CNA:Spoturile, televotingul, sondajele realizate de posturi- interzise în reflectarea referendumului

Autor: Laura Mitran 10.07.2012

Decizia CNA privind reflectarea referendumului din 29 iulie în audiovizual a fost adoptată având în vedere dispoziţiile Hotărârii Parlamentului nr. 34 din 6 iulie 2012 privind stabilirea obiectului şi a datei referendumului, Legii audiovizualului, Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi Legii nr. 3/ 2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului.

CNA a avut în vedere în adoptarea noii Decizii şi dispoziţiile Deciziei Consiliului nr. 369 din 23 aprilie 2007 pentru reflectarea pe posturile de radio şi de televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.

"Legea referendumului nu reglementează campania în audiovizual, fapt ce a obligat CNA să adopte o decizie în acest scop. De altfel, este o obligaţie ce decurge din Legea audiovizualului, articolul 17", a declarat preşedintele CNA, Răsvan Popescu, după adoptarea noii Decizii.

"Decizia stabileşte o serie de principii privind desfăşurarea campaniei în audiovizual: asigurarea informării corecte a publicului, a imparţialităţii şi a pluralismului de opinii. Emisiunile de dezbatere vor asigura exprimarea în mod egal a punctelor de vedere pro şi contra demiterii Preşedintelui României astfel încât publicul să-şi poată forma propria opinie. Am stabilit o procedură simplificată şi mai rapidă pentru acordarea dreptului la replică ţinând cont de durata mai scurtă a campaniei. De asemenea, am stabilit reguli privind difuzarea sondajelor de opinie şi anchetelor de tip vox pop realizate de posturile TV şi radio în rândul publicului", a explicat preşedintele CNA.

La rândul său, vicepreşedintele Consiliului, Ioan Onisei, a spus că CNA emite decizii, inclusiv pe cele privind reflectarea alegerilor sau referendumului în audiovizual, în baza articolului 17 din Legea audiovizualului, potrivit căruia "Consiliul este autorizat să emită, în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, decizii cu caracter de norme de reglementare în vederea realizării atribuţiilor sale prevăzute expres în prezenta lege şi, cu precădere, cu privire la: normele şi regulile de reflectare a desfăşurării campaniilor electorale şi a celor pentru referendum, în serviciile de programe audiovizuale, în cadrul şi pentru punerea în aplicare a legislaţiei electorale".

Decizia privind reflectarea referendumului privind demiterea preşedintelui a fost adoptată de CNA în urma unei dezbateri a Consiliului la care au participat şi reprezentanţi ai principalilor radiodifuzori.

Campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheie pe 28 iulie, la ora 7.00, în preziua prezentării la urne.

"Reflectarea evenimentelor legate de referendum trebuie să respecte obligaţiile legale privind informarea corectă, imparţialitatea şi pluralismul de opinii, precum şi protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine", potrivit primului articol al Deciziei adoptate marţi de CNA.

Decizia mai prevede că "în cazul emisiunilor de dezbatere, numărul participanţilor care exprimă puncte de vedere pentru şi împotriva demiterii Preşedintelui României trebuie să fie egal", precum şi că "în cazul în care unul dintre cei invitaţi nu participă, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii".

Mihai Mălaimare, membru al Consiliului, a obiectat pe motiv că este un articol "comunist" şi că nu este nevoie "de a avea în studio 2 cu 2, 3 cu 3" pentru a asigura pluralismul de opinie.

Pe de altă parte, Gelu Trandafir şi Narcisa Iorga, membri ai CNA, au arătat că în toate campaniile a existat această dispoziţie de a avea un număr egal de reprezentanţi ale părţilor aflate în competiţie într-o emisiune de dezbatere.

Pe de altă parte, Cristian Coman, reprezentantul Realitatea TV, a atras atenţia că în Decizia CNA privind reflectarea referendumului din 2007 (Decizia 369/ 2007) scrie că punctele de vedere vor fi reflectate în mod egal şi nu se vorbeşte despre numărul de oameni.

"Cum număraţi punctele de vedere exprimate?", a atras în schimb atenţia Narcisa Iorga, susţinând în continuare să se păstreze obligativitatea invitării unui număr egal de participanţi care să susţină punctele de vedere opuse.

Coman a ridicat în schimb problema refuzului unui invitat de a participa la o emisiune privind referendumul. "Şi atunci ce fac? Renunţ la amândoi? Pot să echilibrez în următoarea emisiune", a spus acesta.

