Strategia noilor şefi de la Italo Romena: Vrem o bancă mai agresivă pe piaţă

Autor: Ciprian Botea 12.07.2012

Banca Italo Romena, care operează ca sucursală a grupului italian Veneto Banca, şi-a bugetat pentru anul acesta un profit similar cu cel din 2011, de 5 milioane de euro, aşteptându-se la vânzări slabe de credite şi la creşterea împrumuturilor neperformante.

Noul şef al Italo Romena, ita­lia­nul Paolo Mariani, care a pre­luat poziţia de director general în luna aprilie, afirmă că vrea să pro­moveze mai agresiv banca şi că pe lângă businessul tradiţional concentrat în zona întreprinderilor mici şi mijlocii şi a pro­fe­si­ilor liberale va aborda şi seg­men­tul clien­ţi­lor individuali prin redese­narea ofertei de produse.

"Vrem să devenim o bancă mai agresivă pe piaţă, să sus­ţinem eco­no­mia şi să fim acolo un­de se formează busi­nessul. Acum băn­cile sunt acu­zate că nu susţin sufi­cient economia, dar există şi o pro­ble­mă de cerere. Nu vom susţine so­cietăţi să­ra­ce cu între­prin­zători bo­gaţi. Sunt cazuri de com­panii care dau dividende foarte mari şi după ace­ea vin să ceară credite fără să lase nicio ga­ranţie. Banca nu poate înlo­cui prin credit ca­pitalul unei companii", spune Mariani.

Italo Romena avea la finalul anului trecut ac­tive de circa un miliard de euro şi se situa pe locul 17 în sistemul bancar, cu o cotă de piaţă de 1,2%. Volumul creditelor acordate de ban­că era de 950 mil. euro, în timp ce depozitele atra­se de la clientelă se ridicau la 390 mil. euro. Banca a raportat în 2011 un profit net de 5 mil. euro, fiind una din puţinele instituţii de credit care au obţinut constant profit în perioada de criză.

"Calitatea portofoliului de credite conti­nuă să se dete­rioreze şi acest lucru nu are cum să nu se vadă în bilanţ. Cred însă că riscurile noas­tre sunt bine acope­ri­te şi chiar dacă nu vom avea venituri la nivelul do­rit, aş­teptăm un rezul­tat po­zi­tiv anul acesta. Obiec­ti­vul nostru este să men­ţi­nem profita­bi­li­ta­tea la ni­velul din 2011", a afir­mat şeful Italo Romena.

Chiar dacă banca în­cear­că şi o apropiere de clientela de retail, ţinta prin­cipală a băncii rămân întreprinderile mici şi mijlocii şi firmele italiene cu afaceri pe piaţa locală. Practic, Italo Romena nici nu are cum să se adreseze unei mase foarte mari de clienţi persoane fizice având în vedere că operează o reţea de numai 22 de sucursale.

"Ne orientăm spre IMM-uri şi persoanele cu profesii liberale. Vom reconfigura oferta de pro­duse prin lansarea de pachete de cont cu­rent şi linii de finanţare dedicate şi vrem să cre­ăm o structură specializată pe fonduri euro­pe­ne. Pe segmentul persoanelor fizice, vom lansa cre­dite medicale şi credite pentru studii", a de­­clarat Roberto Broggini, directorul comercial al Italo Romena.

Broggini mai spune că banca vrea să dez­volte şi activitatea pe zona de leasing financiar. Italo Romena deţine o companie specializată pe segmentul de leasing, care nu se află însă în to­pul celor mai mari jucători din domeniu. Multe bănci au trecut în ultima perioadă la o stra­tegie de susţinere directă a afacerilor com­paniilor de leasing afiliate.

În ceea ce priveşte cererea de credite, ofi­cialii Italo Romena spun că deocamdată activi­ta­tea pe acest segment rămâne modestă. "Avem multe cereri de restructurare a cre­di­telor din portofoliu, dar sunt foarte puţine cereri de credite noi", a mai spus Mariani.