Estimare a HyperActive: Facebook a avut venituri locale de peste 1,5 milioane de euro

Ziarul Financiar 10.07.2012

Compania americană Facebook, cea mai mare reţea socială din lume, a atras anul trecut investiţii în publicitate de aproximativ 1,5 milioane de euro de la clienţi din România, potrivit unei estimări din studiul Digital FactBook realizat de agenţia HyperActive, parte a grupului de comunicare Lowe.

"În România, Facebook rămâne principalul canal social media, la finele anului trecut fiind înregistraţi patru milioane de utilizatori. Facebook a depăşit cel mai probabil nivelul de 1,5 milioane de euro investiţii în Social Ads & Premium Ads", potrivit datelor din raport. Anul trecut Facebook a înregistrat la nivel global venituri de 3,7 miliarde de dolari.

Anul trecut piaţa locală de digital a avut o valoare de 52-55 mil. euro, în creştere cu 30% faţă de anul anterior, potrivit studiului Digital FactBook.

Această sumă include atât bugetele de publicitate online alocate companiilor media locale, cât şi pe cele alocate pentru promovarea pe Google, Yahoo sau Facebook sau alte reţele internaţionale, dar şi onorariile şi comisioanele plătite către agenţiile de comunicare online pentru planificarea, construcţia unei strategii sau crearea unei pagini web prin care utilizatorii să interacţioneze cu un brand, potrivit datelor HyperActive.

Din valoarea de 52-55 mil. euro, cheltuielile media, care includ investiţiile către furnizorii locali de media online, cele de pe piaţa de search (în special Google) şi furnizorii media internaţionali (Yahoo.com, Facebook), au ajuns la 34 de milioane de euro în 2011, adică o creştere cu 30% faţă de 2010.

Onorariile plătite agenţiilor de digital locale (includ serviciile de strategie, creaţie, design, producţie, social media) au crescut până la o valoare totală de 12-13 milioane de euro, în timp ce investiţiile în mobile marketing au fost evaluate la şapte milioane de euro. Cei mai mari investitori în digital au fost anul trecut companiile din telecom, industria financiară şi cea auto.

Piaţa locală de digital ar putea ajunge în acest an la o valoare totală de 65 milioane de euro, în creştere cu 21% faţă de valoarea înregistrată în 2011, conform estimărilor HyperActive.

"Cuvintele cheie şi trendurile care vor marca 2012 sunt video, mobile, social media şi e-commerce. În ultimul an reţelele sociale au înregistrat o creştere a utilizării şi popularităţii, pe măsură ce social media a devenit parte integrată din viaţa noastră. Estimăm că în acest an bugetele de publicitate investite în social media vor creşte cu 50%. Advertiserii vor utiliza social media mai mult strategic, ca instrument de business", spune Alex Vişa, managing partner HyperActive.

Alex Vişa spune că avantajul comunicării în online este acela că este un mediu foarte uşor segmentabil. Deşi companiile mici şi mijlocii cred mai mult în mijloacele media tradiţionale, acestea au început să se orienteze şi spre comunicarea şi promovarea în mediul online.

Brandurile, pe de altă parte, ar pierde foarte mult din expunere dacă ar comunica doar în online. Dacă o companie vrea să abordeze şi să atingă toate categoriile de consumatori cărora li se adresează, spun reprezentanţii HypreActive, atunci ea trebuie să realizeze un mix de comunicare, în care să fie incluse atât mijloacele media tradiţionale, cât şi partea de online şi social media.

"Anul 2011 a fost unul important, considerăm noi, pentru ca atenţia marketerilor s-a îndreptat către tot ce înseamnă comunicare digitală. Nu mai există clienţi care să nu se gândească la a face ceva în mediul digital", spune Vişa.

HyperActive este o agenţie integrată fulll service care oferă soluţii de comunicare şi marketing digital, precum dezvoltare de platforme web, marketing online, mobile marketing şi proiecte interactive speciale. Din portofoliul de clienţi al agenţiei fac parte companii precum Ferrero, UPC România, Bergenbier, farmaciile Dona, Johnson & Johnson, Unilever, BMW şi Bayer.

În decembrie 2011, numărul total al conexiunilor active la Internet era de 10,74 milioane, potrivit datelor furnizate de ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) şi preluate în studiul Digital FactBook. Acest lucru înseamnă o creştere de 40% a numărului total de abonamente comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Numărul conexiunilor mobile a înregistrat un avans de 60%, în decembrie 2011 ajungând la 7,5 milioane, faţă de 4,67 milioane în ultima lună a lui 2010. Astfel, din totalul de 10,74 milioane de conexiuni la Internet, 70% sunt conexiuni mobile.