primei companii, acesta prevedea con­ti­nuarea activităţii comerciale, vân­zarea fondului de comerţ, distribuiri eşalonate către creditori, precum şi menţinerea celor 250 de angajaţi.

Şi Verestoy a fost interesat

Administratorii judiciari ai fabricilor luau în calcul găsirea unui investitor în vederea preluării pa­chetului majoritar la cele trei fabrici, vizându-se un share-deal, dar şi varianta unui asset deal, ce implica pre­luarea activelor şi înregistrarea lor pe o nouă firmă. Spre deosebire de un "share deal", prin care cum­pă­ră­torul moştenea toate datoriile societăţii, un "asset deal" protejează practic cumpărătorul de aceste datorii.

În septembrie anul trecut, Attila Verestoy, unul dintre cei mai bogaţi parlamentari, declara că va prelua 51% din cele trei fabrici din grupul Inter­national Railway Systems (IRS) al lui Cristian Burci pentru a le salva. Mai mult, el vorbea chiar de o nouă firmă înfiinţată IRS Rail care urma să preia toate activele.

Verestoy deţinea în acea perioadă în IRS o participaţie de 16%. După ce a avut un accident rutier nu a mai continuat acest proces de preluare.

IRS are sediul central în Luxemburg şi pe lângă acţiunile pe care le deţinea la companiile Astra Vagoane Arad, Romvag Caracal şi Meva Drobeta-Turnu Severin mai are circa 30% din acţiunile constructorului de nave fluviale Severnav Drobeta-Turnu Severin. De asemenea, IRS controlează com­pania de transport feroviar Servtrans Invest.