McCann Erickson România: “Exportul de servicii şi campanii devine o parte importantă a business-ului nostru“

Autor: Andreea Mindrila 12.07.2012

Anul 2011 a fost, în pofida contextului economic dificil, unul bun pentru McCann Erickson România, grup format din agenţia de publicitate McCann Bucharest şi din agenţia de media UM. Acest lucru s-a reflectat în creşterea cifrei de afaceri, în premiile câştigate la festivalurile internaţionale, dar şi în clienţii noi din portofoliu. Cifra de afaceri a McCann Erickson România a fost în 2011 de 47 de milioane de euro, în creştere comparativ cu 2010.

Pe piaţa locală din grupul de comunicare McCann mai fac parte şi alte trei agenţii, însă fiecare dintre acestea este înregistrată ca o entitate separată pe Ministerul de Finanţe.

“S-a văzut că strategia de a nu reacţiona la criză prin restructurarea business-ului, prin a da oamenii afară, ci din contră, agresivitate pe zona de business, a dat roade. În perioada de criză trebuie să te poziţionezi foarte agresiv în special pe zona de business, pentru că, deşi este un clişeu, criza este o oportunitate de afaceri”, spune Adrian Boţan, creative partner în cadrul McCann Erickson.

El susţine că o agenţie de publicitate este un business de moral, în care elementele principale sunt oamenii, şi de aceea performanţa afacerii depinde foarte mult de moralul acestora.

“Oamenii nu pot veni la serviciu cu frica zilei de mâine pentru că acest lucru ar fi contraproductiv pentru business, în special pe partea de creaţie”.
În acest an departamentul de creaţie a crescut cu 30% din punct de vedere al numărului de oameni care lucrează în agenţie, pentru că au fost angajate patru echipe de creaţie şi un planner digital.

“În prezent, la nivelul întregului grup lucrează 48 de oameni pe partea de creaţie, iar acest lucru este un avantaj competitiv, pentru că este important să ai resurse umane care să contribuie activ la crearea de valoare adăugată”, spune Boţan.

Reprezentanţii companiei susţin că o parte importantă a strategiei lor de business a fost orientarea spre pieţele externe şi poziţionarea ca o agenţie regională.

“Exportul de servicii şi campanii devine o parte importantă a business-ului nostru, iar prin export mă refer la a avea o relaţie de colaborare activă cu respectivul  client extern”, susţine Boţan. El precizează că grupul are deja clienţi peste graniţă, iar aici se referă la un operator telecom din zona ţărilor baltice şi la Coca-Cola, pentru care realizează coordonarea de brand pe 23 de ţări în regiunea central şi sud-est europeană. În plus, pentru Coca-Cola, McCann Erickson realizează şi un proiect global pe ape minerale.

Ponderea clienţilor regionali este de 29% din portofoliul de clienţi, iar printre aceştia se numără Bite Lituania, Bite Letonia, Coca-Cola.
“Lucram foarte mult la distanţă, dar încercăm ca la fiecare prezentare importantă, la filmări, să ne deplasăm la client. Sunt destul de multe deplasări, dar lucrurile se fac altfel face to face. Avem mulţi clienţi din regiune, iar aceştia vin de multe ori la recomandarea celor cu care colaborăm deja”, adaugă Boţan.

Şi în ceea ce priveşte începutul acestui an Mihai Trandafir, managing director UM, susţine că este unul bun, pentru că au câştigat clienţi noi.

Pentru finalul anului trecut şi în primele şase luni ale acestui an, partea de new business (clienţi noi câştigaţi în portofoliu) reprezintă 18% din veniturile totale pe anul 2012, spun reprezentanţii companiei, care susţin că stabilitatea echipei de conducere şi strategia constantă de business în ultimii patru ani i-au ajutat foarte mult să progreseze.

În plus, acest lucru este reflectat şi prin faptul că în ultimii patru ani, deşi această perioadă a fost una dificilă, în care consumul a scăzut puternic iar companiile şi-au redus bugetele de marketing şi comunicare, McCann Erickson nu a pierdut niciun client important.

“Pe plan intern am câştigat clienţi precum Rompetrol, Europa FM, Unilever (Dero, Cif, Domestos) iar acum avem confirmarea câştigării a patru pitch-uri, dintre care unul extern. Experienţa pe care o câştigi activând pe alte pieţe te ajută mult în business, iar acest lucru se vede prin creşterea reputaţiei. În domeniul telecom activăm pe trei pieţe diferite”, spune Boţan.

În privinţa obiectivelor de business, reprezentanţii companiei spun că pentru acest an şi-au propus să obţină o creştere a cifrei de afaceri, fără a oferi însă date exacte, precum şi dezvoltarea pe pieţele din regiune.

De asemenea, Boţan crede că, la nivel de tendinţe pe piaţă este foarte importantă realizarea de campanii integrate, în care TV-ul, outdoor-ul, canale media tradiţionale, care dau impact, să fie completate cu partea de digital.

“Campaniile pe care le faci pentru TV trebuie să reprezinte subiect de conversaţie în mediul online, care să se reîntoarcă ulterior pe TV. Este un mecanism care, odată iniţiat, se autoalimentează şi ca agenţie în acest mod generezi foarte multă valoare adăugată pentru client”, spune Boţan.

Mihai Trandafir este de părere că pe piaţă se manifestă şi o  tendinţă de convergenţă a mediilor de comunicare. ”Ideile nu se mai gândesc unidirecţional, toate componentele comunicării trebuie să stea în acelaşi loc, toate disciplinele de comunicare trebuie să se adune în aceeaşi echipă. Noi la McCann avem o sală în care se adună toţi specialiştii din echipă - creaţie, PR, digital, media – şi toţi încercăm să completăm aceeaşi idee şi să aducem valoare adăugată”.

Pe de altă parte, Boţan afirmă că sunt multe campanii tradiţionale, în care ceea ce apare la TV nu are legătură cu ceea ce se întâmplă în mediul online, iar acest lucru, consideră el, este o “proastă cheltuire a banului. De ce? Pentru că atunci când TV-ul şi online-ul conlucrează, bugetele şi investiţiile sunt amplificate”.
McCann Erickson România a câştigat în 2011 şi în prima jumătate a acestui an  55 de premii pentru trei clienţi – Kandia, Vodafone şi Dedeman. Pentru campania ROM American echipa McCann Erickson a obţinut 32 de premii, iar pentru campania Românii sunt deştepţi opt premii.

“Premiile te ajută la brand awarness, pentru că după o perioadă de 1-2 ani, clienţii încep să te caute şi prin prisma premiilor pe care le-ai câştigat”, conchide Boţan.

Din grupul de comunicare McCann WorldGroup România fac parte agenţiile McCann Bucharest, Momentum, UM, McCann PR şi MRM Worldwide.