Aerostar a prins din zbor un contract de 18,5 mil. dolari, cât 40% din afacerile companiei

Autor: Adrian Cojocar 09.07.2012

Aerostar Bacău (ARS), cel mai mare producător de avioane din România, a anunţat că a câştigat un contract în valoare de 18,5 mil. dolari (15 mil. euro), care prevede efectuarea de lucrări de reparaţii capitale pentru aeronave.

Acesta este unul dintre cele mai mari contracte încheiate de producătorul de avioane în ultimii ani, valoarea acestuia reprezentând circa 42% din cifra de afaceri realizată de Aero­star anul trecut, care s-a cifrat la 158,4 mil. lei (37,6 mil. euro).

"Aerostar Bacău anunţă intrarea în vigoare a unui contract în valoare de 18,5 milioane de dolari. Obiectul contractului se referă la reparaţia capitală a unor avioane. Durata contractului este de doi ani", au precizat reprezentanţii societăţii printr-un comunicat emis pe bursă.

Conducerea Aerostar nu a fost ieri disponibilă pentru a oferi mai multe detalii.

Aerostar este una dintre puţinele companii din sector care au rezistat pe piaţa românească, însă acest lucru s-a datorat aproape în exclusivitate orientării producţiei la export, în condiţiile în care livrările de pe piaţa internă s-au prăbuşit în lipsa alocării de fonduri de la bugetul de stat, care era principalul client pentru majoritatea companiilor româneşti din domeniu.

Astfel, exporturile Aerostar au ajuns în primul trimestru din acest an să genereze 90% din afacerile producătorului de avioane.

Compania se ocupă atât de mententanţa aeronavelor, cât şi de producţia de avioane şi sisteme de apărare atât pentru industria civilă, cât şi pentru cea militară.

În primele trei luni din 2012 producţia de avioane a contribuit cu 48% la afacerile companiei din Bacău, în timp ce serviciile de reparaţii şi mentenanţă au avut o pondere de 40,1%. Aproximativ două treimi din contractele producătorului de avioane au fost încheiate cu companii de profil de pe plan european. Compania a început în 2010 să vândă pe piaţa din SUA avionul de tip Festival R40S, un avion sport uşor care are un preţ de circa 70.000 de dolari.

Aerostar a pus accentul în primul trimestru din acest an pe vânzările de avioane şi dispozitive civile, a căror producţie a ajuns să reprezinte aproape 98% din totalul vânzărilor, în condiţiile în care în urmă cu câţiva ani producţia era destul de echilibrată între producţia de aeronave şi echipamente militare şi civile.

"Aerostar este pregătită să facă faţă ritmurilor crescute de furnizare cerute de creşterea cererii în programele Airbus. Compania urmăreşte să crească valoarea pe care o aduce în aceste programe şi să crească ponderea ofertei sale de subansamble şi ansamble complexe de aerostructuri. Impactul semnificativ al reducerii bugetelor alocate pentru industria echipamentelor defensive terestre a fost contracarat printr-o poziţionare adecvată, dar a afectat potenţialul de creştere planificat pe ansamblu. Compania a acţionat pe direcţii prioritare spre domenii de înaltă tehnicitate, unde există o cerere semnificativă şi potenţial de creştere pentru a compensa lipsa de resurse de pe piaţa echipamentelor de apărare", se arată într-un raport al companiei.

Aerostar a fost una dintre cele mai stabile companii de pe bursă din punct de vedere al rezultatelor, care nu au resimţit impactul crizei financiare de după 2008, iar afacerile şi profitul au continuat să se majoreze uşor.

Anul trecut vân­zările Aerostar au stagnat în timp ce profitul companiei s-a majorat cu 3%.

În primele trei luni din acest an profitul societăţii a urcat cu 48%, la peste 4 mil. lei, după ce vânzările companiei s-au majorat cu 20% şi au ajuns la 37,1 mil. lei (8,7 mil. euro).

Compania a anunţat la finalul lunii iunie că a demarat construcţia unei noi capacităţi de producţie în care este dispusă să investească suma de aproape 22 milioane lei (5 mil. euro), sumă din care 8,7 milioane lei (2 mil. euro) urmează să fie atrase prin programe europene de finanţare nerambursabilă.

Analiştii Broker Cluj consideră că acţiunile Aerostar sunt puternic subevaluate în comparaţie cu companiile de profil incluse în analiză atât la nivelul multiplilor de profit, cât şi al celor de vânzări, respectiv de valoare contabilă. Aceştia au emis ieri un raport pe acţiunile Aerostar Bacău prin care recomandă la "cumpărare" titlurile companiei aeronautice cu o ţintă de preţ de 1,277 lei/titlu. Acţiunile Aerostar Bacău au fost ieri suspendate de la tranzacţionare în urma desfăşu­rării adunării generale în cadrul căreia acţionarii au ales membrii Consiliului de Administraţie. Ultima tranzacţie cu aceste titluri s-a derulat la un preţ de un leu/acţiune, nivel la care compania este evaluată pe bursă la 26 mil. euro.

Principalul acţionar al Aerostar este firma Iarom Bucureşti, fosta Centrală Naţională a Industriei Aeronautice din România, care deţine 72% din acţiuni, în timp ce SIF Moldova are o participaţie de 12,5% din companie.