"Această problemă a fost şi la campanii. În momentul în care începe emisiunea, spuneţi: 'L-am invitat şi pe Popescu Vasile şi n-a vrut să vină'. Şi-apoi vă faceţi emisiunea", a intervenit Ioan Onisei.

Gelu Trandafir a atras la rândul său atenţia că "absenţa unui punct de vedere nu exonerează realizatorul de imparţialitate", potrivit articolului 66 din Codul audiovizualului. "Deci lucrurile sunt clare. (...) E mai uşor cu număr egal de participanţi", a explicat Trandafir.

Decizia mai prevede că "în cazul în care în emisiunile informative şi de dezbatere se aduc acuzaţii de ordin penal sau moral unor persoane sau în cazul în care astfel de acuzaţii pot prejudicia imaginea unor instituţii, trebuie difuzat şi punctul de vedere al celor vizaţi", cu precizarea că acest punct de vedere va fi difuzat "de regulă în cadrul aceleiaşi emisiuni sau în mod excepţional în emisiunile următoare", potrivit Codului audiovizualului.

Totodată, în cazul în care radiodifuzorii vor primi cereri pentru dreptul la replică sau rectificare, răspunsul la astfel de solicitări se va da în maximum 24 de ore de la primirea lor, respectiv în cel mult 12 ore, în situaţia în care solicitatarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie. În cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi CNA. În cazul în care se acordă dreptul la replică, acesta trebuie difuzat în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării, iar în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în ultima zi de campanie pentru referendum, rectificarea sau replica se difuzează în preziua votării.

În preziua votării, radiodifuzorii trebuie să prevadă în program, imediat după emisiunea informativă de seară, un spaţiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor şi a replicilor ca urmare a sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.

O discuţie mai lungă între membrii CNA a avut loc în ceea ce priveşte difuzarea de consultări ale publicului, de tip televot sau sondaj de opinie, realizate de radiodifuzori, înainte de încheierea referendumului, adică de închiderea urnelor, care era interzisă şi în Decizia privind referendumul din 2007.

"În mod normal are caracterul unui sondaj pe publicul postului respectiv. Întrebarea este mai departe: 'Aşa o fi?' Nu cumva dacă se deschide o asemenea poartă, cineva poate trimite un milion de opinii. (...) N-ai nicio garanţie că-ţi intră nişte opinii oneste ale unor cetăţeni. Pot intra false opţiuni", a spus Răsvan Popescu privind aceste demersuri ale radiodifuzorilor.

De asemnea, s-a luat în discuţie şi posibilitatea ca posturile să difuzeze opinii ale publicului exprimate în altă parte, cum ar fi pe reţelele de socializare, fiind şi aceasta interzisă.

Astfel, "radiodifuzorii nu pot difuza până la închiderea urnelor niciun fel de consultări ale publicului privind referendumul, în afara sondajelor de opinie realizate de instituţii de specialitate", care, la rândul lor trebuie difuzate cu respectarea Codului audiovizualului, adică menţionând denumirea celor care au solicitat şi a celor care au realizat sondajul, perioada în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată şi dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare.

În schimb, sunt permise anchetele de tip vox pop, realizate în stradă, cu condiţia să nu fie prezentate de radiodifuzori "ca fiind reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social sau etnic" şi cu "obligaţia de a reflecta punctele de vedere aflate în divergenţă".

Totodată, pe perioada campaniei pentru referendum, "nu pot fi difuzate niciun fel de spoturi sau clipuri publicitare care prezintă, în sens negativ sau pozitiv, un partid, un om politic sau un mesaj politic", aşa cum prevedea şi Decizia privind referendumul din 2007.

La adoptarea acestui articol, preşedintele CNA Răsvan Popescu a votat "împotrivă", fiind de părere că şi campania pentru referendum este una de tip electoral, când s-ar putea difuza publicitate politică, potrivit articolului 139 din Codul audiovizualului - "Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală". El a precizat că a avut o opinie diferită la acest punct, însă a adoptat apoi Decizia în forma elaborată în urma discutării şi votării pe articole.

În Decizie mai este prevăzut că în ultimele 24 de ore dinaintea zilei referendumului şi până la ora închiderii urnelor sunt interzise: a) prezentarea de sondaje de opinie sau anchete de tip vox pop, b) dezbateri şi comentarii privind desfăşurarea referendumului, c) îndemnuri de a vota pentru sau împotriva demiterii preşedintelui.

Radiodifuzorii au obligaţia să înregistreze emisiunile de campanie pentru referendum şi să le păstreze timp de 30 de zile de la anunţarea oficială a rezultatelor referendumului şi să le pună la dispoziţia CNA la cererea acestuia, se mai stipulează în Decizia CNA.